ארדואן מודה: היחסים עם ביידן "לא בריאים"

הביקור בעצרת האו"ם מסתמן ככישלון • פוצצה יוזמת התקרבות לקהילה היהודית בארה"ב

ביידן וארדואן , צילום: רויטרס, אי.אף.פי

מערכת  היחסים הקלוקלת בין נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן לבין מקבילו האמריקני ג'ו ביידן הייתה צפויה בהתחשב במשקעי העבר בין השניים, אך כעת ארדואן כבר הציג זאת לעיני כל.

"יחסינו עם ארה"ב לא היו בריאים", אמר ארדואן לפי דיווח בערוץ "האברטורק" (HABERTÜRK). ארדואן מאשים: "וושינגטון צריכה לשקול מחדש את התנגדותה להחלטתנו לרכוש מערכות S-400".

לדבריו של נשיא טורקיה, "עבדתי היטב עם ג'ורג' בוש, ברק אובאמה ודונלד טראמפ, אולם אני לא יכול להגיד שהתחלנו היטב עם (ג'ו) ביידן. אנחנו נרכוש כל מערכת שנדרשת לביטחון המדינה. טורקיה תעשה הכל כדי להגן על ביטחונה".

ככלל, את ביקורו של ארדואן בניו יורק עבור הנאום בפני העצרת הכללית של האו"ם, אפשר להגדיר ככישלון חרוץ. לאחר שביום ראשון, הוועד הטורקי-אמריקני (TASC) ולשכת המסחר של היהודים האורתודוכסים (OJC) חתמו על הסכם שיתוף פעולה, "שמתבסס על ערכים משותפים ועל סולידריות" - הטורקים נסוגו ממנו. הסיבה לכך היא הביקורת מבית על התחממות היחסים ככלל וההתנגדות לחרם בפרט.

בטורקיה רווחת הדעה כי הדרך לוושינגטון עוברת בקהילה היהודית האמריקנית, והשגריר הטורקי בארה"ב, מקורבו של ארדואן מוראט מרג'אן, פועל רבות בחזית הזו. עם זאת, פעולות מגוחכות כמו הנסיגה מההצהרה המשותפת בין שני ארגוני קהילות בארה"ב בוודאי פוגמת באינטרסים שמנסה לקדם מרג'אן.

בה בעת, בכיר טורקי סיפר ל"ישראל היום" כי "בצידי העצרת הכללית של האו"ם לא התקיימו שיחות בין הדרגים הבכירים או בין דרגי הביניים של טורקיה וישראל", מה שמעיד כי לפי שעה לא התבצעה שום התקדמות משמעותית ביחסים בין שתי המדינות - מעבר לשיחת הטלפון הקורקטית בין ארדואן לבין נשיא מדינת ישראל יצחק (בוז'י) הרצוג.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר