פרשת המטוס האיראני: ישראל הביעה את דאגתה לאור הפעילות של איראן בדרום אמריקה

השגרירות הישראלית בפרגוואי התייחסה לפרשה: "היו בו איראנים המעורבים באופן ישיר עם סחר בנשק לסוריה ולחיזבאללה" • רשויות החוק בבואנוס איירס הורו על הרחבת השלב של איסוף עדויות והוכחות

מטוס של חברת Mahan Air האיראנית, צילום: רויטרס

השגרירות הישראלית בפרגוואי התייחסה גם כן לפרשת המטוס הוונצואלני-איראני שנחת ב-6 ביוני בבואנוס איירס ומעוכב מאז במדינה יחד עם הצוות. "היו בו איראנים המעורבים באופן ישיר עם סחר בנשק לסוריה ולחיזבאללה", נכתב.

סאגת הטיסה המסתורית שעברה לאורכה של דרום אמריקה עם 19 אנשי צוות, ביניהם 14 ונצולאנים וחמישה איראנים ממשיכה לאחר שהרשויות המקומיות של ארגנטינה החליטו להעמיק את החקירה אשר במרכזה הטייס גולמרזה גשמי, תת-אלוף לשעבר במשמרות המהפכה.

ברביעי נודע כי לאחר בדיקה יסודית של הניידים של אנשי הצוות, מצאו החוקרים שורה של ממצאים חשודים ביניהם תמונות של אמל"ח, ארגוני טרור וקריאות הסתה נגד ישראל, כמו גם צילומים מנעוריו בארגון, כך דווח בתקשורת הארגנטינאית.

במקביל, הנציגות הישראלית באסונסיון, בירת פרגוואי, פרסמה הודעה רשמית בה הביע את דאגתה של ישראל מול הנוכחות האיראנית ביבשת וציינה: "במטוס אשר נחת בארגנטינה נכחו בו איראנים המעורבים באופן ישיר בסחר בנשק לסוריה לארגון הטרור חזבאללה. אפילו הטייס (גולמרזה גשמי) הינו בכיר של חברת התועפה האיראנית Qeshm Fars Air".

כזכור, המטוס מסוג בואינג 747-300 עבר בפרגוואי וחשיפת אנשי הצוות גרמה למבוכה רבה במדינה כולל התפטרות של פקידים והבהרות מצד ראש הביון המקומי אשר התעקש על חומרת המצב בסתירה למה שממשלת ארגנטינה טענה כי "מדובר בטיסת הדרכה".

מאז ה-8 ביוני, לאחר שהמטוס סורב כניסה באורוגוואי, הצוות נאלץ לחזור לנמל התעופה הבינלאומי של אזייזה בבואנוס איירס, שם עוכב על ידי הרשויות יחד עם כל צוות המטוס.

כעת 19 אנשי הצוות מעוכבים בארגנטינה מבלי אפשרות לצאת מהמדינה, דרכוניהם הוחרמו והחקירה סביבם ממשיכה וכבר כולל כתב אישום בגין סעיפי טרור נגד כל המעורבים לאור ממצאים חריגים הקשורים למטוס ולקברינטים, בראשם גשמי.

בימים האחרונים רשויות החוק בבואנוס איירס הורו על הרחבת השלב של איסוף עדויות והוכחות, בצעד שכולל בדיקה של הקופסה השחורה של המטוס (אשר הוחרם עד סוף ההליכים) כמו גם פירוט בקשה מהמדינות היכן שכלי הטיס עבר בשבועות האחרונים לאור החשש כי מדובר בניסיון הטעיה של הרשויות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר