אצל ברנע, אמונה הפכה למילה גסה |

אצל ברנע, אמונה הפכה למילה גסה

טורו של נחום ברנע מיום שישי 13.05.16 בעיתון "ידיעות אחרונות", על הפחד מפני השתלטות רוח האמונה של מפקדים וחיילים חובשי כיפה, מתומצת במשפט הבא: "ייתכן שבעוד עשר שנים פני המטכ"ל כולו יהיו כפני וינטר. צריך להקדים תרופה למכה". וזאת כהמשך לחרדתו של ברנע מפני תהליך "הירואיזציה" מוגזם העובר על צה"ל.

תמונת קיר גדולה בלשכתו של אלוף שאותו ביקר מראה שלושה מטוסי קרב של חיל האוויר שלנו טסים מעל מחנה ההשמדה בפולין. ברנע לא מתאפק ופותח עם האלוף בשיחה "מביכה", כך בלשונו, מדוע בכלל לטוס מעל אושוויץ. הכרחי בעיניו לוודא שאנחנו מבינים את המסר, אז מצטטים פרופסור מהאקדמיה, יהודה באואר, שקבע שהמעשה "ילדותי ומיותר. בבית קברות בוכים ולא מקיימים טיסות ראווה". נזכיר כאן שמפקד המטס היה אמיר אשל, מפקד החיל כיום, ומי שהפיץ את התמונה היה מפקד החיל בימים ההם, אליעזר שקדי. איש מהם לא חובש כיפה.

מה מציק לברנע? ואיך זה קשור לקריאת ה"קרב" של צבי בראל ב"הארץ" בדבר הכרחיותה של מהפכה צבאית, אף על פי שקיימת סתירה מובנית בין שתי הקריאות? נשוב אל הימים שאליהם מתכוון ברנע, ימי מבצע צוק איתן. הדאגה הרבה לשלום החיילים התבטאה בצורות רבות. חלקנו, מן הסתם, נשא תפילה, חלק נע כארי בסוגר מדאגה. ויש מפקדים אשר בחרו לעודד ולדרבן את הלוחמים בטרם יציאה לקרב, דוגמת מח"ט גבעתי אל"מ וינטר, בתפילה: "אני נושא עיניי לשמיים וקורא עימכם, 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד'. ה' אלוקי ישראל היה נא מצליח דרכינו, אשר אנו הולכים ועומדים להילחם למען עמך ישראל כנגד אויב המנאץ שמך. בשם לוחמי צה"ל ובפרט לוחמי החטיבה והמפקדים עשה ויתקיים בנו מקרא שכתוב 'כי ה' אלוהיכם ההולך עימכם להילחם לכם עם אויבכם להושיע אתכם' ונאמר אמן. יחד ורק יחד ננצח".

איזה פגם מוסרי או פיקודי מצא ברנע בקריאה זו? ברנע משיב: "וינטר התבלבל: הוא לא הבין מי שלח אותו למשימה ומאיזה מקור הוא שואב את פקודותיו. הוא לא היה היחיד שהתבלבל. ייתכן שבעוד עשר שנים פני המטכ"ל כולו יהיו כפני וינטר...".

איתרע מזלו של ברנע, חתן פרס ישראל, ובפרס הזה זכה גם הרב אלי סדן. רבים הריעו והתרגשו. הרב הוביל מהפכה תפיסתית בדבר שילוב רוח אמונית עם שירות משמעותי בצה"ל. רבים ממפקדיו ולוחמיו עברו דרך המכינות הקדם צבאיות אל דרגות בכירות בצה"ל. אחד הבוגרים הבולטים של המכינה הקדם צבאית "בני דוד" בראשות הרב סדן הוא אל"מ עופר וינטר.

אני מתנגד למהפכות. אני בעד תהליכים חברתיים הצומחים ללא זירוז. אם הם נראים מבשרי רע, יש לטפל בהם בעודם באיבם. אז מה עושים נגד שיבה אל המקורות, כך לפי חלקים נרחבים בחברה הישראלית? איזו תרופה מתכוון ברנע לתת כנגד היצמדות אל מקור הכוח העיקרי באחיזה על הארץ שאליה שבנו מן הגלות, אם לא התנ"ך והדמות המרכזית בו, אלוהים? לא אסתכן בדבריי אם אומר שלא תהיה הפיכה צבאית וגם תרופה תהא מיותרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו