"אין מקום לציונים בדרום אפריקה": מפגינים בעד ישראל הותקפו בקייפטאון

עשרות מוחים שהגיעו להביע תמיכה במדינה היהודית הוכו והותקפו על ידי מפגינים פרו-פלשתיניים • המשטרה התעמתה עם התוקפים אך העצרת בוטלה

מפגינים פרו פלשתינים מתעמתים עם המשטרה בקייפטאון. צילום: איי.אף.פי

מפגינים תומכי ישראל הותקפו באחת המדינות האנטי-ישראליות בעולם: קהל של קרוב למאה מפגינים פרו-פלשתינים תקפו במהלך סוף השבוע עצרת קטנה לתמיכה בישראל בטיילת בעיר קייפטאון בדרום-אפריקה. לפחות תומך ישראל אחד נדקר ונזקק לטיפו לרפואי במהלך ההתפרעות. 

אתר החדשות המקומי "ניוז24" דיווח כי עשרות מפגינים פרו-ישראלים, בעיקר חברי כנסיות פרוטסטנטיות מקומיות, הגיעו להביע תמיכה וסולידריות עם ישראל, כשקרוב למאה מפגינים פרו-פלשתינים הגיעו למקום והחלו לקלל ולהרעיש בסמוך למקום העצרת.

המפגינים קרעו שלטים ודגלי ישראל ואף הציקו לאחד התומכים בישראל, גבר נכה המרותק לכיסא גלגלים. המשטרה הגיעה למקום בכוחות גדולים, והגיבה בירי מתותחי מים וכן עשתה שימוש בגז מדמיע נגד המפגינים הפרו-פלשתינים.

האב בארי איזק, ממארגני ההפגנה, סיפר לכלי התקשורת המקומיים כי המשטרה הוזמנה לאזור ביוזמת העירייה ולא ביוזמתם של המפגינים. הוא עצמו הורה על ביטול העצרת והמפגינים התומכים בישראל עזבו את המקום באוטובוסים.

אבידא אדאמס, חברה בארגון "קמפיין הסולידריות הפלשתיני", סיפרה ל"ניוז 24" כי הפגנת הנגד לא הייתה מתוכננת וכי מדובר בהתארגנות ספונטנית שנובעת מרגשות חזקים. "אנשים הגיבו לכרזות ופרסומים של ההפגנה הפרו-ישראלית. אני חושבת שיש סנטימנט חזק לכך שאנו לא יכולים להרשות ציונות מהסוג הזה פה. אין לזה מקום בקייפטאון או בדרום-אפריקה", אמרה המפגינה.

מתפרעים פרו-פלשתינים בקייפטאון,

כמה ימים קודם לכן השתתפו עשרות אלפים בהפגנת תמיכה בפלשתינים בעיר. במהלך ההפגנה, אמר אחד הדוברים: "אנו יודעים מאיפה הרצח של ישראל מגיע - מבית הספר הרצליה". הדובר התכוון לבית-ספר יהודי בעיר, ובקהילה המקומית זעמו על ההסתה האנטישמית נגד בית הספר.  

ראש העיר של קייפטאון, ג'ורדין היל-לואיס, קרא למפגינים "לשמור על סובלנות" והדגיש כי זו זכותם של תומכי ישראל להביע את דעתם באופן חוקי ודמוקרטי. "לצערי ראינו התפרעות אלימה נגד עצרת תפילה שלווה בתמיכה בישראל. את האלימות הזו צריכים לגנות כל תושבי קייפטאון שמעריכים את חופש הביטוי בדמוקרטיה פתוחה", אמר ראש העיר.

סניף השגרירות הנוצרית הבינלאומית בדרום-אפריקה סייע לארגן את העצרת הפרו-ישראלית והציפייה הייתה ל-3,000 נוצרים ומספר יהודים שיטלו בה חלק ויתפללו למען שלום ישראל. בסופו של דבר, המשטרה ביטלה את האירוע בגלל האיומים האלימים של הפגנה נגדית לא מאושרת. "זה היה מאוד מזעזע לראות את רמת האיומים והאלימות היום", אמרה המנהלת הלאומית של ICEJ-דרום אפריקה, ויויאן מיבורג, "הם חיפשו מי יהודי. נדיר לראות כאן שנאה ואיומים כאלה, אבל הם מחוזקים בעמדת ממשלת ה-ANC. הקהילה היהודית המקומית מאוד מזועזעת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר