אוניברסיטת ייל מינתה נשיאה חדשה - שבעבר הואשמה ב"היעדר אמפתיה" כלפי הפלשתינים

האוניברסיטה היוקרתית בניו הייבן הודיעה על מינוייה של מורי מק'איניס לתפקיד • לאחר 7 באוקטובר גינתה את הטבח והחטיפה, הביעה משאלה להפסקת הסבל, והבטיחה להיאבק באנטישמיות • סטודנט מוסלמי קבל במכתב פתוח על כך שהיחס שלה לעזתים הוא "מקור בלתי נדלה לאכזבה"

הנשיאה מק'איניס. האישה הראשונה בתפקיד בייל. צילום: אי.פי

לאוניברסיטת ייל היוקרתית יש נשיאה חדשה, קוראים לה מורי מק'איניס - ונראה שבחוגים הפרו-פלשתיניים היא נתפסת כלא מספיק אוהדת כלפיהם.

מק'איניס (58), שעד כה שימשה כנשיאה של אוניברסיטת סטוני ברוק, היא היסטוריונית של תרבות, ולתפקיד החדש היא תיכנס ב-1 ביולי. היא תהיה האישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הנשיאה הקבועה של האוניברסיטה בניו הייבן. "אני מודה על ההזדמנות להיכנס לניהול האוניברסיטה בתקופה שבה סדר העדיפויות ברור והתוכנית להשיג את המטרות חזקה", כתבה מק'איניס במכתב לסגל האוניברסיטה.

מחאה בייל, אפריל השנה. עשרות נעצרו, צילום: אי.פי

מק'איניס נכנסת לתפקיד לאחר מחאת הקמפוסים שהרעידה את המוסדות להשכלה גבוהה בארה"ב טרם חופשת הקיץ. בחודש אפריל נעצרו בייל 48 איש - מתוכם 44 סטודנטים. "אין ספק שמדובר ברגע מורכב ביותר - לא רק להשכלה הגבוהה אלא לעולם", אמרה מק'איניס. "אני מצפה לעבוד עם הקהילה כדי להתמודד עם האתגרים ולבנות תשובה משותפת". 

"אין מקום לאנטישמיות ולאסלאמופוביה". הקמפוס של ייל (צילום ארכיון), צילום: אי.פי

אם לשפוט על פי התבטאויותיה בעבר, מק'איניס לא צפויה לאפשר כאוס או לעצום עין מול ביטויי האנטישמיות. כך, ב-31 באוקטובר, הוציאה מק'איניס איגרת מיוחדת ובה דאגה גדולה לנוכח עלייה באנטישמיות ברחבי ארה"ב.

"בשבוע שבו ראינו איחולי מוות לסטודנטים יהודים באוניברסיטת קורנל, עלינו להיות ברורים בגנותנו את האנטישמיות", כתבה מק'איניס, אז נשיאת סטוני ברוק. באיגרת היא מברכת על הצעדים של הנשיא ביידן נגד האנטישמיות ומציינת כי האוניברסיטה תשתף פעולה כדי להבטיח את שלומם של כל חברי קהילת סטוני ברוק. "עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להילחם בעלייה המטרידה בפעילות האנטישמית – בארה"ב כולה, לא רק בקמפוסים... באקלים הנוכחי, חשוב במיוחד לדחות את האנטישמיות. כמו כן, שגוי לנהוג ביהודים החברים בקהילה שלנו בחזקת אחראים לפעולות של מדינת ישראל. בה במידה, שגוי לזהות מוסלמים עם טרור, או לתייג כל ביקורת על ישראל כאנטישמית".

מחאה פרו-פלשתינית בטקס חלוקת התעודות בייל, החודש, צילום: רויטרס

נראה שעמדתה של מק'איניס לא מצאה חן לפחות בעיני חלק מהסטודנטים באוניברסיטה. שבועיים אחרי האיגרת, פרסם סטודנט לתואר שלישי מכתב בעיתון האוניברסיטה ובה מחה על כך שאינה מזדהה מספיק עם סבל הפלשתינים.

"גישת הנשיאה לאלימות כלפי העם הפלשתיני היא מקור לאכזבה בלתי נדלית עבור רבים בסטוני ברוק, במיוחד לסטודנטים הערבים והמוסלמים", כתב דואה אונר, סטודנט לפילוסופיה. "ב-10 באוקטובר היא מיהרה להוציא גינוי על המתקפה נגד האזרחים הישראלים, החטיפות בקנה מידה רחב והחזקה ממושכת בחטופים. היא אמרה שהאלימות והסבל חייבים להיפסק, ואמרה כי דבריה נאמרו ביחס לישראלים. אף שתגובתה באה בעיתוי הולם, אין להתעלם מכך שהנשיאה לא הפגינה את אותם הרגשות והדאגה כלפי העם הפלשתיני". אונר קובל כי במשך חודש לא יצאה אפילו הודעה אחת מצדה הנוגעת לפלשתינים.

מכל מקום, לאחר המינוי של מק'איניס, גם אוניבסיטאות הרווארד, פנסילבניה וקורנל - אחיותיה של ייל לליגת הקיסוס – עדיין ללא נשיא או נשיאה. נשיאות של שתיים הראשונות התפטרו לאחר עדותן בפני הקונגרס בשאלת האנטישמיות בקמפוסים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר