הרצח של חאשוקג'י? ליורש העצר הסעודי כבר לא אכפת

בסעודיה סערו הרוחות לאחר שמקורבו של מוחמד בן סלמאן, ואחד מהחשודים ברצח המזעזע של הפובליציסט, יצא מהמחתרת ואף צילם סרטון • את האור הירוק קיבל מיורש העצר עצמו • הסיפור הזה הוא רק דוגמה להיבריס הגדל של בן סלמאן

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ההיבריס גדל. צילום: רויטרס

בלון ניסוי של יורש העצר הסעודי? סעוד אל־קחטאני, אחד מהחשודים המרכזיים בפרשת הרצח של פובליציסט ה"וושינגטון פוסט" ג'מאל חאשוקג'י, נחשף בהופעה נדירה בסרטון שהפיצו לאחרונה מקורביו.

רקע קצר: בחמש השנים שחלפו מאז הרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, אל־קחטאני הוריד פרופיל ונעלם מהעין הציבורית. מעורבים אחרים בפרשה הועמדו לדין, אבל באל־קחטאני - מקורבו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן - לא דבק רבב. יועץ הסתרים אמנם נחקר על ידי התביעה, אך לא הואשם, בשל "חוסר ראיות".

"עונה וחוסל". העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, צילום: אי פי

ממקורות סעודיים עולה שהיועץ לשעבר קיבל אור ירוק לסרטון מבן סלמאן עצמו, וביקר אצל דודו בעיר ג'דה, אך לא ברור מתי הוא צולם. באופן רשמי, אל־קחטאני היה אחראי על ענייני התקשורת בלשכה המלכותית, ופוטר בערב שבו סעודיה קיבלה אחריות עקיפה לרצח חאשוקג'י.

באופוזיציה הסעודית טרחו להזכיר את מעלליו האחרים. "העבריין הזה הטריד עצירות ופיקח על עינויים של אנשי דת ומטיפים בבתי הכלא", כתב העיתונאי האסלאמיסט תורכי א־שלהוב. "בן סלמאן מעוניין לשלוח מסר לקהילה הבינלאומית, ובראשה לארה"ב, שהוא לא מתחרט על חיסול חאשוקג'י והטרדת העצירות", טען פעיל אופוזיציוני אחר. לינה אל־הדלול סיפרה כי חאשוקג'י עינה את אחותה לוג'אין עת ישבה בכלא יותר מ־1,000 ימים בשל פעילותה למען זכויות נשים.

ההיבריס של יורש העצר

סערת אל־קחטאני שופכת אור על ההיבריס של בן סלמאן, שכבר לא חושש מביקורת מבית או מחוץ. לפני קצת יותר משבוע התקבל בכבוד מלכים בפריז.

במקביל הוא מתנהל מול ארה"ב בכוחנות מעוררת השתאות, ולפי הדיווחים מאיים בגביית מחירים כלכליים בכל הנוגע לשוקי הנפט.

תיעוד: מעבירים את חלקי גופתו של חאשקוג'י

המגמה הזו בולטת במיוחד במשחק הכפול של הנסיך. מחד, הוא מתקרב לסין ולאיראן, ומאידך - מתמקח עם המערב. כך יש לראות את המגעים מול ארה"ב על תוכנית גרעין "אזרחית", ערבויות ביטחוניות ונשק מתקדם, הכול כדי שיואיל בטובו לנרמל את הקשרים עם ישראל. אלא שלמרות האופטימיות, הדרישות המוגזמות שלו מסתמנות דווקא כמו ניסיון אלגנטי להתחמק מעסקה, לפחות בשלב הזה.

כי מבעד למסך האופוריה, העתיד אינו בהיר כפי שנדמה. המלך בן ה־87 לא נעשה צעיר מיום ליום; הפסקת האש במלחמה בתימן שברירית ביותר; ואחת לזמן-מה מתפרסמות בעיתונות הסעודית ידיעות על הוצאות להורג של פעילי הטרור.

"מאבק ליציבות"

הסופר הסעודי עלי סמיר שיהאבי, המזוהה עם השלטון, רמז לדאגות הללו במאמר ב"אל־ערבייה". לדבריו, יש לראות את סוגיית זכויות האדם בהקשר של השינויים המהירים במדינה.

בן סלמאן עם ביידן. מנהל מו"מ קשוח, צילום: אי פי אי

"רבים מהצעדים מעוררים התנגדות", כתב שיהאבי. "הממשלה נאבקת כדי להבטיח שקט ויציבות. סעודיה ממשיכה לנהל מאבק מול קיצונים שמביעים סימפתיה לאל־קאעידה ולמה שמכונה 'המדינה האסלאמית'. אל־קאעידה מפיק סרטונים ברשת שמגנים את בן סלמאן וקוראים לפגוע בו ובממשלתו".

המאמר הוא יותר מאיתות לכך שבבית המלוכה מודעים לאיומים. השאלה הגדולה היא אם הנסיך משכיל להבין אותם, או מוכן להמר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר