אל תסכמו אותי בוויקיפדיה

מתנגדי הרפורמה מחד וכותבים ימניים מנגד התנצחו סביב הערך "הרפורמה המשפטית" • וזה לא נגמר כאן • אז מה לוויקיפדיה ולמאבקים הפוליטיים שסובבים היום את החברה הישראלית?

המחאה בקפלן, צילום: יוסי זליגר

אולי לא שמעתם עליה, אבל במוצ"ש האחרון הגיעה לסיומה דרמה גדולה, שקרוב לוודאי תפגשו את תוצאותיה, בדרך זו או אחרת, בחודשים הקרובים. שם הערך "הרפורמה המשפטית" בוויקיפדיה עמד להצבעה, במה שככל הנראה היתה ההצבעה הגדולה ביותר בתולדות ויקיפדיה ישראל, והיא הוכרעה על חודו של קול. מי שניצחו לבסוף היו אלה שדבקו בשם הרשמי של היוזמה, שמובילים חבר הכנסת שמחה רוטמן והשר יריב לוין - "הרפורמה המשפטית בישראל" (2023).

הסאגה הסתיימה, אך זה לא סוף פסוק. גוף המתקרא "התנועה הדמוקרטית האזרחית" כתב לעוקביו "הפסדנו בהצבעה על חודו של קול! אחרי התגייסות מסיבית של עורכים דתיים עם צאת השבת אתמול. ערכו בוויקיפדיה! השיגו זכות הצבעה! הצביעו! אל תיתנו להנדסת התודעה המשיחית בוויקיפדיה לנצח!" כל סימני הקריאה במקור, כמובן. ההודעה מסתיימת בהצעה לסייע לכל מי שמעוניינים ללמוד איך לכתוב ולערוך בוויקיפדיה "באופן הוגן ומאוזן". כן, יש ימין ויש אמת.

אתם מבינים מה קראתם פה, נכון? ויקיפדיה, האתר שכולנו פותחים כשאנחנו רוצים להבין על מי כולם מדברים בעבודה, כשאנחנו מבקשים לרדת לחקר ציטוט לא מוכר או כשהחדשות עוסקות בנושא חדש עבורנו. ויקיפדיה היא מאגר הידע, הפרופסור, הרב, הידיד הכל־יודע. אז מה לה ולמאבקים הפוליטיים שסובבים היום את החברה הישראלית?

זו לא הפעם הראשונה שבה מתנהלים מאבקים מרים על ערכים בוויקיפדיה. הערך על פרעות 2021 או הערך "אלימות המתנחלים" שנמחק, עוררו דיונים.

למעשה, מאות ערכים עוררו בוויקיפדיה מחלוקות שהוכרעו בהצבעות. אבל גם אם היתה מעורבת בדיון אידיאולוגיה או פוזיציה פוליטית, המאבק היה בדרך כלל נקודתי. כן היו הטיות לשמאל, שבעקבותיהן התעורר הימין והתאחד להיאבק למען איזון הכתיבה. אבל אלה היו מקרי קצה. לרוב הכותבים הם אנשים ענייניים, אוהבי ידע, שתורמים מזמנם ללא תמורה למען הרחבת הידע האנושי.

אלא שאותם עורכים עלומים וותיקים מספרים שמשהו השתנה, שהוויכוח המר על קריאת המציאות מגיע גם לשורות הווירטואליות שאנחנו רגילים לסמוך עליהן בעיניים עצומות. הערך על הרפורמה המשפטית עורר סערה מהרגע הראשון, ומהר מאוד הוא הפך לזירת קרב של ניסוחים, שינויים ותיקונים, עד שהוחלט להקפיא את עריכתו. גם היום, אחרי ההצבעה, מתנוססת בתחילת הערך האזהרה "עקב חיכוכים משמעותיים סביב עריכת תוכנו של ערך זה, מתקיימת בו בקרה ניכרת".

אולם לא מדובר רק בערך הזה. מונחים רבים סביב הרפורמה, המחאה והפוליטיקה מעוררים ריב בתוך קהילת הוויקיפדים, והתחושה היא שגם האי הנינוח הזה עובר טלטלה עזה.

אחד מעקרונות הבסיס בקרב הכותבים והעורכים בוויקיפדיה הוא הנחת כוונה טובה. כלומר, אנשים פועלים במיזם מתוך רצון טוב. גם אם הם טועים, או מציגים מציאות שבעיני כותב אחר היא לא נכונה, אין לייחס להם כוונת זדון. העיקרון הזה נסדק בתקופה האחרונה, כשם שהאמון נשבר בתוך החברה הישראלית. הזירה הפכה צינית ולפעמים פוגענית. מתנגדי הרפורמה מבקשים לכתוב ערכים לאנשים פעילים במחאה גם אם אינם זכאים לערך, פותחים הצבעות באופן שבו סוף ההצבעה יתוזמן לשבת, כך ששומרי שבת לא יוכלו להצביע, וכאמור מתקיים גיוס של כותבים ועורכים משמאל. מולם, כמובן, גם כותבים ימניים מתאחדים.

האם ניתן יהיה לתקן את השבר הזה? הלוואי. בינתיים ראוי להטיל ספק באמת ובכנות של כתיבת הערכים באנציקלופדיה השיתופית של ישראל. תמיד היה כדאי, אבל היום קצת יותר, ואולי בכלל כדאי להפקיע מוויקיפדיה את המונופול על הידע. בקרוב תצא לאור מהדורה חדשה של בריטניקה לנוער. מומלץ להחזיק אחת כזאת בבית, כדי שיהיו לכל אחד מאיתנו שתי גרסאות מאזנות לכל ערך שעולה בדעתנו.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר