הפרלמנט בדרום אפריקה אישר: היחסים הדיפלומטיים עם ישראל יירדו בדרגה

החשש: השגרירות הישראלית בפרטוריה תהפוך למשרד קישור בלבד • ההחלטה עברה ברוב של 208 תומכים מול 94 מתנגדים • בקיץ האחרון תקפה שרת החוץ של דרא"פ את ישראל בחריפות ואמרה "ישראל צריכה להיות מוגדרת מדינת אפרטהייד" • ממשרד החוץ בירושלים נמסר: "החלטה מבישה שאינה תורמת במאום לקידום פתרון במזרח התיכון"

הפרלמנט בדרום אפריקה (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

הישג לתנועת החרם הבינלאומית על ישראל: הפרלמנט של דרום אפריקה אימץ ברוב גדול החלטה להורגת דרג היחסים עם ישראל לפיה שגרירות ישראל בדרום אפריקה תהפוך למשרד קישור בלבד. 208 צירים תמכו בהחלטה, 94 התנגדו לה.

את ההצעה העלתה מפלגת ״החופש הלאומי״, כתגובה ל״פגיעות הנמשכות של ישראל בפלשתינים״. דוברי המפלגה טענו, שהצעת ההחלטה הייתה זוכה למנהיג המאבק נגד האפרטהייד בדרום אפריקה, נלסון מנדלה. בהודעה מטעם המפלגה נאמר: ״זה רגע שהיה משמח את מנדלה. הוא תמיד אמר שהחופש שלנו לא יהיה מושלם מבלי שיושג חופש לפלשתינים״. גם צירי מפלגת השלטון, ״הקונגרס האפריקני הלאומי״, שהוקמה ע״י מנדלה, תמכה בהצעה להורגת דרג היחסים עם ישראל.

סיריל ראמאפוסה, נשיא דרום אפריקה. עומדים לצד ה-BDS, צילום: AFP

בהצעה נאמר, בין היתר: "מדינת ישראל נבנתה על עקירת ורצח הפלשתינים. וכדי שהישראלים יוכלו לשמור על שלטונם הם מיסדו את האפרטהייד כך שיועלו לשלוט ולפקח על הפלשתינים. כדרום אפריקנים אנחנו מסרבים לעמוד בצד בשעה שאפרטהייד מיושם שוב".

מדובר בצעד שאינו מפתיע על רקע יחסי המדינות בשנים האחרונות. בחודש יולי האחרון שרת החוץ של דרום אפריקה נלדי פנדור טענה ש"ישראל צריכה להיות מוגדרת מדינת אפרטהייד". פנדור התייצבה לצד הפלשתינים בכנס של "פורום המשימה הפלשתיני באפריקה" ותקפה את ישראל בחריפות. "כדרום אפריקאים שסבלו מדיכוי, חווינו באופן ישיר את ההשפעות של אי-שווין גזעי, אפליה והכחשה", אמרה.

לחץ מתמיד מצד ה-BDS

עדויות נוספות ליחסים הלא בריאים בין דרום אפריקה לישראל היה אפשר למצוא בפברואר השנה, כאשר איגוד הרוגבי הדרום אפריקאי החליט להחרים את ישראל. לאחר שקבוצת תל אביב היט הוזמנה להשתתף בליגה בינלאומית בדרום אפריקה, החליט האיגוד הדרום אפריקאי למשוך את ההזמנה ולא לשתף את הקבוצה מישראל במפעל.

יחסי דרום אפריקה וישראל הפכו למתוחים ביותר בשנים האחרונות בשל לחצם המתמיד של קבוצות וארגונים המזוהים עם תנועת החרם BDS, שדרשו לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל המואשמת על ידיהם ביישום מדיניות אפרטהייד. דרום אפריקה הפכה מזה עשרים שנה למוקד פעילות בינלאומי של תנועת ה-BDS.

יוזכר עוד, כי דרום אפריקה עמדה גם מאחורי סילוקה של נציגת ישראל מהועידה לאחדות אפריקה באדיס אהבה לפני כשבועיים.

בישראל סבורים כי ההחלטה שקיבל הפרלמנט סמלית בלבד ולא תביא בפועל לשנמוך מעמד השגרירות. יצוין כי ב-2017 התקבלה החלטה זהה שלא שינתה דבר, והשגרירות פועלת בארץ למרות שפרטוריה סגרה שגרירויות אחרות מטעמי חיסכון. עוד מציינים בירושלים כי היחסים עם הממשל הנוכחי בדרום אפריקה במגמת שיפור והחלטת הפרלמנט מביכה את הממשלה ומציגה את דרום אפריקה כתלושה מהמגמות העולמיות.

ממשרד החוץ בירושלים נמסר בתגובה להחלטת הפרלמנט בדרום אפריקה:
"ההחלטה הסמלית אתמול מטעם הפרלמנט בדרום אפריקה, הקוראת להורדת דרג היחסים בין דרום אפריקה וישראל, היא החלטה מבישה ומביכה. גם אם מדובר בהחלטה סמלית, היא אינה תורמת במאום לקידום פתרון כלשהו במזרח התיכון. בתקופה שבה מדינות אפריקאיות ומוסלמיות רבות מחזקות ומעמיקות קשרים עם מדינת ישראל לטובת האינטרסים המשותפים של כולם. מצער שדרום אפריקה ממשיכה לדבוק באנכרוניזם ובדרדור היחסים, מהלך שיפגע רק בדרום אפריקה עצמה ובמעמדה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר