שר הפנים האיראני מודיע: אבד הקשר עם מסוק הנשיא ראיסי // צילום: הטלוויזיה האיראנית

המסוק של נשיא איראן התרסק בצפון המדינה, צוותי חילוץ בחיפושים

על פי סוכנות הידיעות האיראנית תסנים, נשיא איראן היה מעורב בתאונת מסוק שעליו הוא היה • בתאונה היו מעורבים שלושה מסוקים שעליהם היו גם שר החוץ האיראני והאימאם של העיר תבריז • דיווחים באיראן: המנהיג העליון אייתוללה חמינאי עורך פגישת חירום בעקבות התרסקות המסוק • המנהיג העליון באיראן עלי חמינאי: "התאונה מצערת, אנחנו מבקשים מאללה שיחזיר אותם בשלום"

מסוקו של נשיא איראן שביצע נחיתת אונס מוקדם יותר היום אותר כעת (ראשון, 21:10) בשטח, על ידי צוות החילוץ. לדברי בכיר איראני: "לפני דקות קיבלנו את המיקום המדויק של המסוק ושל הטלפון של אחד מאנשי הצוות בזירת התאונה".

כאמור, על פי דיווחים איראניים, נשיא איראן אברהים ראיסי היה מעורב היום (ראשון), בתאונת מסוק שעליו טס ביער דיזמר, בצפון-מערב איראן. גורם בכיר באיראן הודיע לסוכנות הידיעות רויטרס כי "קיים חשש לחייו של הנשיא בעקבות התרסקות המסוק". מנהיגה העליון של איראן אייתוללה חמינאי ערך פגישת חירום בעקבות התרסקות המסוק - כך על פי דיווח. 

לדברי עיתונאי המקורב לשלטון האיראני: "יותר משלוש שעות לאחר התרחשות התאונה וצוותי ההצלה לא הצליחו להגיע לזירה. הגשם כבד והשטח מקשה מבחינה גיאוגרפית להגיע למקום. החיפוש עשוי להימשך זמן רב בשל הלילה שמתקרב".

בסוכנות ה"IRNA" הרשמית פורסם כי ממשלת איראן מקיימת פגישת חירום בראשות סגן הנשיא הראשון של איראן מוחמד מוחבר כדי לגייס את כל היכולות למעקב אחר תאונת המסוק. עוד דווח כי מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי בדרכו לזירת ההתרסקות בצפון איראן.

אם יתברר שראיסי אכן נהרג, את מקומות יתפוס סגן הנשיא הראשון, מוחמד מוחבר - וזאת בכפוף לאישור המנהיג העליון חמינאי. מוחבר (69), הוא הבכיר מבין 12 סגניו של ראיסי. על פי החוקה האיראנית, מועצה שתורכב מסגן הנשיא, יו"ר הפרלמנט ונשיא בית המשפט העליון - תהיה אחראית על עריכת בחירות בתוך 50 יום.

המנהיג העליון באיראן עלי חמינאי אמר כי תאונת המסוק של נשיא איראן מצערת: "אנחנו מבקשים מאללה שיחזיר אותם בשלום. העם לא צריך לדאוג כי העבודה של המדינה לא תיפגע".

נשיא איראן ראיסי שעות לפני ההתרסקות, צילום: איי.אף.פי

40 צוותי חילוץ הוזעקו למקום, אך התקשו להגיע לזירה בעקבות תנאי מזג האוויר הקשים. באיראן מדווחים כי המיקום המדויק של המסוק זוהה בעוד מאמצי החילוץ נמשכים. המסוק נמצא ליד הכפר אוזי השוכן ביערות במחוז מזרח אזרביג'אן. מדובר באזור קשה לחילוץ. ראש הסגל של צבא איראן באגרי הורה על ניצול כל משאבי הצבא לפעולות החילוץ של המסוק.

הבוקר (ראשון), חנך ראיסי סכר חדש לצד נשיא אזרבייג'ן, אילהאם אלייב. לפני דקות אחדות כתב אלייב בין השאר: "תפילותינו לאללה לשלומו של הנשיא אברהים ראיסי והמשלחת שליוותה אותו. כשכנה, חברה ומדינה אחות, אזרבייג'ן מוכנה לשגר כל סיוע שיידרש".

התמונה האחרונה של מסוקו של ראיסי, צילום: IRNA

הרשויות האיראניות הטיסו לזירה רחפנים כדי לגלות מה עלה בגורלו של המסוק. עד כה אין מידע מדויק על המסוק שנשא את נשיא איראן. סוכנות הידיעות האיראנית פארס קוראת לאיראנים להתפלל לשלומו של הנשיא ראיסי בעקבות הדיווחים על התרסקות המסוק. 

לפי התקשורת המקומית, החיפושים מתרכזים בצפון איראן בערפל סמיך במיוחד ולא ניתן לראות מעבר לחמישה מטרים. נוסף על כך, יורד גשם באזור שהוא הררי ומיוער, מה שמקשה עוד יותר על מאמצי החיפוש אחר המסוק של הנשיא.

ראיסי לפני שעלה על המסוק, צילום: אי.אף.פי

על פי סוכנות הידיעות האירנית "תסנים", גם שר החוץ האיראני אמיר חוסיין עבד אל-להיאן היה על המסוק. על פי הדיווח, כוחות ההצלה מקיימים מאמץ מאסיבי לאתר את המסוק של הנשיא ראיסי.על פי הדיווח של "טהרן טיימס", על המסוק היה גם האימאם של העיר תבריז. שרי האנרגיה והכבישים של איראן, שהיו על מסוקים אחרים בשיירה, הגיעו ליעדם בשלום.

תיעוד מאזור החיפושים בזירת התרסקות המסוק || רשתות חברתיות

לפי ''תסנים'', אחד ממלוויו של הנשיא ראיסי ביצע שיחת טלפון לאחר התאונה, מה שמלמד שאולי הנשיא ניצל מהתרסקות. גם בסוכנות הידיעות "מאהר" מדווחים שראיסי ועבדוללהיאן שרדו את נחיתת החירום. עם זאת עולים דיווחים סותרים על כך שאבד הקשר בין הרשויות באיראן לצוות המסוק של ראיסי.

אזור ההתרסקות המשוער, צילום: צילום מסך

מדיווחים איראניים עולה כי מסוק הנושא את שיירתו של הנשיא עבר תאונה בעת שחזר לתבריז שבמזרח אזרבייג'ן. בתסנים נמסר: "עם זאת, חלק ממלוויו של הנשיא במסוק זה הצליחו ליצור קשר עם המרכז, וכך התגברה התקווה לסיום אירוע זה ללא אבדות בנפש".

בחמאס הודיעו לאחר התאונה: "ליבינו עם אחינו האיראנים בעקבות תאונת המסוק של ראיסי והמשלחת הנלווית אליו".

ראיסי ביקר בעבר על גבול ישראל, בעת ששימש כחבר מועצת החכמים של איראן. ראיסי הגיע ללבנון שם נועד עם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו