ממשל טראמפ היה הראשון לפנות לדוחה בקשר לאפשרות של קבלת המטוס שזכה לתואר ״הארמון המעופף״ על מנת שישמש כמטוסו הרשמי של הנשיא, כך דיווחה רשת CNN היום (שלישי) מפי ארבעה מקורות שתוארו כמעורים בדיונים בנושא.
טראמפ היה נחוש לקבל לשירותו מטוס ״אייר פורס וואן״ חדש מרגע כניסתו לתפקיד. ארה״ב חתמה כבר עם חברת בואינג על הספקת צי מטוסים חדשים לטובת הנשיא כבר ב-2018 בעסקה שהוערכה בכ-3.9 מיליארד דולר, זאת לטובת החלפת המטוסים הנוכחיים שגילם כבר מתקרב ל-40 שנים.
לפי הדיווח, סמוך לחזרתו לבית הלבן בחודש ינואר, בפנטגון פנו לבואינג כדי להבין מתי תוכל להתחיל לספק את המטוסים – ונענו שיידרשו לצורך כך לפחות שנתיים נוספות. אנשיו של טראמפ דרשו למצוא חלופות, ואנשי חיל האוויר האמריקני החלו לבחון אופציות אחרות. במקביל, טראמפ הטיל על השליח המיוחד סטיב וויטקוף ליצור רשימה של מטוסים אפשריים וזמינים שניתן יהיה ״לגייס״ למשימה, כך אמר בכיר בבית הלבן ל-CNN.
לאחר יצירת הקשר הראשונית, בואינג העבירה לפנטגון רשימה של לקוחות החברה שברשותם מטוסים שיכולים לשמש את הנשיא עד להספקת כלי הטיס החדשים. ״וקטאר הייתה אחת מהלקוחות האלה״, אמר ל-CNN אחד המקורות, שהוסיף כי הפנטגון הציע לרכוש את המטוס לאור ההבנה כי קטאר מעוניינת למכור אותו.
סערת ״המטוס הקטארי״ החלה בשבוע שעבר סביב נסיעתו של הנשיא למפרץ, כאשר לפי הפרסומים קטאר הייתה אמורה להודיע על העברתו במהלך ביקורו של טראמפ במדינה. הנשיא הדף את הביקורת ותיאר את המטוס כ״מתנה נדיבה״. הוא תקף חזרה כאשר נשאל לגבי חוקיות המהלך והביקורת עליו, כשענה שהוא ״היה טיפש״ אם היה מוותר על כך.
בדיווח הראשון של ABC על הענקת המטוס, דווח כי הייעוץ המשפטי בבית הלבן, במשרד המשפטים ובפנטגון אישר את קבלת המטוס – ואף את העברתו לאחר מכן לשימוש הספרייה הרשמית של הנשיא לאחר עזיבתו את התפקיד.
ארבעת המקורות המעורים בפרטי השיחות מסרו ל-CNN כי העסקה עדיין נמצאת בשלבי גיבוש על ידי צוותים משפטיים משני הצדדים. ״מאותו זמן, הפנייה הראשונית של ארה״ב לקטאר, ועד היום, הנושא עדיין נמצא בידי הצוותים המשפטיים״, אמר מקור שני המעורה בשיחות, ״ושום החלטה לא התקבלה בכלל״.
דיווחים העריכו את שווי המטוס בכ-400 מיליון דולר, אך שניים מהמקורות ל-CNN אמרו כי ערכו פחת מאז. מעבר לשאלות המשפטיות והאתיות, שדרוג המטוס והתאמתו לשימוש הנשיא היא פעולה מורכבת, ומקורות רשמיים בהווה ובעבר ששוחחו עם CNN אמרו כי פעולה זו יכולה להימשך שנתיים ולעלות יותר משווי המטוס עצמו. ״יצטרכו למעשה לפרק את המטוס עד השלד ולבנותו מחדש עם הציוד הנדרש״, כך הגדיר זאת הדיווח.
״אני לא רואה איך עושים את זה ברמת סיכון מקובלת ובזמן סביר, אם בכלל אפשר לעשות זאת״, אמר ל-CNN בכיר לשעבר בתחום הביון הנגדי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
