דמות המורה: הבסיס - השראה לתלמידים | ישראל היום

דמות המורה: הבסיס - השראה לתלמידים

סמנכ"לית שיווק, עיתונאי פובליציסט, טייס קרב, שני אנשי עסקים מצליחים, פיזיקאי, מורה, אנשי מכירות ואנשי משפחה. חבורה מתקבצת בחדר אחד. לא מדובר כאן בפאנל טלוויזיוני ולא במפגש חברתי. מדובר כאן בכיתה שלך, המורה.

שנת לימודים נוספת נפתחת. גם אם זו שנתך ה-20 או אפילו ה-30 כמורה במערכת החינוך, אלו ימים של מתח טבעי לקראת הבאות. כשדלת הכיתה תיסגר זו רק את, או זה רק אתה - והתלמידים. בלי ההורים, בלי המנהל, הרכזת, המדריכה, המפקח, השר ותרבות הרייטינג. זה הזמן שלך איתם.

כל שיעור הוא אתגר חדש, כל תלמיד הוא עולם ומלואו, וכל אינטרקציה בכיתה, גם אם לפעמים נדמית כשגרתית או כנטולת משמעות, כל מגע קטן וכל מילה - בכוחם לחולל מהפכות.

אלא שמעמד המורה בישראל מעולם לא היה בשפל שכזה. נדמה כאילו תפקידו מתמצה בהישרדות. דיונים אקדמיים ברומו של עולם מנתחים את השינוי שחל במעמדו ובתפקידו, אבל מי שנמצא בכיתה יודע שתפקידו הבסיסי לא השתנה מאז ימי קונפוציוס, אפלטון, קורצ'אק וכל אחד אחר שהיה אי פעם חלק מחוליה בשרשרת ההוראה. תפקידו האמיתי והבסיסי של מורה, כל מורה, היה מאז ומעולם לעורר השראה.

להיות מורה בעל השראה אין פירוש הדבר להיות המרצה הכריזמטי ביותר, או בעל הידע המקצועי המפעים, או אפילו המורה שמצליח להציג בקרב תלמידיו אחוזי זכאות יוצאי דופן לבגרות. המשמעות האמיתית היא ההבנה שניתנת למורה הזדמנות יומיומית להיות דמות משמעותית בחיי תלמידיו, מחנך שתלמידיו מרגישים ביטחון ומפתחים סקרנות ורצון ללמוד בזכות יכולתו לבודד את הכיתה מהרחשים בעולם החיצוני ולהפוך כל מפגש עימם לחוויה אישית.

מורה עם השראה אינו חושש להודות בטעויותיו ואינו חושש לשנות מהרגליו מתוך ראיית המקצוע כהרפתקה נמשכת. זהו אדם בעל מודעות וכנות שביכולתו להבין שאין מורה מושלם, יש רק מורה שמנסה להיות טוב יותר.

בתוך חדר המורים ובמערכת החינוך אפשר לקבל כלים, טיפים והדרכות איך להיות מורה טוב יותר. ואכן, מורי ישראל הם אנשי המקצוע המשתלמים ביותר בארץ. עם זאת, כל הכלים המקצועיים שבעולם לא יצליחו לבדם להפוך אף אחד למורה עם השראה.

פתיחת שנת לימודים חדשה היא הזדמנות לכם, המורים, לאמץ שיטות חדשות לעבודה עצמית פנימית כדי לייצר השראה בכיתה. אחת הדרכים הפשוטות היא לשאול בתחילת כל שיעור: "מה יהיה ערך השיעור הספציפי הזה בעבור התלמיד שיושב בשורה האחורית-" "כיצד אניע את התלמיד הזה ללמידה-" ובתום כל שיעור: "מה למדתי מהשיעור שהעברתי-" ו"מה ארצה לעשות אחרת בשיעור הבא-" לו יהי שכל מורה יחווה השנה את חוויית ההשראה, את ההתרגשות ביודעו שבזכות מילה שאמר, או פעולה שעשה, כיוון חייו של אדם אחר השתנה. אין מקצוע דומה למקצוע ההוראה. אין זכות גדולה יותר מלהיות מורה, ואין סיפוק גדול יותר מהסיפור של המורה מעורר ההשראה.

הכותב הוא מנהל מחלקת שירותי ההדרכה
של עמותת YRF - הזדמנות שווה לכל ילד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר