אל תיתנו לחמאס לנצח

את חמאס צריך ואפשר להכריע • השאלה היא אם יש לישראל את הסבלנות ואת הנחישות להתמיד במשימה והאם ישנם מהלכים נוספים המאפשרים לישראל לשמר את ההישג הזה, ואף להעמיק אותו

מחבלי חמאס עצורים בחאן יונס על ידי לוחמי צה"ל, צילום: השימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א׳ לחוק זכויות יוצרים

המלחמה בחמאס נמשכת, וכוחות צה"ל מעמיקים ואף מבססים את אחיזתם ברצועת עזה. אבל בעולם וגם אצלנו גוברים הקולות המטילים ספק: האם המטרה שהציבה לעצמה ישראל כשיצאה למלחמה - מיטוט שלטון חמאס וחיסול כוחו הצבאי - היא בכלל בת־השגה?

לאורך העשורים האחרונים, ישראל נמנעה מללכת עד הסוף בסבבי העימות שניהלה מול אויביה, אם חמאס ואם חיזבאללה. אבל הדבר נבע מהיעדר נחישות, העזה וכוח רצון בקרב ההנהגה והציבור בישראל, ואולי גם מהיעדר ראייה אסטרטגית ארוכת־טווח, ולאו דווקא בשל היעדרה של יכולת צבאית להכריע את האויב.

דווקא ארה"ב, שגם בה נשמעים קולות חוסר שביעות רצון מהתמשכות הפעולה הישראלית בעזה, לצד לחץ מהממשל בוושינגטון להביא לסיומה בטרם הכרעה, הוכיחה כי ניתן ללחום בארגון טרור ולחסלו.

בראשית 2015 יצאו האמריקנים למערכה נגד הח'ליפות שהקים דאעש במרחבי סוריה ועיראק. לאחר שנתיים של לחימה, באוקטובר 2017, עלה בידיהם למוטט את מדינת הטרור של דאעש ולכבוש את בירתה, העיר אל־רקה שבסוריה. שנתיים נוספות נדרשו להם כדי לחסל את מנהיג דאעש, אבו בכר אל־בגדאדי, באוקטובר 2019. אגב, כדי לחסל את אוסאמה בן לאדן, מנהיג אל־קאעידה שעמד מאחורי פיגועי 11 בספטמבר, נדרש לאמריקנים כעשור. בן לאדן חוסל במאי 2011.

ובכל זאת - החשוב הוא לא משך הזמן שנדרש לאמריקנים כדי למוטט את דאעש, אלא העובדה שהדבר עלה בידיהם. אמת, האמונה בג'יהאד נגד אויבי האסלאם עוד מקננת אצל רבים במזרח התיכון, וחוליות טרור של דאעש עוד פעילות במרחבי סוריה ועיראק. אבל המסגרת הארגונית והכוח הצבאי שהקים דאעש חוסלו, ומגמת ההתפשטות של הארגון ושל רעיונותיו, וגם של הטרור שיזם - נבלמה. מכאן עולה כי מדינת טרור אפשר למוטט, וכי כוח צבאי, כמו זה של דאעש בזמנו ושל חמאס וחיזבאללה כיום, אפשר להשמיד. בסופו של דבר, אפשר גם להגיע למנהיגי הטרור ולחסלם.

את חמאס צריך ואפשר להכריע. השאלה היא אם יש לישראל את הסבלנות ואת הנחישות להתמיד במשימה, ושאלה נוספת היא אם למהלך הצבאי מתלווים מהלכים נוספים המאפשרים לישראל לשמר את ההישג הזה, ואף להעמיק אותו.

הדיווחים מעזה מלמדים שחמאס מנסה לבסס שוב את שלטונו באזורים שבהם צה"ל סיים לפעול. מדובר במאמץ לשקם, גם אם באופן חלקי, את מנגנוני הממשל של חמאס, המופקדים על חלוקת מזון, על משכורות ועל שמירה על הסדר הציבורי. בכל אלו אסור להקל ראש - הרי בכל מקום שבו מצוי פקיד חמאס שמחלק משכורות ומזון, יימצאו בסופו של דבר גם מחבלים ויחודשו פיגועי הטרור.

אמת, ישראל החזירה את חמאס שנות דור לאחור. מכוח צבאי שיש לו מִפקדות ומחנות אימונים וגם מסגרות לוחמות, חמאס חזר להיות ארגון טרור שנטמע באוכלוסייה האזרחית ושפועל מתוכה. לשם כך הוא לא צריך בסיסים ומחסני נשק וטילים, אלא מחבלים בודדים בלבד וכמה מטולי RPG.

כדי לחסל את אוסאמה בן לאדן, מנהיג אל־קאעידה שעמד מאחורי פיגועי 11 בספטמבר, נדרש לאמריקנים כעשור. בן לאדן חוסל במאי 2011

אסור לישראל להותיר אחריה חלל. הרי מציאות של כאוס ושל היעדר משילות בשטח היא אוויר לנשימה עבור חמאס, שמרגיש בה כדג במים. ישראל צריכה לא רק לשלוט ביטחונית, מן האוויר או ממבואות השטח המיושב ברצועה - אלא להבטיח לעצמה שליטה בפועל בשטח ובאוכלוסייה המתגוררת בו.

רתיעתה של ישראל מלמלא את החלל שהותיר חמאס משרתת את הארגון, ותאפשר לו בבוא היום להפוך את הישרדותו, גם אם כתאי טרור של מחבלים בודדים או כפקידים המחלקים משכורות, לניצחון, וחשוב מכך - תאפשר לו לשקם את כוחו. חייבים להמשיך להכות בחמאס, ואת ההישג הצבאי שהושג במערכה מוכרחים לשמר ולהבטיח. רק כך נשנה את המציאות הביטחונית בגבול הרצועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר