בית אחד, זוג אחד, וחלוקה שווה בנטל

אבא, יום האישה הוא שלך בדיוק כמו שהוא שלנו • לא רק כמעסיק שרוצה להגדיל את אחוז הנשים בעסק שלו, אלא כשותף אמיתי, שמלמד גם את הדור הבא מהי חלוקה בנטל

יום האישה הבינלאומי מעורר שלל דיונים ומעודד קמפיינים. אבל למרות הניסיון להבליט את המגמה החיובית, בכל הקשור לצמצום הפערים ולמעמדן של הנשים - הדרך עוד ארוכה. לצד הקידום המקצועי, יש מתח לא פתור בין קריירת נשים לניהול משפחה, ואנו עדיין דורכות במקום בכל הנוגע לתפקידים המסורתיים הקשורים לבית. המגיפה העולמית החריפה את המציאות הזו, ומחקרים מראים כי מעמדן של נשים בעולם הורע, וכי הישגים רבים בתחומי השכר והקידום המקצועי נמחקו.

בישראל 2022, ניהול הבית והמשפחה ותפעולם הם עדיין, בעיקר, עניינן של הנשים. השם המקצועי הוא Mental Load, ומדובר בעומס מנטלי שלא מתחלק באופן שוויוני, שברוב המקרים פוגע בנשים שמוסיפות על העומס שבניהול הקריירה גם את שלל המשימות השקופות של ניהול הבית. הדבר מקשה את התפקוד ואת קבלת ההחלטות, לצד תחושות תסכול הקשורות להערכת היכולות שלהן, ביקורת עצמית גבוהה ואפילו דיכאון.

תיקונים הנוגעים לקידום נשים במקומות העבודה לא מספיקים. אי אפשר להעביר את כל המשקל לתחומי הקריירה בלי להביא בחשבון את מחיר העומס, ואם שני בני הזוג לא ייכנסו לתמונה ויהיו שותפים לשינוי - לא נצליח להגיע לאחוזי ההצלחה הרצויים.

להיכנס לתמונה זה לא "לפרגן לה על הקריירה", או לאסוף את הילדים פעמיים בשבוע כי יש לה ימים ארוכים בעבודה. על פניו זה נשמע שוויוני, אך אם הנטל המנטלי של הארגון והמשימות נשאר רק בצד אחד - לא ממש התקדמנו. חלוקה אמיתית בנטל המנטלי, משמעותה כניסה מהותית ועמוקה לחיי היום־יום של גידול הילדים ומטלות הבית.

חלוקה כזו יכולה לבוא לידי ביטוי בהמון צעדים פשוטים, כמעט שקופים להרבה מבני הזוג - חברות בקבוצת הווטסאפ הכיתתית של שני ההורים (ואפשר גם רק של האבא!), קבלת אחריות על נושאים שוטפים בחיי הילדים, חברות של האבא בוועד ההורים, ועוד.

חלוקה בנטל המנטלי פירושה לשלוט בכל הלו"ז השבועי - כולל הסעות לחוגים ושמירה על קשר עם כל שאר ההורים, שעוזרים לשרוד את משימות השבוע. לא רק אמא אמורה להכין עוגת שוקולד ליום ההולדת בגן - זו לגמרי משימה שצריכה להישלח לשני ההורים. כבר מזמן כתב מאיר שלו על "אבא עושה בושות", שהפתיע עם עוגה מנצחת. יש כיום גברים רבים שמעורבים ונוכחים לא פחות מנשותיהם, אולם בתמונה הכללית - הם עדיין לא רוב.

אז אבא, יום האישה הבינלאומי הוא שלך בדיוק כמו שהוא שלנו. לא רק כמעסיק שרוצה להגדיל את אחוז הנשים בעסק שלו, אלא כשותף אמיתי, שמלמד במעשיו גם את הבנות והבנים שלו מודלים חדשים של חלוקה בנטל - הפיזי, ובעיקר המנטלי - כדי להוביל את כולנו לעתיד של הצלחות והישגים ללא מעצורים. שוויון מגדרי הוא אחד מהנושאים שהכי מעסיקים את דור ה־Z, אז הנה הזדמנות מעולה להגשים את הציפיות שלהם מאיתנו. אולי זה אפילו יפתח עוד ערוץ תקשורת איתם, בשיח אקטואלי שפוגש את הערכים שהם מגבשים לאורך שנות הנעורים שלהם.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת "שוות"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר