לאחר ניסיון חיסול הישראלים בקפריסין: האזרים פועלים נגד הפרו-איראניים במדינה

באזרבייג'ן דווח כי הנשיא, אילהם אלייב, החליט לסגור את שלוחת המנהיג העליון של איראן ‎במדינה • כמו כן, האזרים בוחנים רכישת מערכות "חץ 3" מישראל בשל המתיחות בדרום הקווקז

המיליציה הפרו-איראנית האזרית "חוסייניון"

לאחר הניסיון לפגוע באנשי עסקים ישראלים בקפריסין, באמצעות מתנקש מאזרבייג'ן שנשלח על ידי איראן, וכן בצל המתיחות על רקע מבצע "כובשי ח'ייבר" האיראני על גבול אזרבייג'ן, ל"ישראל היום" נודע כי בימים האחרונים פתחו כוחות הביטחון האזריים במבצע רחב היקף נגד המוסדות הפרו-איראניים במדינה.

בין השאר, נעצרו פעילים שמנסים לקדם את תורתו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, ברחבי אזרבייג'ן. מעבר לכך, באיראן הודו היום (שלישי) כי נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, החליט לסגור את שלוחת המנהיג העליון של איראן ‎באזרבייג'ן, שבראשה עמד עליאכבר אוג'נאז'אד.

אזרבייג'ן בוחנת רכישת מערכות "חץ 3" מישראל

בצל המתיחות החדשה בדרום הקווקז, אזרבייג'ן בוחנת רכישת מערכות "חץ 3" מישראל. כך סיפר ל"ישראל היום" גורם המעורה בפרטים. אם העסקה תתממש, אזי חץ 3, שפותח בתעשייה האווירית, יתווסף למגוון האמצעים הצבאיים מתוצרת ישראל שבשירות באקו, שבהם הארופ וטילי לורה.

בחינת רכישה שכזו עשויה להעיד על שינוי בתפיסה הצבאית האזרית, לאחר מלחמת קרבאך השנייה וההישגים הרבים בה. כלומר, מעבר ממתקפה לשיפור ההגנה באופן משמעותי. זאת, בהתחשב בעלות היקרה במיוחד של כל אחד מטילי חץ 3 ליירוט טילים בליסטיים - 2.2 מיליון דולר. מבחינת ישראל, עסקה כזו תועיל מאוד, לאחר שורת ניסויים מוצלחים במערכת היירוט, כולל באלסקה בחודש יולי 2019.

רק אתמול בחר נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, לשלוח מסר לאיראן - בעקבות תרגיל "כובשי ח'ייבר", שהתבצע בסמוך לגבול עם הרפובליקה האוטונומית של נחצ'יבאן. הוא עשה זאת עם צילום לצד המל"ט המתאבד המפורסם הארופ. וכל זאת, במחוז ג'בראייל - בסמוך לגבול עם איראן. "למרבה הצער, בכירים איראנים החלו לטעון טענות חסרות בסיס נגדנו, שאזרבייג'ן הביאה את ישראל לאזור", אמר אלייב. "בואו נפקח את עיניהם. מתי הם ראו את ישראל פה?!".

בד בבד, שרי ההגנה של טורקיה, אזרבייג'ן וגאורגיה נועדו בטביליסי. לאחר מכן, התבררו שתי התפתחויות מרכזיות. בראש ובראשונה, גם גאורגיה משתתפת בתרגיל עם טורקיה ואזרבייג'ן. "המטרה - הגנה על צינור הנפט באקו-טביליסי-ג'ייהאן", נמסר משגרירות טורקיה בטביליסי. כמו כן, הבוקר דווח כי גאורגיה מונעת ממשאיות איראניות לעבור בשטחה - בדומה לצעד האזרי בקרבאך, שהוביל את טהרן לקיום מבצע "כובשי ח'ייבר".

ניסוי מערכת חץ 3 באלסקה // צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון,

בתוך כך, בטהרן התרחשו שתי פגישות מרכזיות ביממה החולפת. בראשונה מביניהן, שר החוץ האיראני אמיר עבדולחיאן אירח את מקבילו הארמני, אררט מירזויאן. "אנחנו מחשיבים את גבולותינו עם ארמניה גבולות לקשר ולשיתופי פעולה, כולל הקשר עם האיחוד הכלכלי האירו-אסיאתי", אמר עבדולחיאן לאחר הפגישה.
לדבריו, "אנחנו לא נאפשר לטרוריסטים ולמשטר הציוני לפגוע ביחסים הטובים של איראן עם שכנותיה". לאחר מכן, שגריר אזרבייג'ן באיראן, עלי עליזאדה, נפגש עם שגריר טורקיה באיראן, דריה אורס, שכבר נדרש בשנה החולפת לטפל במתיחויות בין אנקרה לבין טהרן. לפי שעה, המתיחות הזו עדיין רחוקה מסיום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר