בדרך למלחמה בדרום אמריקה? ונצואלה הצביעה על סיפוח שני שליש משטחה של גיאנה

משטר מדורו הכריז כי 95 אחוזים מהבוחרים הצביעו על החלת ריבונות בשטחו של חבל גיאנה אסקיבה השייך לשכנתה של ונצואלה ממזרח • במדינה כבר פורסמו דיווחים כי הצבא נערך לסיפוח הטריטוריה

אנשי מיליציה חוגגים בוונצואלה לאחר משאל העם על סיפוח גיאנה אסקיבה. צילום: איי.פי

מתיחות בדרום אמריקה: המשטר בוונצואלה פרסם היום (שני) הודעה לפיה הבוחרים במשאל העם שהתקיים בה אתמול הצביעו על סיפוחו של חבל גיאנה אסקיבה, טריטוריה המהווה שני שלישים משטחה של גיאנה השכנה.

לפי פרסומים בכלי תקשורת מקומיים, 95 אחוזים מהבוחרים הצביעו בעד הסיפוח, הליך פורמלי שמאשר את התביעה ארוכת השנים של ונצואלה לטריטוריה, שהועברה לשליטתה של גיאנה עוד במאה ה-19, כשהייתה מושבה בריטית.

חגיגות בוונצואלה לאחר משאל העם לסיפוח שטחים מגיאנה // צילום: רויטרס

שליט ונצואלה, ניקולס מדורו, נשא נאום בנוכחות תומכיו בבירה קראקס ואמר: "זהו ניצחון גדול עבור המדינה שלנו, עבור הדמוקרטיה שלנו. שיעור ההשתתפות הגדול מכל שכבות העם הוא חשוב מאוד". על אף התערבות המשטר בעבר במערכות בחירות ודיכוי של האופוזיציה, התמיכה הציבורית בסיפוח בוונצואלה גבוהה ומאחדת גם את הימין, המתנגד למשטר, וגם את השמאל התומך בו.

עם זאת, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה על נוכחות דלילה של מצביעים בתחנות הקלפי והיעדרם של תורים ארוכים המעידים על השתתפות גבוהה. למרות זאת, נציגי וועדת הבחירות הארצית בחרו להאריך בשעתיים את הזמן להצבעה בטענה כי קיימים תורי ענק.

נוכחות דלילה ואנשי צבא בקלפיות במשאל העם בוונצואלה, צילום: רויטרס

בין אם שיעור ההשתתפות אכן היה גבוה או לא, להחלטה שנתקבלה בקלפי ייתכנו משמעויות מרחיקות לכת. דיווחים מתוך המדינה על הצבת כוחות בשדות תעופה שישמשו בסיסים קדמיים לפלישה פורסמו בכמה כלי תקשורת וצבא ברזיל, החולקת גבול עם חבל המריבה, הודיע על הגברת הכוננות.

גיאנה אסקובה היא שטח עצום של כמעט 160 אלף קילומטרים רבועים המיושב בדלילות יוצאת דופן. בחבל הארץ כולו מתגוררים פחות מרבע מיליון בני אדם, רובם המוחלט באזורי חוף האוקיינוס האטלנטי. פנים הארץ הוא אזור הררי ולא נגיש של ג'ונגל ונחלים, עם נקודות יישוב מעטות בלבד. ונצואלה, מדינה שרוב כלכלתה מתבססת על יצוא נפט וגז טבעי, מעוניינת במרבצים בלתי מנוצלים שייתכן ונמצאים בשטחה של גיאנה אסקיבה. מבחינה צבאית, הצבא הגיאני קטן לאין שיעור ממקבילו הוונצואלני ומלבד אתגרים לוגיסטיים עצומים, קשה לראות כיצד יצליח להתנגד לפלישה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר