האלימות במגזר הערבי: להשקיע בחינוך הנוער

על מדינת ישראל לקבל אחריות: ניתן וצריך להרחיק בני נוער בחברה הערבית מאלימות ומפשיעה • המפתח המרכזי לפתרון הבעיה טמון בהעלאת תקציבי החינוך • אבל השינוי לא יקרה מעצמו

חשד למעשה מגונה בין כתלי בית הספר, צילום: אורן בן חקון

מסמך שהנפיק לאחרונה מרכז המחקר והמידע של הכנסת הראה את ממדי הפשיעה והאלימות בקרב בני הנוער בחברה הערבית מחד גיסא, ואת אוזלת ידה של הממשלה לטפל בכך מאידך גיסא. לפי נתוני משטרת ישראל, בשנים 2020 ו־2021, שבהן נרשמה ירידה במספר התיקים שנפתחו לקטינים תושבי ישראל לעומת שנת 2019, התרחשה במקביל עלייה משמעותית של עד 30% בשיעור פתיחת התיקים לקטינים הלא־יהודים (שרובם המכריע ערבים) מכלל תיקי הקטינים.

מאותו מסמך עולה גם כי שיעור התלמידים בחינוך הערבי החשופים לאלימות גבוה משיעור התלמידים בחינוך העברי, במיוחד בחטיבות העליונות. מדובר בנתונים קשים ועצובים, שאמורים היו לעורר דיון ציבורי רציני - אך לצערי עברו מתחת לרדאר.

על מדינת ישראל לקבל אחריות: ניתן וצריך להרחיק בני נוער בחברה הערבית מאלימות ומפשיעה. המפתח המרכזי לפתרון הבעיה טמון בהעלאת תקציבי החינוך, אבל השינוי לא יקרה מעצמו, ללא השקעה ופעילות יזומה.

העמותה שלנו, "יסוד", פועלת בחברה הערבית. אנחנו מפעילים תוכניות חינוכיות בתיאום ובשיתוף פעולה עם הפיקוח על זכויות התלמיד במשרד החינוך, שמטרתן העצמת בני הנוער ומתן כלים להתפתח ולחדד את תחושת השייכות, את חופש הביטוי ואת המודעות לזכויות היסוד המגיעות להם. יש גורמים נוספים הפועלים בחברה הערבית במטרה לסייע ככל יכולתם. ואולם, מדובר ב"טיפה בים" ועל המדינה לעשות הרבה יותר כדי ליצור שינוי אמיתי.

מלחמה בפשיעה אינה תפקיד של המגזר השלישי, שיכולותיו מוגבלות וכתפיו צרות. זו משימה לאומית.

תקציבים ותוכניות חינוכיות מותאמות הם צעד חיוני וראשון במאבק הזה. בשיחות עם צוותי חינוך מהמגזר עולה הצורך העז בשיח על זכויות אדם, בד בבד עם היכרות של מערכות החוק, האכיפה והמשפט והממשק בחיי בני הנוער.

נקודה נוספת שעולה היא חוסר המודעות. אחד הנערים המשתתפים בתוכניות שלנו סיפר כי זאת הפעם הראשונה שבה מדברים איתם על "זכויות" המגיעות להם, ולא רק על חובות. זו הפעם הראשונה שהוא מרגיש שהמדינה גם "נותנת" לו משהו, ולא רק דורשת ממנו.

התעלמות הממשלה שקולה להזנחה ולמחדל שתוצאותיהם הרסניות. אל לה לממשלה, לכל ממשלה, לטמון את הראש בחול ולהתבונן מהצד כיצד הנוער הערבי מידרדר ושיעורי הפשיעה בחברה הערבית נמצאים במגמת עלייה מדאיגה. על הממשלה לקבוע מדיניות בין־משרדית, תחומי אחריות, להאציל סמכויות, לשלב במהלך את הגורמים הרלוונטיים כגון הרשויות המקומיות ולהקצות תקציבים. זה יקרה רק כשתגיע ממשלה ותציב את הנושא בראש סדר העדיפויות הלאומי.

ממשלה שלא תעשה כן חוטאת לחובתה כלפי אזרחיה כולם, ותיאלץ להתמודד עם נתונים, שסע, עוני ופשיעה גבוהים פי כמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר