בגלל ישראל: מלך מרוקו יצא נגד האסלאמיסטים

הלשכה המלכותית פרסמה הודעה חריגה בעקבות ביקורת על היחסים עם ירושלים: "תקדים מסוכן וניצול פוליטי" • "בראש האינטרסים של הארץ – האחדות הטריטוריאלית"

מלך מרוקו (ארכיון) , צילום: GettyImages

בהצהרה נדירה, בית המלוכה המרוקאי דחה היום (שני) בתוקף את האשמות מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמיסטית בכל הנוגע ליחסים עם ישראל.

המזכירות הכללית של מפלגת הצדק והפיתוח הוציאה לאחרונה הודעה שביקרה בחריפות את המדיניות כלפי ישראל וקשרה אותה להתפתחויות בזירה הפלשתינית. באותה הודעה, המפלגה האסלאמיסטית יצאה נגד שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה, והאשימה אותו ב"הגנה על ישראל" בכמה פורומים אזוריים.

בתגובה, בית המלוכה הבהיר כי "אין נסיגה בעמדה של מרוקו בסוגיה הפלשתינית והיא נמצאת בראש סדר העדיפויות של מדיניות החוץ של המלך מוחמד השישי, אמיר המאמינים וראש ועדת ירושלים, ששמה אותה בדרגה של סוגיית האחדות הטריטוריאלית. מדובר בעמדה עקרונית של מרוקו, שאינה כפופה לקמפיינים פוליטיים צרים".

עוד הודגש על ידי הלשכה המלכותית כי "מדיניות החוץ של מרוקו היא אחת מסמכויותיו של המלך מכוח החוקה, והוא מנהל אותה על בסיס העקרונות הלאומיים והאינטרסים העליונים של הארץ, אשר בראשם – האחדות הטריטוריאלית". בדברים אלה, רמז בית המלוכה כי הוא רואה בסוגיית סהרה המערבית, שנקשרה לחידוש היחסים עם ישראל, כבעלת עדיפות חשובה לא פחות מהסוגייה הפלשתינית.

כמו כן, בבית המלוכה דחו את הניסיון לנצל את היחסים הבינלאומיים של מרוקו לסחיטה מכל סוג שהוא, ובמיוחד בעניין בינלאומי מורכב. הלשכה גם דחתה את "הניצול של מדיניות החוץ באג'נדה מפלגתית פנימית שמהווה תקדים מסוכן ובלתי מקובל".

ההודעה חריגה מגיעה בזמן שבו מדינות ערב מחריפות את הטון מול ישראל לאור המתיחות הביטחונית ביו"ש בצל גל הטרור הפלשתיני. על רקע זה, המפלגה האסלאמיסטית במרוקו, שהפסידה בבחירות האחרונות לפרלמנט, מחריפה את התבטאויותיה. מנגד, הקשרים בין ישראל למרוקו עדיין חמים ומלווים בתיירים רבים מישראל המבקרים בממלכה לאורך השנה.

שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה. הותקף בגלל הגנה על ישראל, צילום: אי.אף.פי

בדצמבר 2020, חודשו היחסים בין ישראל במרוקו על רקע הסכמי אברהם. במסגרת זאת ארה"ב, בהובלת הנשיא דאז דונלד טראמפ, הכירה בריבונות של מרוקו על חבל הסהרה המערבית. אזור שעליו ניטש סכסוך ארוך שנים בין מרוקו לארגון חזית הפוליסריו, התובע להקים בו מדינה נפרדת. ראוי לציין כי מפלגת הצדק והפיתוח הייתה באותו זמן מפלגת השלטון וכיום נמצאת באופוזיציה.

בביקור בקיץ 2022, שרת הפנים דאז איילת שקד הצהירה כי ישראל תומכת בריבונות מרוקו על סהרה המערבית. עם זאת, מאז לא ניתנה הצהרה מבכיר ממשלתי אחר בעניין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר