העולם המוסלמי מעלה הילוך נגד שבדיה: "אתם תישאו בהשלכות שריפת הקוראן"

שורה של מדינות ערביות זימנו את הנציגים הדיפלומטים לשיחות נזיפה • עיראק ניתקה את היחסים עם שבדיה אחרי שמפגינים שיעים הציתו את השגרירות שלה בבגדד • באיראן שרפו דגלי ארה"ב מול השגרירות השבדית והצהירו: "הצתת הספר הקדוש - מעשה של טומאה"

פעילי חיזבאללה בלבנון התקבצו ביום שישי להפגנה ביירות נגד שבדיה. צילום: אי.פי

החלטת הרשויות בשבדיה להתיר בשנית את שריפת ספר הקוראן במדינה, נוסף על הצתת דגל עיראק, חוללה סערה בימים האחרונים בכל רחבי המזרח התיכון והעולם המוסלמי, כאשר בטהרן מצהירים כי המדינה האירופית "תישא בהשלכות". 

מדינות ערביות, ביניהן סעודיה, ירדן, איחוד האמירויות וכמובן עיראק, גינו בחריפות את המהלך וזימנו את הנציגים הדיפלומטים השבדים לשיחות נזיפה. אתמול זומן הממונה על היחסים בשגרירות השבדית בריאד לשיחה במחאה על מתן אישור הרשויות בארצו לשריפת הקוראן. במכתב שקיבל נכללה דרישה משבדיה לנקוט בכל האמצעים כדי לעצור זאת. 

באיחוד האמירויות זומן הממונה השבדי על היחסים לשיחת נזיפה שבה קיבל מכתב מחאה רשמי על "שריפת עותק של הקוראן בארצו על ידי קיצונים". באבו דאבי גינו את מתן האישור למעשים כאלה והדגישו את החשיבות של פיקוח על ביטויי שנאה וגזענות, שמשפיעים באופן שלילי על היכולת להשיג שלום וביטחון. 

עיראק: מפגינים הציתו את שגרירות שבדיה // צילום ארכיון

מפגינים בעיראק. ביום חמישי השגרירות השבדית הוצתה, צילום: אי.אף.פי

בעיראק, שבה מאות שיעים פרצו למבנה השגרירות השבדית ביום חמישי האחרון והציתו אותו, הביעו שאט נפש מהמעשים. משרד החוץ העיראקי החזיר את הנציג הדיפלומטי משטוקהולם והבהיר לשגרירה השבדית בבגדד שעליה לעזוב את המדינה. כמו כן, הודגש כי צעדים אלה מגיעים בהנחייתו של ראש ממשלת עיראק מוחמד שיאע א-סודאני, בתגובה לאישור החוזר של שבדיה לשריפת הקוראן. 

מפגינים איראנים שורפים את דגל ארה"ב בהפגנה מול השגרירות השבדית, צילום: אי.פי

כאמור, הסערה הגיעה גם לאיראן. דובר משרד החוץ נאסר כנעאני זימן את השגריר השבדי לשיחת נזיפה והודיע: "אנחנו מגנים בחריפות את מעשה הטומאה החוזר נגד הקוראן בשבדיה". כנעאני גם הטיל את האחריות המוחלטת על הממשלה השבדית להשלכות הפגיעה ב"רגשות המוסלמים ברחבי העולם". מדינות מוסלמיות אחרות, ביניהן לבנון, קטאר, מצרים, טורקיה ועומאן הצטרפו לגל הגינויים של ההחלטה השבדית. בביירות התקיימה הפגנה אתמול של פעילי חיזבאללה שנשאו את תמונותיו של מפקד כוח קודס שחוסל, קאסם סוליאמני. 

מוקדם יותר החודש, שרף גולה עיראקי ספר קוראן בהפגנה נגד שגרירות בגדד. בהמשך, שבדיה אישרה למפגין לשרוף ספר תנ"ך באירוע מחאה אחר. את הבקשה החריגה הגיש צעיר בשנות ה-30 לחייו. ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא יצחק הרצוג גינו בחריפות את המהלך, ובסופו של דבר שריפת התנ"ך לא יצאה לפועל. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר