דני פרנקו: "לא קל לחיות בבית עם מאמן כדורסל"

מאמן הפועל ת"א פותח עונה מספר 17 על הקווים, ומדבר על הכל: "להיות מאמן זו עבודה כפוית טובה" • כבר לא רודף אחרי הערכה: " טוב לי במקום שבו אני נמצא" • ומציב מטרה ברורה: "להחזיר את הפועל לצמרת של הכדורסל הישראלי" • רגע לפני שהוא פותח עונה אירופית מול לונדון ליונס (20:00), דני פרנקו כפי שלא שמעתם אותו מעולם

דני פרנקו. מדבר על הכל , צילום: אודי ציטיאט

הפועל תל אביב הייתה הסיפור הגדול של הכדורסל הישראלי בקיץ האחרון. האדומים השיבו לשורותיהם את תומר גינת מצרפת, חזרו לשחק באירופה אחרי היעדרות ארוכת שנים, מכרו את כל המנויים ויצרו סביב המועדון עניין בלתי רגיל.

מי שיעמוד בראש המערכת ויצטרך לנווט את הספינה הוא המאמן דני פרנקו.
בגיל 48, ורגע לפני שיפתח עונה אירופית בשנתו ה-17 על הקווים כמאמן ראשי, הוא מרגיש בנוח לשבת ולדבר על הכל, כפי שלא שמעתם אותו מעולם. בראיון בלעדי וגלוי לב ל"ישראל היום" מאמן הפועל תל אביב מספר על הצדדים הפחות זוהרים של המקצוע, ההשפעות על הבית והמשפחה, הלחץ, החלומות, הציפיות והקשיים, אך גם על החיידק והאהבה למשחק שלא נגמרת.

משה בן שמחון

דני, פתחתם השבוע את העונה עם ניצחון בליגה, היום אתם פותחים עונה אירופית. איך התחושות?
"קודם כל זה מרגש. אנחנו אחרי משחק ראשון שכולם מאוד ציפו וחיכו לו, ומוכנים להמשיך הלאה. כמו שאמרתי לשחקנים זה צעד אחד במסע ארוך ואנחנו מוכנים".

בניתם השנה כקבוצה לשתי מסגרות, איך אתה מסכם את הקיץ?
"בסך הכל היה לנו קיץ טוב, בעיקר כי הצלחנו להגיב מהר לסיטואציות שנכפו עלינו כמו פציעות שגרמו לשחקנים להיעדר מהעונה עצמה, לשמור על לא מעט שחקנים מהעונה שעברה ולצרף עוד מספר שחקני מפתח".

בראייה לאחור, יש דברים שהיית עושה אחרת בבניית הקבוצה?
"יכול להיות להיות שהיה נכון להפועל תל אביב לנהוג קצת אחרת באופן בניית הקבוצה, אבל בחיים יש את הכתוב בספר ויש את המציאות. כשאתה מאמן את הפועל תל אביב אתה צריך לדעת לעשות את ההבחנה בין הספר למציאות".

פרנקו. אולי אפשר היה לעשות דברים אחרת בבניית הסגל, צילום: אודי ציטיאט

במסגרת ההתאמות שעשיתם החתמם הקיץ את ג'יילן הורד וג'ורדן מקריי כמענה לפציעות וחיסורים בקבוצה. איך שחקנים ברמתם מגיעים לישראל?
"המקרה של ג'יילן מאוד מעניין, זו שאלה טובה. הוא מחזיק באזרחות צרפתית ולדעתי יכל בקלות למצוא קבוצה במסגרת אירופית טובה. אני חושב שהסוכן שלו נתן הרבה משקל להיכרות שלו איתי כמאמן ולליגה הישראלית ונתן בנו אמון. המקרה של ג'ורדן זה ניצול של סיטואציה, מדובר בשחקן שעקבנו אחריו בקיץ, הוא מאוד רצה להגיע. היה משא ומתן קל מאוד וקצר מאוד".

פרנקו החל את דרכו כמאמן קבוצות נוער בהפועל תל אביב ואימן בשלל קבוצות. הוא הוביל את הפועל ירושלים לאליפות היסטורית וראשונה בתולדותיה בשנת 2015, ואת הפועל חולון הוביל לגביע הראשון בהיסטוריה שלה (2009).

פרנקו. זכה באליפות עם ירושלים, צילום: אודי ציטיאט

החזרתם הקיץ את תומר גינת למועדון כהחתמה הנוצצת של הקיץ, איך הגבת כשהבנת שזה סופי והוא חותם?
"שמחתי. הדיבורים על תומר היו בשלב מאוד מוקדם, הדברים היו נראים מבטיחים, לאט לאט הסתבכו ובסוף נגמרו בצורה טובה מאוד".

הקבוצה תחל הערב את העונה האירופית שלה במסגרת היורוקאפ, איך מרגישים לגבי זה?
"זה תמיד טוב ומאתגר לשחק יותר משחקים במהלך העונה, המשחקים ביורוקאפ הם ברמת איכות מאוד גבוהה ואני בטוח שזה מפעל שיכול להרים את הפועל תל אביב עוד שלב בהתפתחות כמועדון".

יש השנה התרגשות ותחושה מיוחדת שסובבת את המועדון, איך אתה מסביר את זה?
"אני מרגיש שהצלחנו לייצר בעונה שעברה ציפייה וריגוש שלקהל היה חסר. הקהל התחבר מאוד לשחקנים בקבוצה וזה מורגש גם בעובדה שהמנויים הצביעו ברגליים".

יש השנה ציפיות גבוהות מאוד מהקבוצה, המילה תואר נשמעת לראשונה מזה שנים. איך אתם מתמודדים עם הלחץ?
"שחקנים מטבעם מאוד רוצים לנצח. ציפיות ושאיפות הן דבר שקיים תמיד במועדון כמו הפועל ת"א. עבורי כמאמן זה מאוד חשוב לעבוד במועדון ששואף ומצפה, זה נורא משעמם ומדכא לעבוד במקום שאין בו ציפיות. כשיש רצון גדול של כולם להצליח, ויש לי צוות טוב ומסור שעובד איתי, יש יותר סיכוי להצליח. באופן אישי אני תמיד רוצה לנצח, זה לא היה שונה גם שאימנתי בעפולה או בנתניה".

מה המטרות שלכם לעונה קרובה?
"להחזיר את הפועל תל אביב לצמרת של הכדורסל הישראלי, מקום שהיא לא הייתה בו בשנים האחרונות".

דני פרנקו. שמחתי מהחזרה של גינת, צילום: אודי ציטיאט

"אשתי קוראת לזה בית של מאניה דיפרסיה"

ספר לנו קצת באופן אישי על החיים מאחורי הקלעים של מאמן כדורסל, איך זה מרגיש?
"זו עבודה שהולכת איתך הביתה 24/7 ודורשת ממך להיות מחויב אליה כל הזמן. אתה לוקח איתך את העבודה הביתה, את הרגשות, הלחץ והעצב, התסכול וההנאה. זה לא קל, להיות מאמן זו עבודה כפוית טובה מעט. לשמחתי יש לי משפחה תומכת ועוזרת, לא קל לחיות בבית עם מאמן כדורסל. קשה מאוד לנתק את היום יום מהחיים עצמם. אשתי קוראת לזה בית של מאניה דיפרסיה".

מה הקושי הכי גדול שהדבר הזה גורם לך מחוץ למגרש?
"זה דורש לנסות לשמור על הזמן על איזון ושפיות. זו עבודה שאין לה שבתות או חגים, הבית משתעבד לזה. יש הרבה בתים של מאמנים שמתפרקים בגלל הכדורסל, אני שמתי לעצמי כמטרה למצוא סדר עדיפויות ומתן עדיפות לבית לפני הכל".

פרנקו. בחר במקצוע לא קל, צילום: אודי ציטיאט

למה אדם נכנס מרצונו לעולם כזה?
"זה חיידק ואי אפשר לחיות בלעדיו. אני נמצא במקום שאני אוהב מאוד. לא אשקר, היו לי לא מעט מקרים שישבתי וחשבתי עם עצמי למה אני בכלל צריך את זה. יום אחד זה ישתנה, אני לא אשאר לנצח על הקווים. יש עוד דברים טובים בכדורסל שאני חושב שאוכל לעשות, מעבר לאימון, אבל נשאיר את זה לשלב מאוחר יותר".

אתה מרגיש היום מוערך כמאמן?
"אני לא מחפש את זה. טוב לי איפה שאני נמצא היום בחיים שלי. אני לא אחד שרודף אחרי חלומות, אני מאוד שמח שהם מתגשמים - אבל אני חושב שאני נמצא במקום יותר מפוקח היום. המילה מוערך בספורט הישראלי היא מאוד תנודתית, איבדתי את הציפייה שלי בכל מה שקשור להערכה בספורט".

דני פרנקו. לא מצפה לכלום, צילום: אודי ציטיאט

יש לך חלומות להמשך שעדיין לא הגשמת ואתה רוצה לממש?
"כל אחד רוצה להתקדם ולהתפתח, כל מאמן רוצה למאמן ברמות הכי גבוהות. אלה לא דברים שאני אובססיבי לגביהם, זה לא משפיע עלי".

לסיום, בראייה לאחור על הקריירה, יש משהו שהיית עושה אחרת?
"אני לא מבין בכלל איך נגררתי להיות מאמן כדורסל. הייתי צעיר, היינו על הבלטות של אוסישקין בחוץ ודברים טובים קרו, ואז נכנסנו פנימה לאולם ודברים טובים קרו".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
דני פרנקו. פותח עונה חשובה,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר