אחד ההיבטים החשובים והמהותיים בפסח בכלל, ובליל הסדר בפרט, הוא המושג: "והגדת לבנך". העברת המסורת מאב לבן. סיפור יציאת מצרים ונס גאולת העם היהודי, מהסב לאב וממנו לבניו. בכל שנה, כאשר אני יושב בסעודת החג מול סבתי שחוגגת השנה 90 וששכלה את כל משפחתה, שנרצחה בידי הנאצים ימ"ש, אני נרגש בעת אמירת ההגדה. ההיסטוריה הקשה והכואבת של העם היהודי היא שמעידה יותר מכל על שרידותו של העם ועל המשכיותו, למרות כל השואות והפוגרומים שעברנו. מכוח העבר אנחנו שואבים כוח גם לעתיד, כמו נוסח התפילה שכולנו שרים בליל הסדר: "והיא שעמדה לאבותינו ולנו - שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו - והקב"ה אחד מגדולי פרשני התורה, הרמב"ן, כתב בספרו כי "הקב"ה לא יעשה אות ומופת בכל דור, ולכן ציווה אותנו לעשות אות וזיכרון לאשר ראו עינינו, ונעתיק הדבר אל בנינו, ובנינו לבניהם לדור אחרון". הווי אומר, לא כל יום פורים או פסח. בורא העולם הוכיח את יכולותיו באותות ובמופתים בתקופות אלו של חגי ישראל לעיני כל העולם, ועלינו להעביר את המסורת הזו מדור לדור. בהקשר הזה מסופר מעשה נאה על רב ישיש שהתאכסן בביתו של יהודי, אי שם באחד הכפרים היהודיים לפני כמה מאות שנים. בעל הבית היה מוכר לאותו רב שהבחין כי בניגוד לעבר, יחסו כלפי המסורת והתורה הפך מזלזל יותר. לשאלת הרב ענה בעל הבית כי לפני כמה ימים התארח בביתו כופר נודע בעיירה, שהתווכח איתו על דת ועל אמונה. "הוא הוציא מהתיק שלו בשר חזיר ואמר שאם אכן יש השגחה עליונה ויש שכר ועונש, הרי עליו להיחנק בו במקום מבשר החזיר", אמר בקול מבויש לרב, "הוא אכל לידי את כל הבשר, לא קרה לו דבר, ואז הצהיר בזלזול ובשחוק מול כולנו שהנה ההוכחה שאין השגחה עליונה, אין שכר ואין עונש. המחזה השפיע גם עלי". הרב הישיש לא ענה ונכנס לחדרו. לאחר כמה שעות חזרה בתו הקטנה של בעל הבית מלימודיה בבית הספר ובישרה לאביה שקיבלה תעודת גמר בהצטיינות בחשבון ובזימרה. או אז הרב יצא מחדרו וביקש ממנה: "אנא ממך תשירי, תוכיחי לי שאת באמת יודעת לשיר וראויה להצטיינות שקיבלת"... הילדה ההמומה סירבה. "אתה חושב שכל אחד שיבקש ממני הוכחה שאני מצטיינת בזימרה אצטרך כעת לשיר בפניו? בשביל זה יש לי תעודה". האב הגאה, שלא היה יכול שלא להצדיק את דבריה של בתו, היפנה את מבטו לרב ושאל: "נו, היא צודקת, מה אתה אומר על כך-" חייך הרב הישיש ואמר: "אחרי ששמעת מה בתך החכמה אמרה, ובצדק, מה שנשאר לך הוא להשליך מדבריה על מה שקרה לך עם הכופר ואכילת בשר החזיר". הרב הסביר כי בורא העולם כבר הוכיח אל מול כל העולם את יכולת ההשגחה הפרטית ואת הניסים הגלויים שהיו ביציאת מצרים. ואכן, יש לנו תעודה שמעידה על כך - תורת ישראל שניתנה לנו. האם יש היגיון שלנוכח כל אחד שיגיד שאינו מאמין, ישנה בורא העולם את סדרי בראשית כדי להוכיח לו שיש בורא לעולם? מי שרוצה לדעת את ה', יכול להיווכח מהתעודה הנצחית שאושרה לעיני כל העולם, ביציאת מצרים, בימי מרדכי ואסתר, בנס החשמונאים בחנוכה ובכל מועדי ישראל. ואכן, אין תקופה בהיסטוריה של עמנו שבה העם אינו נבחן בייסורים, בהתמודדויות ובאסונות. האמונה היא נר לרגלינו, והעברת המסורת מאב לבן ומאם לבת היא יסוד קיומנו כעם הנצח. בליל הסדר, כאשר נשב כל אחד עם בני משפחתו, נעלה גם את סיפור ההגדה של יציאת מצרים כפי שעשו הורינו והוריהם לאורך כל הדורות, אך בעיקר ננחיל לילדינו כי נצח ישראל לא ישקר, וכי הניסים שקרו לעמנו בעבר לעיני כל העולם צריכים לחזק אותנו גם בהתמודדויות הקשות שיש לנו כיום בדורנו אנו.
מצילנו מידם".