המגזר הפרטי, כוכב עליון

אזרחי ישראל זוכרים ומוקירים את האסטרונאוט הראשון, אל"מ אילן רמון ז"ל, שטס במעבורת החלל "קולומביה", שכל צוותה נספה. בעקבות האסון הקימה אלמנתו רונה רמון ז"ל את קרן רמון ששמה לה למטרה לעודד את החינוך למצוינות ולמדע בקרב בני הנוער דרך העיסוק בחלל. איתן סטיבה, טייס קרב לשעבר בחיל האוויר, היה שותף להקמת הקרן ואחד התורמים העיקריים לה.

בעקבות אסון קולומביה תם עידן מעבורות החלל מסוג זה ביולי 2011 עם נחיתת "אטלנטיס". במקומן החלה נאס"א לממן פיתוח של רכב חלל חליפי, שיוכל להטיס אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית. הפעם הוחלט לפתח את הרכב בחברה עסקית, ויצא קול קורא לתחרות בין החברות בתחום.

חברת ספייס איקס מובילה בינתיים במרוץ עם רכב החלל "דרגון 2", שבו אמור גם לטוס האסטרונאוט "שלנו". ואיך טסו האמריקנים לתחנת החלל בעשור שבו לא היו להם מעבורות? באמצעות רכב חלל רוסי, ללמדכם עד כמה החלל הוא תחום שבו שיתוף הפעולה הבינ"ל הוא הדוק בהשוואה לכל תחום אחר.

המגמה המאפיינת את הפעילות בחלל בשנים האחרונות היא זו: בניגוד לעבר, שבו הפעילות בחלל בוצעה כמעט רק על ידי ממשלות של מדינות גדולות ועשירות, יותר ויותר פעילות מתבצעת כיום במגזר העסקי, כולל פיתוח משגרי לוויינים. דוגמה לכך ניתן לראות אצלנו בסיפור הנחיתה על הירח של "בראשית", שפותחה על ידי קבוצת צעירים בעלי חזון, ונבנתה במימון פרטי של כ-100 מיליון דולר.

איתן סטיבה עתיד לשהות בתחנה 200 שעות, שבמהלכן יבצע שורת ניסויים מדעיים וטכנולוגיים. והעיקר: הוא צפוי לקיים פעילויות להנגשת עולם החלל לילדי ישראל, שיוכלו אף לשוחח איתו בשידור חי (בעברית!) בזמן שהייתו בחלל.

למרות שמדובר בפעילות המגזר הפרטי, משרד המדע וסוכנות החלל גאים להיות שותפים לקרן רמון בבחירת הניסויים שיבוצעו בחלל כמשימה לאומית שתחבר סביבה את מיטב המוחות של עשרות אלפי ילדים ומבוגרים, נשים וגברים, מדענים ותעשיינים כאחד.

הכותב הוא אלוף (מיל') ויו"ר סוכנות החלל במשרד המדע והטכנולוגיה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...