הספינה שהותקפה היום (שבת) לחופי עיר הנמל עדן בתימן הובילה גז פחממני מעובה מנמל אסאלויה באיראן, ככל הנראה אל עבר נמל ראס עיסא שבשליטת החות'ים, כך מדווח היום (שבת) קבוצת המעקב TankerTrackers.com שמתמחה במעקב אחר מיכליות. במקביל, החות'ים עצמם הכחישו כל קשר לתקרית, מה שעשוי להצביע על כך שגורם אחר עומד מאחורי הפיצוץ.
החות'ים מטביעים את ספינת המכולות היוונית "איטרנטי C"// רשתות ערביות
המכלית MV Falcon, השטה תחת דגל קמרון, עלתה באש היום במרחק של כ-214 קילומטרים ממזרח לנמל עדן. לפי דיווחי כוח הצי האירופי "אספידס", כ-15% מהספינה בוערים והצוות דיווח על פיצוץ שאילץ אותם לנטוש את הספינה. מתוך 26 אנשי הצוות, 24 חולצו על ידי ספינות מסחר שהיו באזור, אחד נותר על הספינה ועוד אחד נעדר. פריגטה יוונית נשלחה למקום.
The LPG tanker FALCON (9014432), which caught fire today in the Gulf of Aden, was laden with Iranian LPG from Assaluyeh after loading there on 2025-09-25. She was most likely heading to Ras Isa, Yemen; to supply the Houthis. This vessel was detained in January 2025 in Istanbul… pic.twitter.com/D1kUoUADVi
— TankerTrackers.com, Inc. (@TankerTrackers) October 18, 2025
מקור במשרד ההגנה של החות'ים בתימן הכחיש היום כל קשר לתקרית. בקרב החות'ים טענו שאין להם שום קשר למה שקרה.
הסוכנות לסחר ימי הבריטית (UKMTO) מסרה בעדכון שפרסמה שהיא לא יכולה לשלול תאונה פנימית על הספינה. מקורות אבטחה ימית מסרו ל"רויטרס" כי לא זוהו טילים או כטב"מים באזור בזמן האירוע, זאת לאחר שקודם לכן דווח כי היא נפגעה מטיל או עצם בלתי מזוהה.
בתחילה חברת האבטחה הימית אמברי פרסמה כי הספינה הייתה בדרך מנמל סוהאר שבעומאן לג'יבוטי, אך TankerTrackers חשפה שהמכלית טענה דלק באיראן ב-25 בספטמבר וככל הנראה זייפה את מערכת הזיהוי האוטומטית שלה (AIS) כדי להסתיר את מיקומה האמיתי.
המכלית, שנמצאת בבעלות הודית, נעצרה בינואר השנה באיסטנבול בגלל 13 ליקויים, ואין לה מבטח ידוע.
לפני כחודש, ב-17 בספטמבר, עלתה באש מכלית נוספת - Clipper - בזמן שעגנה ליד נמל ראס עיסא. גם היא הייתה תחת סנקציות אמריקאיות וככל הנראה סיפקה דלק לחות'ים. שר הפנים הפקיסטני מוחסין נאקבי האשים אז את ישראל בתקיפת הספינה בכטב"מ, כך דיווח החוקר תומר רענן ב״לויד׳ס ליסט״ (מגזין מקצועי לתעשיית הספנות). צה״ל לא הגיב לפניות בנושא.
טקטיקה נפוצה
תומר רענן, חוקר במגזין ״לויד׳ס ליסט״ שעוסקי בתעשיית הספנות, אמר ל״ישראל היום״ כי המכלית המדובר ״עשתה מניפולציה בשידור המיקום שלה בניסיון להראות כאילו היא העמיסה גפ״מ בעיראק - אך תמונות לוויין מראות כי למעשה עגנה באיראן״. הוא מוסיף כי ״זאת טקטיקה נפוצה בקרב ספינות שמנסות להסתיר שהן מפרות את הסנקציות האמריקניות על איראן״. הטקטיקה הזאת כל כך נפוצה, כדי כך שלהערכתו של רענן כמעט חצי מ״הביקורים״ בנמל המדובר בעיראק (חור אל זובייר) שנקלטו באמצעי המעקב הן מזוייפות.
הוא עוד מוסיף כי ״הספינות שעושות את זה מגיעות לנמלי היעד עם מסמכים שמראים שהמטען הועמס בעיראק, ולפעמים בעומאן״ וכך חומקות מהסנקציות על איראן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו