הכינוס היהודי הגדול בתולדות ארה"ב: כ-290 אלף הגיעו לעצרת תמיכה בישראל ליד הבית הלבן

קהילות יהודיות ותומכי ישראל מכל קצוות הקשת הפוליטית בארצות הברית השתתפו במפגן סולידריות חסר תקדים עם ישראל • המטרה: לחזק את העמידה האמריקנית לצד ישראל ולהיאבק באנטישמיות • הנשיא הרצוג בנאום שהוקרן מהכותל: "השנאה, השקרים, האכזריות, ההתפרצות המחפירה של האנטישמיות העתיקה, מהווים מבוכה לכל האנשים והעמים המתורבתים, יהודים בכל העולם חייבים להיות בטוחים"

עומר אדם שר "התקווה" מול מאות אלפים בוושינגטון // צילום: נועם גלאי

וושינגטון נצבעה בכחול לבן באירוע בקנה מידה היסטורי: עצרת תמיכה ענקית בישראל התקיימה הערב (שלישי) בוושינגטון הבירה. כ-290 אלף בני אדם הגיעו סמוך לבית הלבן - הכינוס היהודי הגדול בתולדות ארה"ב. נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא נאום מוקלט.

מנכ"ל הפדרציה היהודית של צפון אמריקה לפני הצעדה בוושינגטון: "לא נרתע מהאנטישמיות"

בין הנואמים המרכזיים באירוע היו נציגי משפחות החטופים, יו״ר בית הנבחרים מייק ג׳ונסון, הנשיא הרצוג, שנשא נאום מוקלט, ובכירים משתי מפלגות הקונגרס. מטרת האירוע היא לחזק את הגיבוי האמריקאי לישראל בלחימה בחמאס, ולתמוך בקהילות היהודיות במדינה לאור התגברות אירועי האנטישמיות.

תמיכה גורפת, צילום: עצרת נגד אנטישמיות בוושינגטון
נאום הרצוג מוקרן בעצרת בוושינגטון, צילום: קובי גדעון/ לע״מ

דברי נשיא המדינה בעצרת שודרו מהכותל המערבי: "אחיותיי ואחיי, אני מדבר אליכם מהאתר הקדוש ביותר בעולם היהודי, הכותל המערבי בירושלים. הכותל שמזכיר לנו שהעם יהודי - אנחנו, עם ישראל, עם נצחי ואף אחד לא ישבור אותנו. מהסמל היהודי של הגשמת החלומות העתיקים שלנו- לסמלים האמריקאים של חופש, חירות ודמוקרטיה".

מאות אלפים מול הבית הלבן בעצרת התמיכה בישראל, צילום: אי.פי.איי

"תודה לכל האנשים בעלי הרצון הטוב - חברים בקהילות ובזרמים השונים, בעלי אמונות שונות, שהתכנסו היום במפגן הסולידריות העצום הזה. ברגע האפל ביותר של מדינת ישראל נעמדתם והכרזתם- הנני. אני כאן. אנחנו כאן. אין דבר גדול יותר מזה ואין דבר צודק יותר מזה. היום אנחנו מתכנסים כמשפחה - משפחה אחת גדולה, שצועדת למען ישראל. שצועדת למען התינוקות, הילדים והילדות, הנשים והגברים, אשר מוחזקים ברשעות כבני ערובה על ידי חמאס. משפחה שצועדת למען הזכות של כל יהודי ויהודי לחיות בגאווה ובבטחה בארה״ב, בישראל וברחבי העולם כולו. מעל הכל, אנחנו צועדים יחד למען הטוב על פני הרע, למען המוסר האנושי על פני צמאי הדם. אנחנו צועדים בשם האור על פני החושך".

טליה ראב מחזיקה תמונה של סבתה, ניצולת השואה חיה אדית ראב, במהלך העצרת למען ישראל, צילום: AP

לפני 80 שנה יהודים יצאו מאושוויץ, ונשבעו לעולם לא עוד. לפני 40 יום, התרחש הטבח הגדול ביותר מאז השואה. בואו נזעק יחד: 'לעולם לא עוד! לעולם לא עוד - זה עכשיו!'. פראות החמאס והפשעים נגד האנושות הזכירו, כפי שאמר הנשיא ביידן, את ״ההשתוללויות הקשות ביותר של דאעש״. אנחנו, עם ישראל אסירי תודה לנשיא ביידן, לממשלתו, ולחברי קונגרס רבים משני צידי הקשת הפוליטית. הבהירות המוסרית והפעולות הברורות של בעלת בריתנו האמריקאית, מייצגים את עומקה של הברית בין ארה״ב לישראל, שהיא חזקה מאי פעם".

הנשיא התייחס לאנטישמיות המדאיגה ברחבי העולם: "בעוד אהובינו מוחזקים בשבי בעזה, והחיילים שלנו נלחמים למען ישראל אהובתנו, יהודים בכל העולם מותקפים על עצם היותם יהודים. השנאה, השקרים, האכזריות, ההתפרצות המחפירה של האנטישמיות העתיקה, מהווים מבוכה לכל האנשים והעמים המתורבתים. היהודים באמריקה חייבים להיות בטוחים. יהודים בכל העולם חייבים להיות בטוחים".

המונים בעצרת, היום, צילום: AP

"חברים יקרים, כנשיא מדינת ישראל, אני נשבע לכם שנרפא, שנתרומם שוב ושנבנה מחדש. ברוח דבריו של הנביא זכריה: ילדים וילדות ישחקו שוב בשבילים של בארי ושדרות. והקשישים עוד ישבו בנחת ושלווה ליד שבילי נחל עוז ואופקים. וכשצליליי החיים והצחוק ישובו לכפרים הקיבוצים והערים - הכמיהה המתמדת שלנו לשלום, תשוב גם כן. ביחד אנחנו מתפללים להשבתם של חטופינו בשלום. יחד אנו מתפללים להחלמתם של הפצועים, ויחד אנחנו מתפללים למען בנינו ובנותינו האהובים בצה״ל".

את האירוע פתח הזמר עומר אדם, ובהמשכו הופיע בו גם הזמר ישי ריבו. את היוזמה לעצרת הובילו הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה לצד ועידת נשיאי הארגונים האמריקנים היהודיים, יחד עם שורת ארגונים יהודיים נוספים. העצרת ההמונית התקיימה באזור "המול", השדרה האייקונית של הבירה האמריקאית.

עומדים מול האנטישמיות. המונים בעצרת התמיכה בישראל שנערכת בוושינגטון, צילום: אי.פ.י

בתוך כך, שגרירות ישראל בארה"ב הקרינה את ״סרט הזוועות״ של דובר צה״ל למחוקקים אמריקאים כחלק מיוזמה של שגרירות ישראל בארה״ב. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר