צריך לומר לזכותו של אריאל שרון כי הוא היה מצביא יוצא דופן בשעות משבר, אבל למרבה הצער דווקא צה"ל לא זוכר לו את תרומתו הרבה. הנה, בלוויה של שרון צה"ל הציב מערכות הגנה מפני טילים סמוך לגבול הרצועה וכלי טייס הציפו את שמי עזה. האם אין בכך גסות רוח, ללעוג לתפיסה של שרון - דווקא במהלך הלוויה שלו?
במשרד החינוך מיהרו לבשר שהתלמידים יעסקו במורשתו של שרון. אבל כמו במקרה של רבין, אין מי שיודע להגדיר מהי מורשתו: האם זה כולל השתלטות על חלקת אדמה והפיכתה לבית קברות תוך צפצוף על החוק? ומה עם התשובה שנתנה ממשלת שרון לבג"ץ כי עקירת יהודים מבתיהם תשפר את מצבנו הביטחוני? האם ילמדו גם את מה שאמר בן־גוריון על שרון, כי "אילו נגמל מחסרונותיו לא לדבר אמת, היה יכול להיות מנהיג צבאי למופת"? האם מורשתו של שרון כוללת את התעלמותו מפרויקט הגרעין האיראני? האם שרון קנה את שתיקת חלק מכלי התקשורת בנוגע לחקירותיו בכך שזרק מתיישבים מבתיהם ונהפך ל"אתרוג"? זה לא חלק מ"המורשת"?
ובכל זאת, בימים האחרונים כל מי שעבר פעם קילומטר משרון התראיין על היכרותם הקרובה. כך ראה זאת ר' אלתר דרויאנוב בכרך ג' של כתביו:
"כשליוו עשיר מפורסם לבית עולמו, הלכו קרוביו אחרי מיטתו ובכו. נגרר אחריהם אדם זר, ואף הוא בכה. אמר לו אחד מן המלווים: 'על מה אתה בוכה? הרי אין אתה קרובו של המת'.
השיב הלה: 'על זה אני בוכה'".
מה מעצבן אותם
כמו שזה נראה, האמריקנים מתעצבנים לא בגלל מה שיעלון אמר, אלא משום שהם קראו על כך בעיתונים ולא גילו זאת לבד בהאזנות הסתר שלהם.
מישהו אמר טרור?
ביום רביעי בבוקר הוצף הכפר דיר איסתיא, לא הרחק מאריאל, בכוחות גדולים של צבא ומשטרה. היה זה אחרי שחבורת מופרעים - שמי ייתן שתיתפס ותיכלא - ניסתה להצית דלת של מסגד.
לפני כמה חודשים החליטו בפרקליטות להתייחס לעברייני "תג מחיר" כאל טרוריסטים. כאשר זה קרה במסגד הקודם, לא היה פוליטיקאי שמכבד את עצמו שלא התייצב וגינה. גם דתיים, גם מהימין, גם הרבנים הראשיים. ובצדק גינו.
אלא שהשבוע חוללו גם שלושה בתי כנסת בישראל. ספרי תורה נקרעו והושחתו ונרמסו תחת רגלי הפורצים. באותו שבוע - ולא היו מצלמות, ולא הגיעו קצינים, ואף פוליטיקאי לא גינה.
בתי כנסת חוללו בשנה האחרונה ביפו ובעכו וברמלה ובלוד, ועוד. אף אחד לא מתרגש מהעניין. בשכונת הסודאנים בתל אביב נסגרו כמה בתי כנסת. היהודים המעטים שהותרו באזור מפחדים להסתובב ברחובות. בית כנסת אחד עדיין פתוח. הגבאי שלו הוכה, נפצע ונפטר מפצעיו. בפרקליטות, שם החליטו שגרפיטי נגד ערבים הוא טרור - לא מתרגשים ממות גבאי של בית כנסת. בכל זאת, לא מדובר בגרפיטי על מסגד.
שיר אחד חסר
שירים יפים השמיעו לרגל לווייתו של שרון. חסרה רק שירת הבנות בבית הכנסת בנווה דקלים.
רק הוראה אחת
בהוראה אחת ניתן לפתור חלק ניכר מבעיית המסתננים. משום מה ההוראה לא ניתנת.
הסבר: הסודאנים פופולריים בעבודות כמו שטיפת כלים במסעדות ובמלונות בזכות העובדה שרובם מקבלים משכורות רעב ולא מקבלים זכויות סוציאליות. למשרד הכלכלה יש פקחים שתפקידם לוודא שמעסיקים משלמים כחוק ומעניקים זכויות סוציאליות. משום מה, עד היום השר לא שלח אותם למחוזות התעסוקה של הסודאנים. למה?
מהצד השני, בעלי המסעדות והמלונות טוענים שישראלים אינם רוצים לעבוד במקצועות הללו.
זהו שקר גס. מפני האשפה בגוש דן - כולם ישראלים. למה? כי המשכורות מכובדות. גם אין בישראל מחסור בעובדים המטפלים בקבורת מתים. למה? שוב, כי המשכורות לא רעות. מתברר שישראלים מוכנים להכניס את הידיים לזבל ולטפל בגוויות כאשר משלמים להם טוב. הם גם ישטפו כלים אם המסעדנים ישלמו יותר.
השבוע הסודאנים שבתו. המדינה לא התמוטטה. הם לא רחצו כלים במסעדות - והלכו לטייל.
גם תלמידי התיכונים שבתו השבוע. הם דרשו שייתנו להם לטייל.
מה שמוביל אותנו לשאלה הבאה: האם זה אומר שבאותם ימים התלמידים ניקו את הכלים בבית?
מוזר
די מוזר שכאשר פנו לכל מי שנשם אי פעם קילומטר משרון כדי שיספר על היכרותו, אף אחד לא ראיין את מרטין שלאף וסיריל קרן.
ואם כבר מדברים
כל קשר בין הסיפור הבא לאירוע שהתרחש השבוע - מקרי בלבד. גם הוא לקוח מכתבי דרויאנוב:
"שאלו לו לבעל מוח: 'תרנגולת נתינתה ביצה קטנה, ואף על פי כן נודעת לה חיבה יתירה מאת הגוי: מכניסה לבית וגם סולח כשהיא עולה על השולחן. ואילו חזיר, נתינתו שומן ובשר הרבה, ואף על פי כן מגרשו הגוי מן הבית ובועט בו כל שעה. מה טעם יש בדבר'?
החזיר בעל־המוח: 'כך נאה לה לתרנגולת, וכך יאה לו לחזיר. תרנגולת נתינתה מועטת, אבל בכל יום. ואילו החזיר, נתינתו מרובה, אבל רק לאחר מיתה'".