עבודות בשבת: סטטוס־קוו או עצימת עיניים?

גולדקנופף יודע כי נתב"ג, נמל חיפה, מעברי הגבול, תחנות הדלק, הרדיו והטלוויזיה פועלים בשבת • זו הפכה כלי לשימוש ציני לצרכים פוליטיים, הוא נלחץ לקיר וחייב להגיב בחריפות

עבודות הרכבת בשבת (ארכיון), צילום: גדעון אלון

ח"כ גולדקנופף היה שותק אם בטוויטר לא היו מעוררים סערה לעוסה ומעייפת. אבל דיווחו על עבודות רכבת בשבת, אז הוא שיגר מכתב חריף לשרת התחבורה רגב, שהבטיחה שהסטטוס־קוו יישמר. גם ראש הממשלה נדרש לכך והבטיח שלא יתקיימו עבודות בשבת שאינן בגדר פיקוח נפש, ומדורות השנאה בערו. האמת היא שאיש לא חידש לגולדקנופף על העבודות ברכבת, אך בעצם דיווחה, התקשורת לוחצת אותו לקיר, מאלצת אותו להפסיק להעלים עין ולהגיב בחריפות.

מבין הסוגיות הקשורות ביחסי דת ומדינה, הסטטוס־קוו בעניין השבת הוא הטעון והמורכב ביותר. במכתב הסטטוס־קוו נאמר: "ברור שיום המנוחה החוקי במדינה היהודית יהיה יום השבת", קביעה שלא ניתן לגזור ממנה ולו באופן כללי מה יהיה אופיו של יום השבת, ועד כמה השבת תישמר. במשך השנים ידעו חברי הכנסת והשרים החרדים לחיות בהעלמת עין מחילולי שבת שהתרחשו במרחב הציבורי, ולא הפרו באופן בוטה את יסודות הסטטוס־קוו.

גולדקנופף יודע כי רוב בתי הקולנוע בישראל, 65% מהמוזיאונים, 83% ממוסדות התרבות המרכזיים ו־20% מהקניונים - פועלים בשבת. גם נתב"ג, נמל חיפה, מעברי הגבול, תחנות הדלק, הרדיו והטלוויזיה פועלים בשבת.

יתרה מזו, בממשלת נתניהו הקודמת התנהלו כל העת עבודות תשתית ותחבורה בשבת. שום דרמה לא התרחשה, אף ממשלה לא נפלה, שר הבריאות ליצמן פרש וזמן קצר לאחר מכן חזר - במיוחד לכבודו חוקק "חוק ליצמן", שאפשר לו להיות סגן שר הבריאות במעמד שר.

חבריו לסיעה בדגל התורה ואגודת ישראל נותרו איש־איש תחת גפנו ותחת עיסוקו בכנסת. אלו לא חילולי השבת היחידים שהתרחשו בממשלת נתניהו ולא זעזעו אותה. מיני־סערה נוצרה בעקבות שאלת חוקיות ההעסקה של שחקני הליגה הלאומית בכדורגל, וכתוצאה מכך ועדת ההיתרים שהסמיכה את ח"כ חיים כץ מהליכוד לאשר בשנת 2018, ללא קשיים מיוחדים, להעניק היתר כללי להעסקת עובדים בענף הכדורגל בשבת. כ־2,000 יהודים עבדו בשבת באירועי האירוויזיון השונים, שהתרחש בתל אביב, באישור משרד העבודה, וועדת ההיתרים ניפקה את ההיתרים הגורפים כמעט ללא התנגדות וללא דיון רציני.

כמו כן, חרף התנגדותו של שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ, שבעקבות מחאתם הנמרצת של חברי הכנסת החרדים הורה להקפיא את עבודות גשר יהודית שהתקיימו בתל אביב בשבת, בשנת 2019 הן יצאו לדרך והממשלה המשיכה למשול. במפלגות החרדיות מבינים כי החלופה לקיום עבודות תשתית של המדינה בשבת היא קיומן בימות חול, מה שיגרום נזק אדיר למשק הישראלי. מה שמנסים במפלגות החרדיות לעשות הוא להכיר בעדינות במציאות המורכבת, להסיט את המבט כשצריך, ולעמוד על הרגליים כשיש פגיעה אמיתית בסטטוס־קוו.

לצערנו, השבת הפכה כלי לשימוש ציני לצרכים פוליטיים, ובמקום לכבד את המרקם העדין מייצרים סערה מלאכותית, גולדקנופף נלחץ לקיר וחייב להגיב בחריפות, נתניהו מבטיח שלא יהיו עבודות שאינן פיקוח נפש, מכונות ההפחדה עובדות, חד גדיא, חד גדיא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר