דיווח: ארה"ב הבהירה לישראל כי תתמוך בפעולת סיכול יעדים ברפיח - אך לא במלחמה כוללת

בארה"ב מצפים מישראל להציג לה "תוכניות הגנה אזרחיות אמינות" אך צה"ל טרם הציג תכנית שכזו • קמפיין רחב היקף, אמרו ביידן ועוזריו הבכירים בפומבי, לא יהיה מקובל • עם זאת, בדיווח מצוין עוד, כי בהתבסס על ניתוח מודיעין צבאי, כמה מחברי הצוות המרכזיים של ביידן מפקפקים בכוונת ישראל לצאת למבצע צבאי גדול בעזה בקרוב • "הם יצטרכו לבצע מיצוב מחדש של הכוחות, וזה לא קרה"

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נושא את נאום מצב האומה בקונגרס. צילום: איי.פי

ממשל ביידן הבהיר לישראל בשיחות פרטיות מהי סוג הפעולה ברפיח שארה"ב תוכל לתמוך בה. על פי הדיווח שפורסם באתר "פוליטיקו", ארה"ב תוכל לגבות את ישראל במידה וזו תחליט לפעול בצורה ממוקדת לסיכול יעדי טרור בכירים בקרב הנהגת חמאס ברפיח, מעל ומתחת לקרקע, אך זאת, כל עוד ישראל תמנע ממבצע צבאי כולל בקנה מידה שיוכל להשפיע לרעה על יחסי ישראל-ארה"ב.

עזתים ברפיח, לדברי נתניהו הרחבת הפעולה הצבאית לרפיח בלתי נמנעת, צילום: איי.אף.פי

בעוד ישראל מעוניינת להמשיך בתכניות המלחמה שכוללים השמדה של גדודי חמאס שעדיין פועלים ברפיח, ממשל ביידן הציב "קו אדום" שנוגע לשלומם של תושבי עזה בדרום הרצועה. בארה"ב מצפים מישראל להציג לה "תכניות הגנה אזרחיות אמינות" אך צה"ל טרם הציג תכנית שכזו.

כאמור, בשיחות פרטיות, פקידי ממשל בכירים אותתו לישראל שהם יכולים לתמוך בתוכנית הדומה יותר לפעולות סיכול טרור מאשר מלחמה כוללת. כך, טוענים בכירים בממשל, הפגיעה באזרחים חפים מפשע תצומצם למינימום האפשרי באופן שיוכל, תדמיתית, לשפר את דעת הקהל העולמית והאמריקנית על המבצע הישראלי וגם להוסיף נקודות זכות לביידן. 

ג'ייק סאליבן. "ספוקלציות לא מושכלות", צילום: רויטרס

באמריקה מעוניינים למנוע מישראל להביא חורבן כולל על רפיח שיוביל להרג אזרחים פלשתינים רבים. קמפיין רחב היקף, אמרו ביידן ועוזריו הבכירים בפומבי, לא יהיה מקובל. על התניית הסיוע הצבאי לישראל במידה וזו תחליט לצאת למבצע רחב היקף ברפיח, אמר היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, כי מדובר ב"ספקולציות לא מושכלות". 

הערכה בארה"ב: ישראל לא תצא למבצע צבאי גדול ברפיח

ב"פוליטיקו" מציינים עוד, כי בהתבסס על ניתוח מודיעין צבאי שהוצג לבכירי הבית הלבן והממשל, כמה מחברי הצוות המרכזיים של ביידן מפקפקים בכוונתה של ישראל לצאת למבצע צבאי גדול בעזה בקרוב. "הם יצטרכו לבצע מיצוב מחדש של הכוחות, וזה לא קרה", אמר גורם במשרד ההגנה. "זה לא קרוב".

הפקיד הבכיר טען כי חוסר פעולה הוא סימן לכך שישראל לוקחת בחשבון את האזהרות של ארה"ב. "ישראל הולכת לעשות את מה שישראל מחליטה לעשות. זה בערך כמו לנסות לחזות את מזג האוויר", הוסיף פקיד משרד ההגנה, "אבל האם ההודעה שנשלחה נשמעה? כן".

באתר מציינים כי כל הגורמים שעמם שוחחו הדגישו כי התוכניות של ישראל יכולות להשתנות בכל עת, וסירבו לומר בוודאות שישראל לא תערוך בסופו של דבר מבצע גדול יותר, אולי בגלל שינויים בסביבה הפוליטית של המדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר