בעקבות העדר גינוי למתקפת חמאס: קרן וקסנר מבטלת את שיתוף הפעולה עם הרווארד

תוכנית המנהיגות שהתקיימה בבית הספר לממשל של האוניברסיטה היוקרתית בשלושת העשורים האחרונים, הופסקה חד צדדית על ידי אנשי הקרן בעקבות אישורה לשורת ארגוני סטודנטים פרו-פלשתיניים לפרסם תכנים המאשימים את ישראל במצב • במכתב עליו חתום, בין היתר, המנכ"ל, נכתב: "לא נוכל לשלוח אליכם מנהיגים ישראלים במצב זה"

מפגינים פרו פלשתיניים באוניברסיטת הרוורד. צילום: AFP

קרן וקסנר הודיעה היום (שני) לאנשי בית הספר לממשל על שם קנדי באוניברסיטת הרווארד האמריקנית, כי היא מבטלת את תוכנית המנהיגות שהיא מובילה בשלושת העשורים האחרונים בשיתוף פעולה עם בית הספר.

הסיבה, לפי מכתב ששלחו אנשי הקרן, נעוצה בהעדר גינוי ברור מצד הנהגת הרווארד למתקפת הטרור של החמאס, וחמור מכך, הענקת גיבוי, תחת עקרון חופש הביטוי, ללא מעט ארגוני סטודנטים באוניברסיטה שפרסמו תכנים פרו-פלשתיניים המאשימים את ישראל במצב.

חיסול ראש מודיעין חמאס בחאן יונס ותקיפות צה"ל ברצועה // צילום: דו"צ

במכתב שנשלח לאנשי ביה"ס לממשל, ועליו חתומים הרבנית אלקה אברמסון, נשיאת הקרן, המנכ״ל רענן אביטל, וכן אביגיל ולסלי וקסנר, יושבי ראש ראש הקרן, נכתב: ״לפני יותר משלושה עשורים, קרן וקסנר זיהתה את בית הספר הרווארד קנדי כמסגרת האוניברסיטאית האידיאלית לפיתוח וחינוך מנהיגי השירות הציבורי בישראל. ראינו בסטנדרטים הגבוהים ובמחויבות לגיוון דעות של בית הספר כמרכיב עיקרי בהחלטנו. עם השנים חזינו בפחות סבלנות כלפי דעות שונות, הבאה לידי ביטוי שבוגרי התוכנית שלנו נדחקים לשוליים, וכך גם קולותיהם והשקפותיהם. בית הספר לא אפשר לתלמידים ישראלים לנהל דיאלוג פורה - גם אם הינו מורכב - בתוך בית הספר, והפך זאת למגמה שפגעה בכל קהילת הסטודנטים למנהל ציבורי״.

פליירים עם תמונות החטופים באוניברסיטת הרוורד, צילום: רויטרס

ראשי הקרן התייחסו להעדר גינוי ברור מצד נשיאת האוניברסיטה וכתבו כי ״אנו המומים מכשלונם של הנהגת הרווארד לנקוט עמדה ברורה וחד משמעית נגד הרצח הברברי של אזרחים ישראלים חפים מפשע על ידי טרוריסטים בשבת האחרונה, בחגם של היהודים. בהתאם, רבים מחברי התוכנית שלנו מרגישים דחויים וכי הם נדחקו לשוליים של בית הספר קנדי. הם מרגישים נטושים. אנחנו חולקים את התחושה הזו עם בוגרי התוכנית, צוות הקרן וגם יושבי ראש הקרן״.

״כפי שנשיאי אוניברסיטאות אחרות אמרו בדיוק את מה שהיה צריך להישמע, כך גם נשיאת הרווארד הייתה צריכה לומר דברים ברוח נשיא אוניברסיטת פלורידה לפיו ״מה שחמאס עשה הוא רוע ואין שום הגנה לטרור. זה לא קשה לומר זאת״, כתבו במכתב.

״ראינו כי הנהגת הרווארד ״הלכו על קצות האצבעות״, פרסמו הצהרות מעורפלות, וברוח דברי נשיא הרווארד לשעבר, לארי סאמרס, ״לא יכלנו להבין את ניתוק הנהגת האוניברסיטה וגינוי הצהרת הסטודנטים המאשימה את ישראל באחריות להתקפת הטרור בשטחה״, הוסיפו.

ראשי הקרן הודיעו כי אינם שותפים עוד לערכי בית הספר קנדי, ואינם יכולים להמשיך לעבוד לצידו במסגרת התוכנית המשותפת שהובילו בעשורים האחרונים. ״אנחנו לא נוכל לשלוח לבית ספר זה מנהיגים ישראליים לצורך פיתוח כישורים הנדרשים להתמודד עם אתגריים פוליטיים וחברתיים, אשר נדרש מהם בתפקידם בציבורי״, כתבו.

הקרן הודיעה באופן רשמי כי היא מסיימת רשמית את התמיכה הכלכלית שלה בבית הספר קנדי והמחזור הנוכחי, 34 במספר, יהיה המחזור האחרון שיסיים את תוכנית התואר השני למנהל ציבורי. ״אנחנו מקבלם את החלטה זו במחוייבות בלתי מעורערת לבוגרינו בישראל, לשירות המדינה ולמדינת ישראל״.

השגריר ארדן שיבח את קרן וקסנר על ניתוק הקשרים עם אוניברסיטת הרווארד והבהיר: ״הנהגת האוניברסיטה הוכיחה שהיא איבדה כל מצפון מוסרי. לא רק שהם מאפשרים לשנאת יהודים ולרטוריקה בעד טרור לחלחל בקמפוס, הם אפילו לא מסוגלים לגנות באופן מיידי וחריף את הטרור״.

השגריר קרא לכל יהדות צפון אמריקה: ״לשלוח את המסר הזה לכל אוניברסיטה שמתנהגת באופן דומה. אם האוניברסיטה של ​​ילדכם חושבת פעמיים לפני שהיא מגנה רצח חפים מפשע או מאפשרת לתרבות של שנאה ותמיכה בטרור לצמוח בקמפוס ללא הפרעה, אז היא לא יכולה לקבל סנט נוסף מאף אחד מכם. מי ששומר על שתיקה לאחר טבח ילדים אין לו את הרמה המוסרית כדי לחנך את ילדינו״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר