"סולימאני 2": מיהו שר החוץ האיראני שמת בהתרסקות המסוק?

"חפרפרת" של משמרות המהפכה, מתווך מול החות'ים ומקורב למנהיג איראן חמינאי • מה עומד מאחורי דמותו המסתורית של אמיר חוסיין עבדוללהיאן, שנהרג השבוע

שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדוללהיאן (ארכיון). צילום: אי.פי.איי

גם לולא נהרג בגיל 60 עם נשיא איראן - מותו של חוסיין אמיר עבדוללהיאן בהתרסקות המסוק השבוע, היה מסעיר את המזרח התיכון. שר החוץ האיראני הפך מזמן לפנים של הרפובליקה האסלאמית בכל בירה ערבית. גורם עוין, אפילו בתוך מסדרונות שלטון האייתוללות.

תיעוד: רגע מציאת המסוק האיראני שהתרסק // רשתות ערביות

הוא מונה לשר החוץ בשנת 2021 אחרי ניצחונו של ראיסי בבחירות. כאחד האנשים המקורבים למנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, איש לא הופתע מכך. עבדוללהיאן נחשב זמן רב ל"קאסם סולימאני" של הדיפלומטיה. כמו סולימאני, שחוסל בינואר 2020, הוא האמין שלתמיכה במיליציות ברחבי המזרח התיכון יש השפעה ישירה על מאמצי הדיפלומטיה מול ארה"ב ומדינות ערב. ובמילותיו שלו: "שפת הכוח".

גם בשיא המתיחות מול ישראל, על רקע חיסול בכיר כוח קודס בלבנון ובסוריה ב-1 באפריל - עבדוללהיאן תמך במתקפת הטילים והכטב"מים, זאת שלדידו "השיגה את מטרותיה דרך עונש מינימלי".

אזרחים נאספים בתבריז להלוויית נשיא איראן ראיסי והבכירים, צילום: רויטרס

הוא נולד למשפחה דתית וענייה מאות קילומטרים מהבירה טהרן ב-1964. אביו מת כשהיה בן שש ומאז המשפחה נוהלה על ידי אחיו הגדול ואימו. המהפכה האסלאמית התרחשה כשהיה נער, ובצעירותו השתתף במלחמת איראן-עיראק המדממת. כשבגר, השתלב בשירות הדיפלומטי של איראן והשלים דוקטורט ביחסים בינלאומיים באוניברסיטת טהרן.

תפקידו הדיפלומטי הראשון היה סגן שגריר איראן בבגדד. בבוא היום, ניסיון זה נוצל היטב על ידי השלטונות. עם כיבוש עיראק על ידי ארה"ב והקמת משטר דמוקרטי בעל רוב שיעי, איראן החלה לבחוש במדינה דרך תמיכה במיליציות המזוהות איתה ובפוליטיקאים הנאמנים לה. יחד עם סולימאני, עבדוללהיאן לקח חלק במהלך הזה, לאחר שמונה ל"יועץ מיוחד לענייני עיראק" של שר החוץ.

לוחמי מליציות פרו איראניות בשטח (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

על פי הסופר האיראני ארש עזיזי, שכתב ביוגרפיה על סולימאני, עבדוללהיאן הואשם לא פעם בכך ששימש בתור "חפרפרת של משמרות המהפכה" במשרד החוץ, וקידם את האינטרסים של הארגון הצבאי. למעשה, רבים שייכו אותו לזרם הניצי במדינה, שהטיל ספק רב לגבי הסכמים עם המערב.

במהלך תפקידו, עבדוללהיאן היה מקיים טיסות דחופות לסוריה וללבנון, ושמר על קשר רצוף עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ונשיא סוריה בשאר אסד. במקביל, הוא היה נשלח לשיחות תיווך בעומאן, כדי לקיים מגעים עם החות'ים – מיליציה נוספת הנתמכת על ידי טהרן – על רקע המשא להפסקת אש במלחמה בתימן. על רקע זה, הוא גרף את ההישג הדיפלומטי החשוב ביותר שלו ב-2023, כשהוביל את חידוש היחסים מול סעודיה ואיחוד האמירויות.

החות'ים בתימן (ארכיון), צילום: אי.פי.איי.

ואולם, קשריו עם משמרות המהפכה עוררו מתחים מול גורמים אחרים במשרד החוץ האיראני. עבדוללהיאן אמנם מונה ב-2011 לתפקיד סגן שר החוץ, אבל הודח בפתאומיות זמן מה לאחר מכן. לפי דיווחים, שר החוץ דאז מוחמד ג'וואד זריף התנגד לגישתו בסוגיות אזוריות ורחש לו בוז עמוק. כשנשאל על כך בעבר, אמר עבדוללהיאן כי זריף מעוניין לקדם מדיניות שונה במזרח התיכון אחרי הסכם הגרעין. מנגד, על פי העיתון הסעודי "א-שרק", ההערכה היא שעבדוללהיאן הוזז כדי "לפייס את ארה"ב", שראתה בו מכשול במו"מ להסכם הגרעין.

על שעותיו האחרונות סיפר השבוע יו"ר לשכת הנשיא האיראני, ר'לאם איסמאעילי. לדבריו, המסוקים המריאו מאזרבייג'ן כשמזג האוויר היה בהיר. אלא ששלושת המסוקים שטסו לכיוון תבריז נתקלו בעננים, והטיס הראשי של מסוק הנשיא הורה לכולם לתפוס גובה.

הריסות המסוק של הנשיא האיראני, צילום: רשתות ערביות

מיד לאחר מכן, נותק הקשר עם המסוק שהתרסק. לטענת איסמאעילי, באחד הניסיונות ליצור קשר עם צוות המסוק, ענה לטלפון האימאם עלי אל-האשם, שהעיד בשיחתו האחרונה: "אני לבד בין העצים. אין פה אחד. נפלנו לעמק, המצב לא טוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר