"הנשיא הפך לאזרח": בית המשפט בוושינגטון קבע שלטראמפ אין חסינות

הנשיא לשעבר טען שמוקנית לו הגנה על פעולות שנעשו בעת מילוי תפקידו • טענותיו נדחו בבית המשפט: "לפי טענה זו, לנשיא יש סמכות בלתי מוגבלת לבצע פשעים" • דובר הקמפיין של טראמפ: "אם חסינות אינה מוענקת לנשיא, כל נשיא המסיים את כהונתו מיד יועמד לדין"

"הפשע פה הוא נגדי": נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בבית המשפט

קו ההגנה נסדק: בית המשפט בוושינגטון קבע היום (שלישי) כי לדונלד טראמפ אין חסינות על פעולות שעשה בעת כהונתו כנשיא. מדובר בקו הגנה ששימש את הנשיא לשעבר, שטען כי מוקנית לו הגנה על פעולות במסגרת מילוי תפקידו.

כזכור, מושל פלורידה הודיע על תמיכה בדונלד טראמפ, שיתמודד כעת ראש בראש מול ניקי היילי - ואף מנצח אותה בסקרים בחלק מן המדינות. לפי ממוצע סקרים שביצעה רשת ABC, שני המועמדים המובילים במדינה הם טראמפ עם תמיכת 48.9% מהבוחרים והיילי שזוכה ל־34.2% תמיכה. דה־סנטיס הפורש נמצא מחוץ למרוץ האמיתי, שכן על פי ABC יצביעו לו רק כ־5% מהבוחרים (ממוצע של 5.2%).

כאמור, שופטי בית המשפט הפדרלי לערעורים בוושינגטון דחו את הטענות של טראמפ וקבעו כי מותר להעמיד אותו לדין בגין חלקו בשיבוש הבחירות בשנת 2020. "איננו יכולים לקבל את הטענה של הנשיא לשעבר טראמפ, שלפיה לנשיא יש סמכות בלתי מוגבלת לבצע פשעים", כתבו שלושת שופטי הערכאה, "זו סמכות שתנטרל את הבלם המרכזי על הזרוע הביצועית: ההכרה בתוצאות הבחירות ויישומן".

עוד הוסיפו השופטים אודות מערכת האיזונים והבלמים: "גישתו של מר טראמפ הייתה מביאה לקריסת מערכות הפרדת הרשויות בכך שהנשיא היה מוצב מעבר להשגת כל שלוש הזרועות. איננו יכולים לקבל שמשרת הנשיא מציבה את כל נושאיה לשעבר מעל לחוק לעד".

מפגינים מחכים להגעת טראמפ לבית המשפט במנהטן (ארכיון), צילום: אי.פי

בהמשך, התייחסו לשינוי הסטטוס של טראמפ: "לצורך התיק הפלילי - הפך הנשיא טראמפ לאזרח טראמפ, ועומדות לו ההגנות התקפות לכל נאשם אחר".

דובר הקמפיין של טראמפ, סטיבן צ'ונג, אמר כי הנשיא לשעבר חולק על ההחלטה. "אם חסינות אינה מוענקת לנשיא, כל נשיא המסיים את כהונתו מיד יועמד לדין על ידי המפלגה היריבה", נימק.

טראמפ צפוי לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון - בו יש רוב לשופטים השמרנים, כאשר שלושה מהם הם מונו בתקופת כהונתו כנשיא. אם טראמפ יערער, המהלך יכול לדחות את תחילת הדיונים במשפט נגד הנשיא לשעבר בגין המרדה. המשפט צפוי להיפתח ב-4 במרץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר