בחוד החנית | ישראל היום

בחוד החנית

הסתכלות מהירה ברשימת התיכונים המצטיינים בהישגיהם הערכיים, החברתיים והלימודיים בשנת תשע"ו שפרסם השבוע משרד החינוך, מגלה מהר מאד שתהליך הדרוג היה עיוור לכל פרמטר של השתייכות גיאוגרפית, מגזרית או דתית. נראה כי כחלק מתהליך דירוג התיכונים ברשימה, הצליחו הגורמים האמונים על המלאכה במשרד החינוך לעשות משהו שאנו כחברה מתקשים לא אחת לעשות – להסתכל מעבר לתגיות שטבועות עמוק בתודעה של כל אחד מאתנו, כיחידים וכחברה. 

יהודים וערבים, פריפריה ומרכז, דתיים וחילוניים, "מתנחלים" לצד תושבי המרכז – לכולם ייצוג ברשימה שכן הערכים, העבודה והתוצאות בשטח  היו חזות הכל בעיני המדרגים. כפי שראוי, כפי שצודק.

עם סיום מלאכת הדירוג ופורסמה הרשימה, בחינת פילוחיה השונים יכולה לעזור לנו לנפץ מספר דעות קדומות ואולי אף לגשר על חלק מהפערים ההולכים ומתרחבים בחברה הישראלית. אחד מאותם נתונים הינו שיעור התיכוניים הממלכתיים דתיים המדורגים ברשימה, שעומד על קרוב לרבע.  

מזה מספר חודשים חשים רבים מבני ציבור חובשי הכיפות הסרוגות כמי שנמצאים תחת מתקפה, כמי שנאמנותם וערכיהם מוטלים בספק. כשסערה תקשורתית וציבורית אחת רודפת את השנייה, בני הציונות הדתית מצאו עצמם מתגוננים אל מול אמירות ודעות שיוחסו למגזר שלם, כאילו היו הם מקשה אחת הנושאת במחיר כל התבטאות או מעשה של אחד מחבריה. 

מיותר לציין, כי התסכול ממציאות זו אשר לו אני עד, במיוחד בקרב בני הדור הצעיר הדתיים אומנם לא רק, הוא גדול. אותם צעירים וצעירות נושמים וחיים את אהבת הארץ, מקדישים את זמנם הפנוי ואת חופשותיהם לפעילות התנדבותית, עומדים בחוד החנית של היחידות המובחרות ביותר בצה"ל ועתידים להיות ממובילי המשק והחברה. 

הם עושים זאת לא למרות אמונתם או דתם אלא דווקא בגללה, שכן עולם הערכים היהודי, התורני והמוסרי אשר הוריהם ומוריהם מנחילים להם מכוונם לדרך זו של כיבוד האחר, אהבת הזולת והארץ. מכאן התסכול הרב שהם חשים, עת יש מי שמבקשים בתקשורת ובציבור לצייר מציאות בה עולם ערכים זה ממנו צמחו מנוגד לערכי המדינה וצה"ל. 

אל מול כך, הסתכלות מעמיקה ברשימת התיכונים הערכיים שפורסמה השבוע יכולה לגשר מעט על הפערים המעמיקים והקרע שנוצר, למסמס את רעשי הרקע וקולות המלחמה ולעלות אל קדמת הבמה את הדבר החשוב ביותר עבורנו כחברה – הערכים. עבור המנהלים, המורים והתלמידים בתיכונים הדתיים, הרשימה הינה הזדמנות להזכיר לחברה הישראלית שגם עבורם "דרך ארץ קדמה לתורה" וכי ימשיכו לחנך, להתחנך ולחיות לאורם של ערכי התורה, המוסר והצדק, שמשלימים האחד את השני הם.

הכותב הוא מנכ"ל רשת אור תורה סטון ששלושה מתיכוניה דורגו זו הפעם השנייה בקטגוריה הראשונה של רשימת התיכונים הערכיים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר