"יוזמה מצילת חיים": חברה ישראלית מייצרת מים מהאוויר לטובת פליטים בסוריה

בעיר ראקה, בירת דאעש לשעבר, שותים מים שמיוצרים מן הלחות הקיימת באוויר • מאחורי הטכנולוגיה הייחודית: חברת "ווטרג'ן" מפתח תקווה שפיתחה גנרטור המסוגל, בחיבור פשוט לחשמל, להפיק מים בכמות שתספק את צרכיו של כפר קטן • ד"ר מיכאל מירילשוילי, נשיא ומנכ"ל החברה: "מי שתייה נקיים - זכות בסיסית של כל אדם"

שותים מים מהלחות שבאוויר (צילום מסך מסרטון חברת ווטרג'ן), צילום: מתוך יוטיוב

המים ששותים הפליטים הסורים בבירת דאעש לשעבר, העיר ראקה, נראים רגילים לחלוטין. ספק אם הם עצמם יודעים שמדובר במים שמיוצרים מהאוויר - פשוטו כמשמעו - על ידי חברה מפתח תקווה בשם "ווטרג'ן". שיתוף פעולה יוצא דופן הוביל להתקנת הטכנולוגיה הישראלית בלב המדבר בצפון מזרח סוריה, באזור שסבל קשות ממלחמת האזרחים במדינה ומהכיבוש הברוטלי של דאעש. 

הטכנולוגיה הייחודית של ווטרג'ן מייצרת כמויות עצומות של מים מהלחות באוויר. גנרטור המים הגדול ביותר של החברה מסוגל להפיק מדי יום עד 6,000 ליטרים ולספק את צרכיו של כפר קטן. באמצעות חיבור פשוט לחשמל או לפאנל סולארי, ניתן להפעיל את המתקן מבלי שיש צורך לחברו למקור מים כלשהו.

הדמיה של פעולת הגנרטור לעיבוי מים מהאוויר (צילום מסך מסרטון חברת ווטרג'ן), צילום: מתוך יוטיוב

 

המבצע להתקנת הגנרטורים בראקה היה מורכב במיוחד, מאחר שבין ישראל לסוריה שוררים כידוע יחסי מלחמה. את הקשר עם ווטרג'ן רקם ארגון הומניטרי בשם "הברית הבין-דתית למען פליטים סורים" (MAF), ואנשיו הם שהכניסו את מתקני הפקת המים למדינה. 

בסך הכל אמורה ווטרג'ן לספק לטובת הפליטים הסורים עשרה גנרטורים, שכל אחד מהם יכול להפיק מדי יום עד 900 ליטרים של מים ראויים לשתייה. "היחידה הראשונה הותקנה במרכז רפואי מקומי לפני כמה חודשים", אמר שאפי מרטיני, מנהל ארגון MFA. "היא מספקת מים לכ-500 פליטים מדי יום, ואנו מתכננים להציב יחידות נוספות בבתי חולים ובבתי ספר ברחבי צפון סוריה".

פורקים גנרטורים של ווטרג'ן בסוריה,

 

מצב מי השתייה בראקה חמור במיוחד, לאור השילוב הקטלני בין אקלים מדברי להרס הרב שזרעה מלחמת האזרחים. מקומיים רבים נאלצים לצרוך את מי השתייה שלהם מבארות מזוהמות, והחלופה של החברה הישראלית היא האפשרות היחידה לייצר במקום מים ראויים לשתייה כמעט באופן מיידי. 

כיום מצויה העיר ראקה בשליטת ארגוני מורדים סורים המתנגדים למשטרו של בשאר אסד. עובדה זו הקלה על הכנסת הטכנולוגיה הישראלית למקום, אף על פי שההליך התבצע על ידי עובדי סיוע ממדינה שלישית.

"אנחנו גאים מאוד להשתתף ביוזמה מצילת החיים הזו", אמר ד"ר מיכאל מירילשוילי, נשיא ומנכ"ל ווטרג'ן. "בכך אנו ממלאים את ייעודה של החברה שלנו - להבטיח מי שתייה נקיים לכל מי שזקוק להם, משהו שאנו מאמינים שהינו זכות בסיסית של כל אדם. לאורך ההיסטוריה, מלחמות התמקדו לא פעם בשליטה במקורות מים. היום אנו עושים בדיוק את הדבר ההפוך - בונים שלום ועתיד משותף סביב טכנולוגיה ישראלית פורצת דרך שמסוגלת לייצר מים מהאוויר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר