דיווח: המודיעין הישראלי העריך שקטאר מימנה את הזרוע הצבאית של חמאס

ה"ניו יורק טיימס" חשף כי לצד המענק החודשי למשפחות, שפינה מקום בתקציב של ארגון הטרור, מסתמן שנוצלו ערוצים חשאיים אחרים • ראש המוסד יוסי כהן הטיל ספק והזהיר שאין פיקוח • ראש הממשלה נתניהו הגן על המדיניות בשורה של הזדמנויות

אמיר קטאר ורה"מ נתניהו . צילום: רויטרס ועמוס בן גרשום

המודיעין הישראלי העריך במשך זמן רב כי קטאר מנצלת ערוצים חשאיים כדי לממן את הזרוע הצבאית של חמאס - גדודי א־זאדין אל־קסאם. כך פורסם היום (ראשון) ב"ניו יורק טיימס".

בראיונות עם עשרות פקידים ישראלים, אמריקנים וקטארים בהווה ובעבר, ובכירים מממשלות אחרות במזרח התיכון, ה"ניו יורק טיימס" גילה פרטים חדשים על מקורות המדיניות, המחלוקות שפרצו בתוך ממשלת ישראל ועד כמה ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה להגן על קטאר מביקורת ולהמשיך בהזרמת הכסף.

ראש ממשלת קטאר: "פערים זעירים בלבד בדרך לעסקת שבויים" // צילום ארכיון: רויטרס

התשלומים היו חלק משורה של החלטות של מנהיגים פוליטיים, קציני צבא וגורמי מודיעין ישראלים. כולם התבססו על ההערכה השגויה שחמאס לא מעוניין ולא מסוגל לצאת למתקפה בסדר הגודל של 7 באוקטובר. לפי הדיווח, גם כשצה"ל קיבל מידע על תוכניות קרב לפלישה ואנליסטים צפו בתרגילי טרור משמעותיים בעזה, התשלומים נמשכו.

לכסף מקטאר היו מטרות הומניטאריות כמו תשלום משכורות ממשלתיות בעזה וקניית דלק כדי לשמור על תחנת כוח. עם זאת, גורמי מודיעין בישראל מעריכים שלכסף היה תפקיד בטבח 7 באוקטובר, ולו מפני שהתרומות אפשרו לחמאס להפנות חלק מהתקציב שלו לפעולות צבאיות. בדוחא אגב מכחישים את ההאשמות. גורם קטארי טען כי "כל ניסיון להטיל צל של אי ודאות לגבי האופי האזרחי וההומניטרי של תרומות קטאר והשפעתן החיובית הוא חסר בסיס".

ראש המוסד יוסי כהן. סבר שמדובר בטעות?, צילום: אורן בן חקון /

שורה של ממשלות ישראל אפשרו את העברת הכסף לעזה מסיבות הומניטאריות, לא כדי לחזק את חמאס, אמר גורם במשרדו של מר נתניהו בהצהרה. הגורם הוסיף: "ראש הממשלה נתניהו פעל להחלשת חמאס בצורה משמעותית. הוא הוביל שלוש פעולות צבאיות חזקות נגד חמאס שהרגו אלפי מחבלים ובכירי חמאס". יש לציין כי ברוב המוחלט של הממשל בין 2009 ועד היום נתניהו כיהן כראש ממשלה.

לפי הפרסום, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שניהל את התיק הקטארי במשך שנים רבות, הטיל ספק במדיניות. בשנתו האחרונה הוא העריך שיש מעט פיקוח על הכסף שעובר לרצועת עזה. ביוני 2021 אמר בנאום כי הכסף הקטארי "יצא משליטה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר