סרטון דרמטי שפורסם היום (חמישי) מתעד צנחן אוסטרלי שנגרר ונלכד בזנב מטוס בגובה של כ-4.5 ק״מ, אחרי שמצנח הרזרבה שלו נפתח בטעות ונכרך סביבו. הצנחן השתתף בקפיצה קבוצתית מעל קווינסלנד שבצפון-מזרח אוסטרליה בספטמבר, ולפי דו״ח שפרסמה היום רשות בטיחות התחבורה האוסטרלית (ATSB) – הוא הצליח לחתוך את עצמו מהמצנח בסכין ולנחות בשלום עם פציעות קלות בלבד.
דרמה בשחקים: המצנח נתפס בזנב המטוס - הצנחן נותר תלוי באוויר // רשות הבטיחות האוסטרלית
המטוס הקל המריא משדה התעופה טאלי עם טייס ו-17 צנחנים ממועדון צניחה מקומי, לקראת קפיצה קבוצתית. כשהמטוס הגיע לגובה הנדרש והצנחן הראשון החל לצאת מהדלת, ידית מצנח הרזרבה שלו נתפסה בחלק מהכנף – והמצנח נפתח.
המצנח שנפתח גרר את הצנחן לאחור בפתאומיות, רגליו פגעו בזנב המטוס, והמצנח נכרך סביב הזנב – כשהצנחן תלוי מתחתיו.
הטייס, שלא ידע מה קרה, הרגיש שהמטוס מתרומם פתאום ושהמהירות יורדת. הוא חשב שהמטוס מאבד מכוח העילוי שלו והוסיף כוח מנוע. רק כשסיפרו לו שצנחן תלוי מהזנב, הוא הפחית מעוצמת המנוע.
בינתיים, 13 מהצנחנים קפצו מהמטוס, ושניים נשארו בפתח וצפו בצנחן התלוי חותך את החבלים שחיברו אותו אל מצנח הרזרבה שנתפס בזנב המטוס, עד שהמצנח נקרע והוא השתחרר. הוא צנח בנפילה חופשית, הצליח לפתוח את המצנח הראשי שלו – למרות שהסתבך בשאריות מצנח הרזרבה – ונחת בשלום עם פציעות קלות בלבד.
לאחר שכל הצנחנים קפצו מהמטוס, הטייס הבין שהשליטה שלו מוגבלת בגלל הנזק הכבד לזנב, שעדיין נשא שאריות מצנח. הוא הכריז על מצב חירום והתכונן לנטוש את המטוס באוויר, ולהשתמש במצנח שהיה חגור בו. אבל בגובה של כ-750 מטר הוא העריך שיצליח לנחות, ואכן נחת בשלום.
נציב רשות בטיחות התחבורה האוסטרלית אנגוס מיטשל אמר כי האירוע מזכיר לצנחנים לוודא שידיות המצנח לא נתפסות בשום דבר ביציאה מהמטוס. ״נשיאת סכין חיתוך, למרות שהיא לא חובה, יכולה להציל חיים במקרה של פתיחה מוקדמת של מצנח רזרבה״, הוסיף.
החקירה גם מצאה שהטייס ומפעיל המטוס לא וידאו שהמטוס עומד בדרישות המשקל והאיזון – אף שזה לא תרם לתאונה. ״תאונות צניחה קטלניות קרו בעבר בגלל מטוסים שהועמסו מעבר למגבלות״, אמר מיטשל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו