פתיחת שנת הלימודים בית הספר דוד ילין חיפה | צילום: הרצי שפירא

לצמצם את הפער

עבור רבים מתושבי הפריפריה שפונו מבתיהם ב־7 באוקטובר ושולבו במוסדות החינוך במרכז, זאת היתה חוויה מכוננת • לראשונה הם ראו שהמרכז מקבל הרבה יותר

שנת הלימודים תשפ"ו. זו השנה השלישית שמערכת החינוך פותחת בצל המלחמה - מלחמה שהביאה לה לא מעט אתגרים, שנערמו על גבי אחרים שהיו קיימים עוד לפניה. אתגר אחד כזה הוא הפער בחינוך בין המרכז לפריפריה. אך דווקא כאן, כמי שעוסק כל חייו בצדק חינוכי, אני אופטימי.

7 באוקטובר הביא עימו הרבה מאוד כאב. כשהתחילה המלחמה, תושבי הצפון והדרום פונו מבתיהם והועברו למרכז. באחת הם הפכו עקורים - רחוקים מהבית ומהקהילה שלהם, ללא שגרת יום או תעסוקה. הילדים השתלבו בגני הילדים ובבתי הספר, וכך, כמו בתנועת קיפול של בצק, כל השוליים נכנסו פתאום פנימה.

לצד הטלטלה הזו, עבור רבים מתושבי הפריפריה זאת היתה חוויה מכוננת, כי לראשונה הם ראו בעיניהם שהמרכז מקבל הרבה יותר ממה שהם מקבלים. הם ראו את המבנים המפוארים ואת הציוד בגני הילדים, הם טעמו מהמגוון, נחשפו לחוגי ההעשרה, לחינוך הבלתי פורמלי המגוון ולשיטות הלימוד האחרות. ברגע אחד נקודת העיוורון שלהם הצטמצמה, והם שאלו את עצמם למה לילדים שלהם לא מגיע כל הטוב הזה.

זאת שאלה מצוינת, כי כשהיא מהדהדת מספיק חזק אצל מספיק אנשים - היא יכולה להוביל לשינוי. אני לא תמים. התודעה הביקורתית החדשה של אנשי הצפון והדרום לבדה לא מספיקה כדי לייצר שוויון הזדמנויות. היא תנאי הכרחי, אך לא מספק.

התופעה השנייה שיצר המשבר הוא הירתמות וצמיחת מנהיגות מקומית חזקה ומרגשת, כזאת שמוכנה לעבוד קשה כדי להפוך את המקום הזה לטוב יותר. חלק מהם כבר היו בעמדות מנהיגות, ואחרים עזבו את עיסוקיהם והתייצבו לצידם. אני פוגש ראשי ערים ומועצות מקומיות, ראשי מינהל חינוך, ראשי אגפים, מנהלי בתי ספר ואנשי חינוך מעוררי השראה, שהיום, יותר מאי־פעם, מבינים את גודל המשימה ומוכנים ללכת את כל הדרך כדי להשלימה.

גורם נוסף שמשחק תפקיד משמעותי ביצירת השינוי הוא כניסתם של החברה האזרחית ושל המגזר השלישי לאירוע ברשויות המקומיות שנפגעו. הם הביאו עימם תוכניות חינוכיות עשירות, כסף גמיש ואנשים מצוינים שחונכים, מובילים, מנחים ויוצרים יחד חינוך חדש. גם ההשקעה הכספית של המדינה ברשויות המקומיות שנפגעו השוותה לראשונה את נקודת הפתיחה שלהן לזו של המרכז.

שלוש אלו יחד - תודעת התושבים, צמיחת המנהיגים וכניסתם של ארגוני החברה האזרחית ושל המגזר השלישי - יצרו תנאים שמאפשרים למנף את מערכות החינוך בפריפריה.

כבר עכשיו אני רואה חלומות גדולים שנרקמים ומקבלים הזדמנות אמיתית להגשמה: גני ילדים חדשניים ייפתחו היום לראשונה בקריית שמונה; מרכז STEM מוקם בימים אלו במעלה יוסף; ובמועצה אזורית שדות נגב, מנהלי בתי הספר בונים יחד חזון חינוכי של חדשנות ותקווה.

יש עוד עבודה רבה לפנינו, אנשי החינוך, אבל המלחמה הכאובה הזאת הניעה תהליך הכרחי לשוויון הזדמנויות. אני מאחל לכולנו שנה טובה, שנה של צמיחה ויצירה, שנה של הוגנות.

הכותב הוא מנכ"ל מכון ברנקו וייס

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...