הנשיא ניצב בפני ההחלטה שאף נשיא לא קיבל לפניו. צילום: מעיין טואף/לע״מ

חנינה לנתניהו? הרצוג ניצב בפני החלטה שאף נשיא לא קיבל לפניו

לפי חוק יסוד - הנשיא רשאי לחון, לבטל עונשים או להקל בהם • לאורך השנים התגבשה פרקטיקה ברורה: החנינות ניתנות לאחר סיום ההליך המשפטי, והן מבוססות בדרך כלל על נסיבות אישיות חריגות, מצב בריאותי, טענות של שיקום או עוול שנוצר כתוצאה מנסיבות שהשתנו במהלך הזמן • בבקשתו של נתניהו אין הודאה באשמה - ואף ההפך מכך

[object Object]

הבקשה שהגיש רה"מ בנימין נתניהו לנשיא המדינה לחנינה - בעוד משפטו עדיין מתנהל - מציבה את הנשיא, הרשות החומלת שיש בידיו את סמכות החנינה, בדילמה שאף נשיא לא עמד בפניה לפניו.

לפי חוק יסוד: נשיא המדינה, סמכות החנינה רחבה במיוחד. הנשיא רשאי לחון, לבטל עונשים או להקל בהם. לאורך השנים התגבשה פרקטיקה ברורה: החנינות ניתנות לאחר סיום ההליך המשפטי, והן מבוססות בדרך כלל על נסיבות אישיות חריגות, מצב בריאותי, טענות של שיקום או עוול שנוצר כתוצאה מנסיבות שהשתנו במהלך הזמן.

הפגנה מחוץ לבית הנשיא על רקע הגשת בקשת החנינה של נתניהו %2F%2F משה בן שמחון

מנגנון החנינה אינו חלופה למשפט. החנינה נועדה לאפשר מחילה, תיקון או שיקום - לא לבחון אשמה או חפות. חנינה מלאה אף מוחקת את ההרשעה והרישום הפלילי, אך אין בכך כדי לבטל את עצם קיומו של פסק הדין שהתקבל. במילים אחרות: החנינה היא אקט של חסד, ולא של זיכוי.

בקשתו של נתניהו חריגה בכל מובן: בקשת חנינה של נאשם לפני הכרעה, ובפרט נאשם שמכהן כראש ממשלה, יוצרת מצב יוצא דופן שמערער את היחסים בין הרשויות ואת המשמעות של שלטון החוק ושוויון בפני החוק.

 

אמת שסמכות החנינה רחבה, ושאין איסור חוקי מפורש להעניק חנינה בטרם התקבל פסק דין סופי, אולם הנוהג המקובל שבו החנינה אפשרית רק אחרי שבית המשפט אמר את דברו - נועד להבחין בין הליך משפטי הנתון בידי רשויות אכיפת החוק ובית המשפט לבין הליך החנינה, שהוא הליך ייחודי שבו מעורבים שיקולים מטעמים אחרים.

התקדים הידוע שמוזכר בהקשר זה הוא פרשת קו 300. שם הנשיא חיים הרצוג, אביו של הנשיא הנוכחי, העניק חנינה לאנשי השב"כ לפני שהועמדו לדין. אך מדובר בנסיבות קיצוניות: פרשה ביטחונית מסועפת, טענות של חשיפת סודות מדינה ולחץ ממערכת הביטחון ומהדרג המדיני. גם אז ההחלטה הייתה שנויה במחלוקת.

ומה לגבי הודאה באשמה? בבקשתו של נתניהו אין הודאה באשמה - ואף ההפך מכך. אמנם אין בחוק דרישה להודאה באשמה כתנאי לחנינה, כשם שאין החוק קובע תנאים אחרים לחנינה. עם זאת, עבריין שאינו מודה באשמה, לא מקבל אחריות למעשיו ולא מתחרט עליהם - סביר שסיכוייו לקבל חנינה פחותים.

"לפי בקשת החנינה של נתניהו, היא נועדה דווקא לאפשר לו להיות מעורב ביתר שאת בחיים הפוליטיים", צילום: ראובן קסטרו

לגבי התניה של החנינה בפרישה מהחיים הפוליטיים: נראה שלא זה המקרה. לפי בקשת החנינה של נתניהו, היא נועדה דווקא לאפשר לו להיות מעורב ביתר שאת בחיים הפוליטיים.

בשיח הציבורי יש רמיזות כאילו מדובר בעסקה פוליטית - חנינה תמורת הפסקת הרדיפה אחרי בית המשפט, אולי גם הורדת הלהבות מצד היועצת המשפטית לממשלה, ואולי גם תמורת הסכמה להקמת ועדת חקירה ממלכתית. דיל פוליטי שכזה עלול להכתים גם את גורמי אכיפת החוק, שהגנתם נקנתה במחיר נזיד חנינה, וגם את ועדת החקירה הממלכתית כשתוקם.

הרצוג עומד מול החלטה חסרת תקדים, ובקשת החנינה מטילה אותו לליבה הבוערת של המציאות הפוליטית.

"הרצוג עומד מול החלטה חסרת תקדים, ובקשת החנינה מטילה אותו לליבה הבוערת של המציאות הפוליטית", צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90, לע"מ, מישל דוט קום

הדילמה שלו היא משולשת: מבחינה משפטית - קבלת החנינה תהיה התערבות בהליך המשפטי וסטייה מהנוהג שלפיו החנינה היא רק אחרי הרשעה; מבחינת היחסים בין הרשויות - החלטה כזו תערער את מארג היחסים ביניהן: היא תהפוך את ראש הממשלה לחסין מפני מערכת המשפט, את הנשיא לעומד מעל למשפט, ואולי בעסקת קומבינציה - תבטיח הפסקת אש לבית המשפט.

ואולם ההיבט השלישי, החשוב מכל: מה המסר שחנינה כזו תעביר לציבור לגבי שלטון החוק והשוויון בפני החוק. לכן, אף שבקשת החנינה היא אישית, היא תשפיע לא רק על גורלו של נתניהו - אלא על גורלה של המדינה.

הכותבת היא ד"ר דנה בלאנדר עמיתת מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...