הפלשתינים דורשים: חמאס על־מלא

הפלשתינים רוצים שחמאס יוביל אותם במאבק נגד ישראל, שלתפיסתו אינו אמור להסתיים במימוש רעיון שתי המדינות אלא בהשמדת המדינה היהודית ויושביה • את הנתונים הללו צריכים מקבלי ההחלטות בישראל לא רק להכיר, אלא בעיקר לשנן

הנייה ואבו מאזן, צילום: רויטרס, אי.אף.פי

בהחלטתו לבצע את טבח 7 באוקטובר גזר חמאס את דינה של רצועת עזה, שהפכה לעיי חורבות בעקבות פעולת צה"ל.

בחלוף חודשיים של מלחמה החלו להתגבר הדיווחים והפרשנויות של מומחים בתקשורת הישראלית והעולמית כי חל מפנה בגישתו של הציבור הפלשתיני בכלל, וברצועת עזה בפרט, כלפי חמאס.

תוך התבססות על ראיונות של עזתים שמבקרים את חמאס ומאשימים אותו במצב הקטסטרופלי שאליו הוביל את רצועת עזה, הטענה הרווחת היא שמעמדו של החמאס נחלש משמעותית בקרב החברה הפלשתינית, בעיקר ברצועת עזה.

בפועל, על אף התקווה של רבים, וביניהם של הח"מ, כי ניתן יהיה להגיע לפיוס ולשלום ישראלי־פלשתיני, וכי העם הפלשתיני יוקיע מתוכו תרבות של תמיכה בטרור והערצה של רוצחי יהודים, המציאות מראה לנו אחרת.

סקר דעת קהל של המרכז הפלשתיני למדיניות ומחקר סקרים (PCPSR) בהובלת פרופ' חליל שקאקי, שעורך סקרי דעת קהל בגדה המערבית וברצועת עזה מ־1994 מדי רבעון, נערך בתחילת החודש (דצמבר 2023) ומראה בבירור שהטבח הברברי שביצע חמאס העלה את קרנו בקרב הציבור הפלשתיני, ומוכיח כי הקולקטיב הפלשתיני אינו פרטנר לדו־קיום עם המדינה היהודית.

בנוסף, ניתן להבחין בבירור כי הציבור הפלשתיני אינו תומך באבו מאזן וברשות הפלשתינית.

כך, 72% מכלל הפלשתינים מצדיקים את המתקפה של חמאס ב־7 באוקטובר, כאשר אפילו בקרב תושבי רצועת עזה, שרבים מהם חסרי כל, רק 37% סבורים כי המהלך היה שגוי. בהקשר הזה, אין זה מפתיע ש־63% מהפלשתינים סבורים כי הדרך להגשים את השאיפות הלאומיות הפלשתיניות היא מאבק מזוין, בעוד שרק 20% מהם סבורים כי את אלו יש להשיג אצל שולחן המשא ומתן.

נתון מדהים נוסף שעולה מהסקר, אשר ממחיש היטב עד כמה החברה הפלשתינית רדיקלית, הוא שרק 10% מקרבם סבורים שחמאס, שאנשיו הסריטו את עצמם רוצחים ומתעללים בגופותיהם של אזרחים תמימים, אכן ביצע פשעי מלחמה.

בכל הנוגע ליום שאחרי המלחמה ולעתיד רצועת עזה, 60% מהפלשתינים מעדיפים לראות את חמאס שולט ברצועת עזה, לעומת 7% בלבד שירצו לראות שם את הרשות הפלשתינית תחת אבו מאזן.

למעשה, התמיכה ההולכת וגוברת בחמאס מומחשת היטב כאשר שואלים את הציבור הפלשתיני למי היה מצביע אם היו נערכות בחירות לנשיאות ולפרלמנט. כך, מועמד חמאס איסמעיל הנייה היה זוכה בקרב על הנשיאות ב־78%, לעומת 16% בלבד לאבו מאזן, ובבחירות לפרלמנט הפלשתיני חמאס היה זוכה ב־51%, לעומת 19% לפת"ח בלבד. מדובר בהתחזקות מטאורית בתמיכה בחמאס, בעיקר בקרב הפלשתינים בגדה המערבית, שכאמור נתונים תחת שלטון הרשות הפלשתינית ואבו מאזן.

נתון מדהים נוסף שעולה מהסקר, אשר ממחיש היטב עד כמה החברה הפלשתינית רדיקלית, הוא שרק 10% מקרבם סבורים שחמאס, שאנשיו הסריטו את עצמם רוצחים ומתעללים בגופותיהם של אזרחים תמימים, אכן ביצע פשעי מלחמה

לסיכום, נתונים אלו ממחישים בבירור כי לא רק שהחברה הפלשתינית רדיקלית ומקדשת אלימות וטרור, אלא גם שדעת הקהל הפלשתינית אינה רוצה עוד את שלטון הרשות הפלשתינית בהנהגת אבו מאזן.

הפלשתינים רוצים שחמאס יוביל אותם במאבק נגד ישראל, שלתפיסתו אינו אמור להסתיים במימוש רעיון שתי המדינות אלא בהשמדת המדינה היהודית ויושביה. את הנתונים הללו צריכים מקבלי ההחלטות בישראל לא רק להכיר, אלא בעיקר לשנן וללמוד כאשר מי מהם עוד חושב שיש להבדיל בין חמאס לאוכלוסייה האזרחית, או כאשר מגיעים הלחצים מוושינגטון לפתוח בתהליך מדיני עם הרשות הפלשתטינית ולבצע ויתורים במסגרתו.

הפלשתינים רוצים חמאס על־מלא, וכדאי שנבין זאת בטרם יהיה מאוחר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר