לא רק תשתיות

בשלוש תאונות דרכים איומות שאירעו לאחרונה בכבישי הדרום קיפחו את חייהם 12 בני אדם, בהם שתי משפחות. מבלי להפחית במאומה מעוצמת הכאב, חשוב לציין עובדה אחת: בכל התאונות האלה הסיבה היתה הגורם האנושי. במילים פשוטות - נהיגה מסוכנת וחסרת אחריות. לא כשל טכני, לא תשתית ולא מחסור באכיפה. פשוט החלטה רגעית של עבריין תנועה קטלני.

לצערי, שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", נחפז לקבוע ("ישראל היום", 7 במארס) מי האשם. במאמרו ציין אבואב כי ניתן היה למנוע את התאונה וכי האשם בכך הוא שר התחבורה. האמת היא שעם כל הצער והכאב, יש מעט מאוד שניתן לעשות נגד הגורם המסוכן מכולם: הגורם האנושי.

אבואב מזכיר את התוכנית הארצית לפיתוח תחבורה בהיקף 27.5 מיליארד שקלים שאושרה בשבוע שעבר, ומציע "להפנות חלק קטן מסכום זה להרחבת הכבישים, לבניית גדרות הפרדה ולשיפור התשתיות".

אלא שאבואב לא קרא את פרטי התוכנית: לא רק "חלק קטן" אלא מלוא התקציב מוקדש לשיפור תשתיות התחבורה!

בנוסף, משקיע משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מדי שנה כ-9 מיליארד שקלים בתשתיות תחבורתיות ובטיחותיות. מדובר בסכומים הגבוהים ביותר שהושקעו אי פעם בישראל בתשתיות התחבורה.

עוד חשוב לציין כי השר ישראל כץ הצליח להגדיל את התקציב השנתי של הרשות הלאומית לדרכים (לשעבר מע"צ) המושקע במוקדי סיכון בכבישים ובצמתים מ-200 ל-250 מיליון שקלים. חשוב גם לדעת כי העבודות לשדרוג כביש 40, הכביש שבו אירעה התאונה, מצויות בעיצומן ויושלמו ב-2011. מדובר בהשקעה של כ-600 מיליון שקלים שכוללת את הפיכת הכביש לדו-נתיבי ודו-מסלולי לאורך 19 ק"מ ובניית מחלף.

ועדיין, השקעה בתשתיות היא רק מרכיב אחד בפעילות הענפה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למניעת תאונות. אנו משקיעים בחינוך ובהסברה בכל ערוצי התקשורת והפרסום הקיימים; אנו מקפידים על אכיפה מוגברת בשיתוף משטרת התנועה, שעבורה רכשנו השנה אמצעי אכיפה מתקדמים ו-100 ניידות חדשות; אנו מקדמים חקיקה בטיחותית; ואנו בודקים את תקינותם של כלי רכב פרטיים ומשאיות ועוד.

אולם כל אלו אינם עוזרים כאשר נהג חסר אחריות מחליט לצאת לעקיפה מסוכנת, מסיר את עיניו מהכביש מסיבה כלשהי, או סתם נוסע במהירות מופרזת כאשר הוא וחבריו אינם חגורים.

כאן לא יועילו מסעות פרסום או השקעות של מיליונים. כאן מדובר אך ורק בחינוך, בסביבה החברתית, בערכים בסיסיים של כבוד לחוק ולחיי אדם ובקולו של המצפון האנושי. תהיה זו טעות להסיר את האחריות מאותם נהגים שנוהגים באופן שמסכן את עצמם ואת סביבתם.

הכותב הוא מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...