הקשר הסעודי: כך אנשיו של בן סלמאן פעלו להכרה במדינה פלשתינית

בממלכה מתגאים בימים האחרונים במאמצים הדיפלומטיים שלהם לדחוף מדינות באירופה למהלך • בכיר ברשות הפלשתינית: "סעודיה פועלת בדיפלומטיה שקטה כדי להביא לבידוד ישראל, אנחנו רואים הישגים מצטברים"

מוחמד בן סלמאן. חותר לעסקה עם ארה"ב. צילום: רויטרס

על רקע המגעים של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן להשגת הסכם אסטרטגי עם ארה"ב, בסעודיה אומרים שההחלטה השבוע של מדינות באירופה להכיר במדינה פלשתינית, היא "פרי מאמץ מדיני של הממלכה".

בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" דיווחו כי כבר בסוף אפריל ריאד אירחה מפגש של 19 נציגי מדינות אירופיות, אסלאמיות וערביות כדי לדון בהכרה בינלאומית במדינה פלשתינית. מטבע הדברים לא מדובר בסיבה היחידה שהביאה להחלטה של אירלנד, נורבגיה וספרד, אבל בהחלט מדובר בגורם נוסף להתפתחות שחוללה השבוע סערה מדינית. 

על רקע אותה פסגה, בכיר אש"ף והרשות הפלשתינית, חוסיין א-שייח', אמר לעיתון: "ריאד מפעילה את כובד משקלה הבינלאומי דרך הדיפלומטיה השקטה שלה, כדי לגייס את כולם למהלך הזה לבידוד ישראל. לגנות את התנהגותה ואת עמדותיה מצד אחד ולתמוך בזכות הפלשתינית מצד שני". הוא הדגיש: "לאור הנהגתה של סעודיה במהלך הזה - אנחנו רואים הישגים מצטברים בכל הבחינות האזוריות והבינלאומיות". 

צילום: רויטרס

יתר על כן, ביומון הפופולארי בממלכה "עכאז'" נכתב: "אין ספק שההחלטה הזאת היא פרי מאמצים שהובילה סעודיה בתקופה האחרונה. פקידים סעודים בכירים התעקשו על כך שלא תהיה נורמליזציה, אלא אחרי הקמת מדינה פלשתינית, ובנוסף על סיום המלחמה בעזה, וכניסה למסלול מדיני אמין ורציני, שיסתיים בפתרון שתי המדינות, לפי תנאי היוזמה הערבית לשלום מ-2002".

נציין כי מדובר ביוזמה של מלך סעודיה המנוח עבדאללהף שכוללת הקמה של מדינה פלשתינית בגבולות 67', נסיגה מרמת הגולן ופתרון לסוגיית הפליטים, בתמורה לנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל.

בהקשר זה, יומון הסעודי ציטטו "מומחים לחוק הבינלאומי", שלדעתם "ההכרה האירופית מהווה תמיכה חזקה במעמד החוקי של פלשתין בזירה הבינלאומית, ומגדילה את הסיכויים שלהם לקבל מעמד של חברות מלאה באו"ם". 

אבו מאזן עם השגריר הסעודי לרשות הפלשתינית, צילום: אי.אף.פי

בה בעת, כמה שגרירים זרים בסעודיה טענו כי הכרזתן של נורבגיה, אירלנד וספרד על החלטתן להכיר במדינה פלשתינית מהווה "צעד חשוב". בדברים שמסרו ל"א-שרק אל-אווסט", ציינו השגרירים הזרים כי צעד זה לכאורה "עשוי להאיץ את הקמתה של המדינה הפלשתינית העתידית, ולפתור את הסוגיה על בסיס פתרון שתי המדינות".

עוד הדגישו השגרירים הזרים כי "לסעודיה היה תפקיד בתמיכה בסוגיה הפלשתינית בפורומים אזוריים ובינלאומיים, ובמאמצים שניהלה ריאד בזמן האחרון כדי לגייס עמדה בינלאומית של מדינות רבות לקראת הכרה במדינה פלשתינית".

"השגרירים הזרים זיהו מאמצים סעודיים לפתרון שתי מדינות והכרה במדינה פלשתינית לאחרונה, במיוחד על ידי אירוח 'הפסגה הערבית-אסלאמית בריאד בנובמבר האחרון, ומספר פגישות של שרים וסיורים", הוסיפו בעיתון המזוהה עם השלטון בממלכה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר