דרוש שינוי רדיקלי בהוראת הנהיגה

 

עם התגברות הקטל בדרכים בשנה הנוכחית, נשמעים מכל עבר דברי פרשנות מלומדים - רובם מפנים אצבע מאשימה כלפי המשטרה, רשויות השיפוט, התשתיות והממשלה. אבל אם רוצים באמת לשים קץ לטרגדיות הנוראיות בכבישי ישראל, המפתח הוא להבטיח שליטה מיטבית של האוחזים בהגה ב־52 מיומנויות הנהיגה, כפי שפורסמו על ידי משרד התחבורה עצמו.

לפני זמן מה יצאתי עם מורה מנוסה לנהיגה, כדי לבחון את כישורי הנהיגה של נהג שפגע ברכבו בהולך רגל וגרם למותו. הנהג היה נקי מאלכוהול בעת הנהיגה. מצאנו כי הנהג הפוגע אינו שולט ב־20 מתוך 52 מיומנות הנדרשות, כלומר קרוב למחצית המיומנויות. מדינת ישראל העניקה לנהג הדורס רישיון להרוג.

מערכת המבחנים היא זו שמכתיבה את רמת ההוראה, ולא להפך. איכותה של הוראה ושיטות ביצועה תלויות בכלי הערכה שבאמצעותם בודקים את ידיעות התלמיד, כישוריו והסתגלותו. המטלות הנלמדות במהלך השיעורים הן פונקציה של התבחינים המיושמים במהלך המבחן. במילים אחרות, המבחן הוא שמכתיב את מהות השיעורים ותוכנם. המעריכים קובעים את הסטנדרטים כדי לאפשר פעולה גלויה וברורה להשגת מטרות ההוראה. העדר סטנדרטים הוא הגורם שנהגים גרועים אוחזים בהגה על הכבישים ופוגעים יום יום בבני אדם חפים מפשע, ומאמללים את הסביבה ואת עצמם. 

בדיוק כפי שבמשרד החינוך יוחלט לקבל החלטה על הובלת שיפור בלימודי אחד המקצועות, כך צריך להיעשות גם בלימודי הנהיגה. יש לשנות מן היסוד את תוכנית הלימודים; יש לשלוח למוסדות ולמורים את התוכניות המתוקנות, בצירוף הסברים והנחיות ביצוע; ולבסוף, יש להודיע לציבור על השינויים בכלי התקשורת.

וכמו במערכת החינוך, אין בכל אלה כדי להבטיח שתוכנית הלימודים החדשה אכן תיושם בקפידה. כמו מורים בכיתה, גם למורים לנהיגה קשה לשנות הרגלים שהתקבעו, ולעיתים הם נשארים נאמנים ל"שיטות הישנות" שהורגלו אליהן. לדאבוננו, גם הפיקוח המקצועי לא יועיל, כי בעת ביקורי המפקחים, טבעי שמורים משתדלים לתת "תצוגת תכלית" מוצלחת ומרשימה, ולהוכיח שהם מיישמים את התוכניות החדשות.

קיימת רק דרך אחת להבטיח ששינוי כזה אמנם יתממש בשטח: להודיע כי החל מתאריך נתון, ייבחנו הלומדים בהתאם לתוכנית הלימודים החדשה. למורים לא תיוותר במקרה כזה ברירה אלא להורות בהתאם למתכונת החדשה. 

שר התחבורה ישראל כץ השקיע בכבישים ובתשתיות, אך לא חולל מהפכה באיכות הנהיגה. יש לקוות שממשיכו יפעל לשיפור רדיקלי בתרבות הנהיגה בישראל.

ד"ר אורי אדלמן הוא מייסד תחום לימודי התחבורה בישראל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...