מתרגלים לרפורמה: על מבוכים ואוטובוסים | ישראל היום

מתרגלים לרפורמה: על מבוכים ואוטובוסים

הרפורמה בתחבורה הציבורית ריגשה אותי. אין ספק שצריך שינוי. יום לאחר שיצאה לדרך הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן קמתי בבוקר עם שיר חדש בלב, והתחלתי את המסע בנבכי הקווים.

בתחילה ניסיתי להבין איך מגיעים באוטובוס מרחוב לא קטן בכלל בבת ים לתחנה המרכזית בתל אביב. להפתעתי גיליתי שלמרות השינוי, עדיין אין אתר אינטרנט שבו אפשר להקיש את נקודת המוצא ונקודת היעד ולבחון אופציות נסיעה במבחר חברות תחבורה. במקום זה גיליתי את אותם אתרים ישנים של אגד ודן עם ממשקים לא ידידותיים וחוסר אפשרות ליצור מסלול שמשלב בין החברות השונות. באתר של דן יש דמות מעצבנת שמסבירה לך בקולי קולות מה לעשות בשעה שמנגנון החיפוש לא ממליץ לך על שום קו. מוזר. חשבתי לתומי שאם כבר רפורמה, אז דבר ראשון יש להקל את החיפוש במישור האינטרנטי - זה בטח זול יותר מקו אוטובוס חדש או מרכבת תחתית.

במקום זאת, מתכנני הרפורמה העדיפו שירות אישי ואנושי. הם הציפו את הרחובות בצמדים משועממים של בני עשרה שאמורים להסביר לנוסעים מהם השינויים ומה לעשות.

בתחנה ליד ביתי יושבות שתיים, בכל פעם שתיים אחרות, אבל לכולן אותה גישה: בכל פעם ששואלים אותן שאלה הן מדפדפות בעצבנות בחוברת המידע, ומגלות למרבה ההפתעה שאין להן מושג מה לענות. לפעמים הן מאלתרות ואומרות שמהתחנה הזאת נוסע האוטובוס ליפו, כשהוא בכלל בכיוון של רמת גן.

זה לא הכל. כלי התקשורת בישרו שתעריף הנסיעה העירוני עלה ושהכרטיס החדש, שמחירו 6.40 שקלים, יהיה תקף ל-90 דקות. אלא מה, הכרטיס הזה כלל לא נמכר באוטובוסים. מי שחפץ בהטבה צריך, כנראה, להניח את ידו על כרטיס רב-קו. בכל תל אביב ניתן להשיג כרטיס כזה רק בתחנה המרכזית החדשה. לא בקיוסקים, לא בסניפי הדואר ולא אצל נהגי האוטובוס.

ורק נציין עבור מי שלא הזדמן לו לעבור בתחנה המרכזית החדשה, שמדובר במבוך מטונף שעצם הכניסה אליו משדר לכל מי שצועד אל בין כתליו: "אתם, נוסעי אוטובוסים יקרים, אכלתם אותה ובגדול". את כרטיס הרב-קו אפשר להשיג בקומה השביעית, אלא שהמבנה קורא תיגר על חוקי הפיזיקה ויש לו שתי קומות שביעיות - אחת של אגד, אחת של דן - והמעבר ביניהן אינו אפשרי. אם עלית בטעות לקומה השביעית הלא נכונה, עליך לחזור על עקבותיך, לרדת במדרגות ולחפש את המקום שממנו עולים לקומה השביעית השנייה.

הרעיון שמאחורי הרפורמה הוא חיובי, וסביר שעם הזמן ההתנהלות תשתפר. אבל אם לסכם ארבעה ימים של רפורמת הקו החדש, כרגע אין דבר חדש. חוץ מהתעריף, כמובן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר