עיירת הסקי גרנובל משמשת בימים אלו כר ניסוי. הפרויקט חדשני, בסיסי אך גאוני. גרנובל משופעת בתחבורה ציבורית ידידותית לסביבה. זה כולל רכבות קלות ותחתיות, אוטובוסים חשמליים ומעט מאוד מוניות. גם מספר המכוניות הפרטיות שם נמוך. במרכז המסחרי והתיירותי התנועה סגורה לגמרי לרכב פרטי, ומורשית רק תנועת חשמליות ואוטובוסים. בכל הקשור לתחבורה, גרנובל ירוקה - אין רעש, אין זיהום. נקודה. כל זה טוב ויפה, אבל לתחבורה ציבורית יש המגבלות שלה. מה אמור לעשות אדם המבקש להתנייד למקום שאליו הפתרון הציבורי לא מגיע?
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
את הבעיה הזו הניסוי המדובר מנסה לפתור - לתת לכל אדם בגרנובל אפשרות להגיע למרחק של כמה דקות הליכה מכל נקודה בעיר - בתחבורה ציבורית חשמלית. עיריית גרנובל גייסה לניסוי את חברת טויוטה, כשהרעיון מאחורי הניסוי הוגדר במילים: "חשמל עד הק"מ האחרון".
יריית הפתיחה בפרויקט היא הקמה של 47 נקודות שבהן תעמודנה 150 מכוניות זעירות חשמליות. את ההזמנה אפשר לבצע דרך אפליקציה טלפונית, והעלויות נמוכות למדי (3 יורו לרבע שעה אם אינך מנוי, 2 אם אתה מנוי - המחיר יורד ביורו בכל רבע שעה נוספת עד ליורו בודד).
האם זו מכונית?
המכונית שטויוטה היקצתה לניסוי הזה היא האי־רוד. לאי־רוד שלושה גלגלים, שניים מלפנים, מנוע חשמלי והיגוי אחורי(!) בלבד. כניסה למכונית מגלה תא נהג עירום כמעט לגמרי. יש מגבים וחלונות צד, שעולים או יורדים על ידי משיכה במעין ידית. וזהו. המושב נוח למדי וניתן לכוונון בסיסי, ומאחוריו יש מקום נוסף, קטן למדי. ההיגוי האחורי מבלבל ודורש הסתגלות. צריך לקחת את הסיבוב מוקדם וקצר - אחרת תמצא את עצמך באמצע הכביש. אז מתרגלים, ופונים מוקדם ועמוק יותר. המכונית הקטנה הזו דורשת הסתגלות נוספת היות שהיא נוטה על צידה כאופנוע, חותכת את הסיבוב צמוד־צמוד למדרכה, יישור בזמן - והיא מזדקפת ומתיישרת. האמת? כיף גדול. אחר כך יצאתי להקפה עירונית קלה. הנסיעה חלקה, המהירות המוגבלת ל־45 קמ"ש אינה מאתגרת, ואני מתחיל להתמחות בסיבובים המוקדמים ובהטיות החביבות. הטווח (50 ק"מ) לא ממש רלוונטי לסוג השימוש הזה, שמורכב מנסיעות קצרות יחסית ומהמתנה בעמדות טעינה. תחבורה בסיסית מאוד שאמורה לענות על הצורך הבסיסי של הניסוי הזה ולגשר על הכיסוי הלא מושלם של התחבורה הציבורית.
ניסוי או מהפכה?
מנהל הפרויקט מטעם יצרנית הענק היפנית טוען שאם הציבור בגרנובל ייתפס לזה וידרוש עוד, קיימת אפשרות שהניסוי יועתק לערים נוספות וגדולות יותר. אבל צריך לזכור שזה קל יותר לביצוע בעיר קטנה ומחושמלת, מאשר בעיר כגון תל אביב. טויוטה מאמינה שעד המשחקים האולימפיים בטוקיו ב־2020 תהיה העיר מחושמלת עד הקילומטר האחרון. ותל אביב? אנחנו נקווה שעד התאריך האמור תהיה לנו לפחות רכבת קלה.
• • •
מקסי מיני
מיני מתחילה לשווק בישראל את גירסת חמש הדלתות של המיני קופר. זו מכונית גדולה ושימושית יותר המשתמשת באותם המנועים המוכרים מגרסאות שלוש הדלתות. המימדים והדלתות הנוספות גוררים עימם עליית מחיר של 10,000 שקלים לעומת הגרסאות מעוטות הדלתות (בין 175,000 ל־207,000 שקלים). מי שירצה אופציה זולה יותר יוכל לחכות מעט לגירסת ה־ONE, שתגיע לכאן עם מנוע חלש יותר ותימכר בכ־150,000 שקלים.

על שלושה גלגלים
הדור החדש של הקטנוע בעל שלושת הגלגלים של פיאג'ו מגיע לישראל. ה־MP3 מגיע כעת לישראל כשהוא מצויד במערכת ABS למניעת נעילת גלגלים בבלימה ובמערכת בקרת אחיזה (ASR). ה־MP3 ישווק בישראל בשתי רמות נפח, 300 סמ"ק (46,668 שקלים) ו־500 סמ"ק (57,516 שקלים).

קיה מוזילה
קיה ישראל מציגה דגם מוזל לקארנס – מיני־ואן קומפקטי בעל שבעה מושבים. בדגם החדש (LX) רמת האבזור נמוכה
יותר (ללא בקרת אקלים, חיישני חניה, חישוקים קלים ועוד), וכך גם המחיר, שעומד כעת על 150,000 שקלים (לעומת 164,000 שקלים עד היום).
אריאל אלסיבוני, אלי שאוליטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו