הפיגוע באיסטנבול: לארדואן נוח להאשים את הכורדים לפני הבחירות

הטרור שוב הכה בחפים מפשע בלב־ליבה של טורקיה • בצל הספירה לאחור לבחירות הכלליות ועל רקע ניסיון העבר מול הארגונים הכורדיים, סביר להניח שגם הפעם האשמה תופנה כלפיהם

כוחות הביטחון הטורקיים בזירת הפיגוע באיסטנבול, צילום: אי.אף.פי

בדומה לפיגוע שבו נהרגו שלושה ישראלים על ידי דאעש ב־2016, הטרור שוב היכה אתמול (ראשון) בחפים מפשע בלב־ליבה של איסטנבול. לפי התמונות הראשונות שהופצו ברשתות החברתיות, בשיא העומס הושתל מטען נפץ ליד עציץ ברחוב וגרם למותם של שישה אזרחים.

בצל הספירה לאחור לבחירות הכלליות ביוני 2023, נשאלת השאלה מי עומד מאחורי הפיגוע ולמה דווקא עכשיו? ההיסטוריה מלמדת כי יש כמה "חשודים טבעיים" שהרשויות בטורקיה נוטות להפנות לעברם אצבע מאשימה.

תיעוד הפיצוץ ברחוב המרכזי באיסטנבול

בהתחשב בעובדה כי גם בעבר ביצעו פיגועים דומים, ארגון המחתרת הכורדי PKK והארגון הכורדי הקיצוני "בזי החירות של כורדיסטן" (TAK) נחשבים כחשודים המיידיים. כך ניתן גם לומר כי הטלת האחריות על הארגונים הכורדיים הנ''ל היא האפשרות המועדפת עבור הנשיא ארדואן.

הסיבה די ברורה: פיגוע שכזה יכול להבריח את הלאומנים הטורקים ממחנה "רק לא ארדואן", שגם הכורדים הם חלק ממנו. לכן ייתכן שה־PKK וה־TAK יואשמו על ידי הרשויות.

ואולם, כדאי לחשוב מחוץ לקופסה. מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה טורקיה תומכת באופוזיציה הסורית.

להאשים אותם כדי לפגוע במחנה "רק לא ארדואן". לוחמים כורדים בעיר א-ראקה שבסוריה (ארכיון), צילום: אי.פי

ברוח הנרמול האזורי, באוגוסט אנקרה התחילה להכין את התשתית לשיקום היחסים הבילטרליים גם עם משטר אסד. על רקע זה, גורמים אופוזיציוניים סוריים ארגנו 33 הפגנות במחוז אידליב בסוריה, שבהן שרפו את דגלי טורקיה.

אצל רבים בטורקיה התמונות נתפסו כאיום ישיר נגד אנקרה. כיום, לפי הנתונים הרשמיים, מספר הפליטים הסורים בטורקיה הוא כ־3.6 מיליון.

כורדים בסוריה מוחים נגד המדיניות הטורקית (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

ללא ספק, נוכחות זו הופכת את טורקיה לפגיעה הרבה יותר. יתר על כן, הנוכחות הצבאית הטורקית המתרחבת בצפון עיראק גורמת לחוסר נוחות בקרב המיליציות השיעיות שנתמכות על ידי איראן. כך, למשל, ביולי פעיל בארגון הטרור השיעי Kata'ib Sayyid al-Shuhada העלה תמונה ברשתות החברתיות בכיכר תקסים ליד רחוב איסתיקלאל וכתב בפוסט ברשת: "אנחנו נהיה איפה שנצטרך להיות".

לקראת הבחירות במדינה ב־2023 היציבות השברירית במדינה עלולה להידרדר עוד יותר. למרות זאת, טורקיה ממשיכה לפעול צבאית בסוריה, בעיראק ובלוב. ניתן להעריך, כי השימוש בכוח בזירות הנ''ל עלול גם הוא למשוך מתקפות טרור.

בהתחשב במיקום הפיגוע, נראה שהמחבלים קיוו לפגוע במקור הכנסה חשוב עבור הכלכלה הטורקית השברירית. בנקודה הזאת ניתן להעריך כי בדומה לשנים 2016-2015, שבמהלכן טורקיה ספגה מהלומות במלחמתה נגד הטרור, גם הפעם היא עלולה להתמודד עם גל פיגועים שעלול להימשך עד לבחירות ביוני 2023.

ד''ר חי איתן כהן ינרוג'ק הוא מומחה לטורקיה במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ובמרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר