הפלשתינים בעזה עדיין תומכים בחמאס

סקרים מראים בבירור כי לא רק שהפלשתינים תומכים בחמאס, הם גם מביעים תמיכה גורפת בפיגועי טרור נגד אזרחים בתוך ישראל • את המידע הזה חשוב לא רק ללמוד ולהפנים, אלא בעיקר להפיץ

עזתים נעים מצפון לדרום רצועת עזה, צילום: איי.פי.

בימים שבהם מתנהלת מלחמת חורמה למיטוט שלטון חמאס ברצועת עזה, רבים בישראל - במערכת הפוליטית, בזרועות הביטחון ובאקדמיה - דנים בסוגיית "היום שאחרי".

בהקשר רחב יותר, עולה השאלה מה יהיה עתיד הסכסוך עם הפלשתינים, ואם בכלל יש סיכוי להסכם שלום ישראלי־פלשתיני בעתיד הנראה לעין.

כאשר שומעים את הדיונים מתבהרת העובדה כי יש חילוקי דעות רבים בנושא לצד הפלשתיני. מצד אחד, יש טענה כי הטבח הברברי שביצע חמאס ב־7 באוקטובר מהווה הזדמנות להחזיר את הרשות הפלשתינית בהנהגת אבו מאזן, ואף להחיות את התהליך המדיני עימה.

מנגד, רבים טוענים כי מתקפת הטרור של חמאס והעובדה שאבו מאזן לא גינה עד כה את רציחתם של 1,400 ישראלים ואת חטיפתם של 240 לרצועת עזה הן הוכחה לכך שאין בצד הפלשתיני פרטנר לשלום עם ישראל.

אחד הכלים להבין מה חושבים הפלשתינים וכיצד הם רואים את עתיד הסכסוך עם ישראל הוא סקרי דעת קהל. בעוד שיש כמה מכוני מחקר המבצעים סקרים בחברה הפלשתינית, "המרכז הפלשתיני למדיניות ומחקר סקרים" (PCPSR), בהובלת פרופ' חליל שקאקי, עורך סקרים מדי רבעון מאז 1994. במסגרת הסקרים יש שאלות שחוזרות על עצמן לאורך השנים, דבר המסייע להבין את המגמות בחברה הפלשתינית בפרספקטיבה של זמן.

בנוגע לעתיד רצועת עזה והניסיון המעוות להפריד בין ארגון הטרור חמאס לבין האוכלוסייה, אשר לעיתים מוצגת כבת ערובה בידי חמאס - טענה שנשמעת בעיקר בארה"ב ובאירופה - הסקרים מראים בבירור כי לא רק שהפלשתינים תומכים בחמאס, הם גם מביעים תמיכה גורפת בפיגועי טרור נגד אזרחים בתוך ישראל (חשוב להזכיר שחמאס השתלט על הרצועה ביוני 2007, נתון שרק מחזק את הטענה כי הסקרים הם מהימנים בכך שהתושבים לא חששו להביע את דעתם).

בעוד עד מבצע עמוד ענן ב־2012 המגמה היתה שפת"ח מנצח ברצועת עזה, ניתן לראות בבירור כי מאז החלה מגמה שהגיעה לשיאה ב־2020, ועל פיה חמאס הוא הארגון הפופולרי ביותר ברצועת עזה.

הסקר האחרון, שבוצע ממש ערב הטבח, בסוף ספטמבר 2023, מראה כי בשעת בחירות חמאס יזכה ב־44% מהקולות, בעוד פת"ח יקבל 32% (שאר המפלגות זוכות באחוזים בודדים, כאשר 16% השיבו לא יודע/לא יצביע).

נתון נוסף הממחיש אף יותר את התמיכה הקולקטיבית של החברה הפלשתינית ברצועת עזה בטרור של חמאס נעוץ בתשובה לשאלה "האם אתה תומך בהתקפה מזוינת נגד אזרחים בתוך ישראל?". התוצאות אינן משאירות מקום לספק: שיעור התמיכה בטרור עמד על 67%.

ניתן להבחין במגמה ברורה של עלייה. הפלשתינים ברצועת עזה משנת 2001 - תקופת האינתיפאדה השנייה - ועד היום מבהירים כי רוב גדול בקרבם תומך בפיגועים נגד אזרחים בתוך ישראל

ניתן להבחין במגמה ברורה של עלייה. הפלשתינים ברצועת עזה משנת 2001 - תקופת האינתיפאדה השנייה - ועד היום מבהירים כי רוב גדול בקרבם תומך בפיגועים נגד אזרחים בתוך ישראל. הסקר מספטמבר 2023 תואם את אירועי אוקטובר.

לסיכום, בהתייחס לטענות כי חייבים להפריד ברמה הפוליטית תודעתית בין חמאס לבין האוכלוסייה האזרחית, חשוב להכיר את הנתונים, כי רוב גדול של הפלשתינים ברצועת עזה תומך בחמאס ובטרור נגד אזרחים.

את המידע הזה חשוב לא רק ללמוד ולהפנים, אלא בעיקר להפיץ, כדי שהעולם יבין שמדינת ישראל נמצאת במאבק לא רק מול ארגון טרור רצחני אלא גם מול אוכלוסייה תומכת טרור החפצה בהשמדת מדינת ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר