מבחן הכסף: נתונים בלעדיים מליגת האלופות והיורוקאפ

קבוצות מהדרג השני והשלישי באירופה מתלבטות באיזה מבין המפעלים לשחק • מהנתונים שמפורסמים ב"ישראל היום" אפשר לראות מה גובה התמלוגים הכספיים שמחולקים לקבוצות • פרשת השבוע

שחקני הפועל ת"א, צילום: קובי אליהו

1. כל הקבוצות מהדרג השני והשלישי באירופה, או במילים אחרות, הקבוצות שלא משחקות ביורוליג, מתלבטות באיזה מפעל לשחק – ליגת האלופות הפועלת תחת פיב"א או היורוקאפ שפועל תחת אחריות היורוליג.

בישראל הדילמה הזו רלוונטית בעיקר להפועל ירושלים, הפועל חולון והפועל תל אביב. שלושה מועדונים עם תקציבים נאים, קהל גדול ואולם מתאים. שלושה מועדונים ששני המפעלים רוצים אצלם (גם אם לא בכל מחיר).

שיקולים רבים עומדים מאחורי ההתלבטות ומהווים גורמים משמעותיים בהחלטה של כל קבוצה. בין השאר מדובר באיכות של שני הטורנירים. היורוקאפ למשל נחלש מאוד העונה בעקבות הרחקת הקבוצות הרוסיות ומעבר של כמה קבוצות בכירות ליורוליג, כמו וירטוס בולוניה, פרטיזן בלגרד, מונאקו ו-ולנסיה.

כמובן שאחד השיקולים המרכזיים הוא השיקול הכלכלי. כל קבוצה חושבת באיזה טורניר הכנסותיה הכספיות יהיו גבוהות יותר. שיקול זה עומד על כמה נדבכים. הראשון הוא ההכנסות מהמשחקים עצמם, כגון מכירת כרטיסים ומרצ'נדייז, פלטפורמה נוספת לפרסום חסויות ועוד. ביורוקאפ כמות המשחקים המובטחת לכל קבוצה גבוהה משמעותית מאשר בליגת האלופות, והפועל ת"א שמכרה מנוי נפרד לאירופה יכולה לבקש סכום גבוה על תשעה משחקי בית.

אוהדי הפועל ת"א. יגיעו לכל מקום, צילום: מאור אלקסלסי

הנדבך הנוסף שרלוונטי מאוד לנציגות הישראליות באירופה הוא המענק שמגיע ממינהלת הליגה. המינהלת נותנת 50 אלף שקל למשחק לכל קבוצה, סכום שיכול להגיע עד 650 אלף שקל בסך הכל, אם הקבוצה מגיעה ל-12 משחקים באירופה בעונה.

דווקא כאן הפועל ת"א נמצאת בנחיתות, כיוון שהמינהלת לא נותנת מענק לקבוצות שמשחקות ביורוליג וביורוקאפ. שני המפעלים לא נותנים את המקומות שלהם על בסיס ספורטיבי אלא על סמך שריון, ולפי תקנון המינהלת קבוצות המשחקות בהם, אינן ראויות למענק. האדומים מסתפקים בסכום של 80 אלף שקל שמגיע מהמינהלת על שיווק ופרסום בעקבות ההשתתפות באירופה. אגב, גם מכבי ת"א מקבלת מענק זהה בכל עונה.

2. הנדבך הכלכלי המרכזי שמשפיע על החלטת הקבוצות ובו אנו רוצים לעסוק הוא המענקים הכספיים שמגיעים מהמפעלים עצמם.

לפי הנתונים שאנו מפרסמים כעת, היורוקאפ מעניק לכל קבוצה 100 אלף יורו דמי השתתפות. בסוף העונה תקבל סגנית האלופה 100 אלף יורו נוספים, וקבוצה שתזכה בתואר תכניס לכיסה עוד 400 אלף יורו. בנוסף, היורוקאפ הקצה עוד 1,275,000 יורו לכיסוי ההוצאות של הקבוצות המשתתפות שיתחלקו בהתאם לעלות הטיסות והמרחקים שתעבור כל קבוצה. בהפועל ת"א מעריכים כי החזר ההוצאות שיקבלו בסוף העונה יהיה לפחות 300 אלף שקלים, וככל הנראה אף יותר מכך.

כמו כן אנו מפרסמים כי ליגת האלופות ביצעה העונה שינוי משמעותי בחלוקת הכסף לקבוצות. עד השנה שעברה ליגת האלופות חילקה את המענקים שלה בהתאם לגובה ההישג הספורטיבי של כל קבוצה. על כל עליית שלב גדל סכום המענק. הפועל חולון שהגיעה בעונה שעברה לפיינל פור קיבלה 140 אלף יורו. הפועל ירושלים שלא עברה את השלב הראשון הסתפקה ב-50 אלף יורו, דמי השתתפות.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

העונה, כל קבוצה בליגת האלופות מקבלת 40 אלף יורו דמי השתתפות, ואז גובה המענקים נקבע בהתאם לכמות הניצחונות. פורמט דומה לליגת האלופות בכדורגל, רק בסכומים אחרים לגמרי. על כל ניצחון בטופ 16 מקבלות הקבוצות עוד 7,500 יורו, על ניצחון בסדרה רבע גמר הפלייאוף 10,000 יורו, ניצחון בחצי הגמר שווה 300 אלף יורו נוספים וזכייה בתואר 600 אלף יורו. קבוצה שתפסיד בחצי הגמר ותנצח במשחק על המקום השלישי תכניס לחשבון הבנק 100 אלף יורו.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר