שר החוץ המרוקאי ל"ישראל היום": "תמיכה גדולה בהסכם"

השר נאסר בוריטה: "מדובר בעיתוי המתאים לכינון היחסים הרשמיים בין המדינות" • על הקונפליקט הישראלי-פלשתיני: "ההסכם יסייע בפתרון צודק על בסיס חזון שתי המדינות"

השר המרוקאי בוריטה // צילום: אי.אף.פי // השר המרוקאי בוריטה

שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה מברך על ההסכם עם ישראל ואומר ל"ישראל היום": "היחסים בין מרוקו וישראל מתקיימים מזה עשרות שנים בעוצמות משתנות, ומשנת 1994 עד 2002 אף פעלו בשתי המדינות משרדי קישור.

"מדובר בהתפתחות חשובה מאוד, היות שכעת ייפתחו שוב משרדי הקישור במרוקו ובישראל בדרך לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים בהמשך", אמר השר המרוקאי. עוד הוסיף: "כעת יהיו קווי טיסה ישירים בין מרוקו לישראל ובין ישראל למרוקו, ואזרחים משתי המדינות יוכלו להגיע לבקר". 

לדברי שר החוץ המרוקאי, "המלך מוחמד השישי ונשיא ארה"ב טראמפ קיימו במהלך השנתיים האחרונות מגעים אינטנסיביים הנוגעים להכרה אמריקנית בריבונות של מרוקו במערב הסהרה, וכן בכל הנוגע להתפתחויות האזוריות במזרח התיכון. 

הם הגיעו למסקנה שכעת זה העיתוי המתאים לביצוע מהלך שיכלול הכרה אמריקנית במערב הסהרה והסכמה של מרוקו לכינון יחסים רשמיים ומלאים עם ישראל.

"יש במרוקו תמיכה גדולה בכל מוקדי השלטון להסכם עם ישראל, שכן היחסים עם ישראל לא אמורים לבוא על חשבון פתרון צודק לסוגיה הפלשתינית, שמרוקו רואה בו חשיבות גדולה". 

שר החוץ בוריטה אף התייחס בראיון לקשר ההיסטורי בין בית המלוכה במרוקו ואזרחיה לקהילה היהודית שבממלכה ואמר: "מרוקו היא בין המדינות הבודדות אשר מעניקות לקהילה היהודית שבה אוטונומיה מלאה בתחומי דת, חינוך ונישואים. במרוקו פועלים בתי דין של הקהילה היהודית, בתי כנסת, בתי עלמין יהודיים, ועוד. 

מלך מרוקו (במרכז) // צילום: אי.אף.פי
מלך מרוקו (במרכז) // צילום: אי.אף.פי

הקשר עם ישראל מאוד חשוב לשימור וטיפוח הקהילה היהודית אצלנו, ואנו בטוחים שההסכם יביא לכינון יחסי שלום חמים בין המדינות והעמים במרוקו ובישראל, וגם במזרח התיכון כולו". 

"התגובות במרוקו מאוד חיוביות"

בעניין הקונפליקט הישראלי־פלשתיני אמר שר החוץ המרוקאי כי "ההסכם עם ישראל יסייע בפתרון צודק לסוגיה הפלשתינית על בסיס חזון שתי המדינות ולא על חשבונה. 

מרוקו תמיד ראתה בשלום במזרח התיכון דבר חשוב ליציבות ולשגשוג האזור. כאשר מלך מרוקו מתייחס לפתרון שתי המדינות, הכוונה היא הכרה מלאה גם במדינת ישראל. מוסלמים ויהודים במרוקו תמיד חיו בשלום אלה לצד אלה, ולמרוקו יש המון מה לתרום למען השלום באזור ולפתרון הסכסוך הישראלי־פלשתיני, וזה מה שבכוונתנו לעשות". 

על החשש מביקורת כלפי מרוקו בעניין ההסכם עם מדינת ישראל מצד מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל במדינות ערב ומצד הפלשתינים, אמר שר החוץ המרוקאי: "התגובות במרוקו מאוד חיוביות, הן ברמת מקבלי ההחלטות והן בקרב הציבור, אשר כפי שציינתי, יודע לקיים חיים של דו קיום בין הדתות. העמדות שלנו בעניין זכותם הצודקת של הפלשתינים למדינה עצמאית ברורות וידועות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר