כוכב פרו־ישראלי חולל סערה בעומאן; רצח פוליטי מסעיר את עיראק

סמיר ג'אג'א ניצח בקרב הנוצרים בלבנון, אך זכה בדילמה קשה בין חיזבאללה לגוש המתנגד לו • ביקור של גורו יוגה תומך ישראל במפרץ עורר שדים מרבצם • בעיראק נדחה שוב משפטו של איש מיליציות פרו־איראניות, שנאשם ברצח עיתונאי נודע • השבוע בעולם הערבי

סאדגורו, גורו יוגה ופעיל סביבתי, צילום: רויטרס

הרשתות החברתיות בעומאן סערו בימים האחרונים, בעקבות ביקורו הצפוי של המדריך הרוחני ההודי והפעיל להגנת הסביבה סדגורו ג'אגי.

כלי תקשורת ערביים דיווחו כי המדריך יבקר בסולטנות, כדי להשתתף בכנס דיונים בבירה מוסקט בנושא משבר האקלים. מדובר בביקור נוסף של הנזיר במזרח התיכון במסגרת מסעו, שמשווק תחת השם "הצילו את האדמה". סדגורו התחיל את המסע בירדן ומשם עבר לבחריין. בעבר הוא הרצה במדינות ערביות אחרות, ובהן קטאר, איחוד האמירויות, סוריה וסעודיה.

סדגורו בן ה־64 הוא מיסטיקן ומדריך יוגה מפורסם. זה שנים הוא הבעלים של קרן פילנתרופית בשם "אישא", המבקשת להפיץ את תורת היוגה להמונים. כאמור, בואו של סדגורו אינו מתקבל בברכה בעומאן. פעילים ברשתות החברתיות הביעו התנגדות לביקור, שלדעתם מעודד אתיאיזם וצופן בחובו רעיונות שחותרים תחת החברה המקומית. נוסף על כך, המדריך ההודי הואשם בתמיכה בישראל, לאחר ששיבח את העובדה שהמדינה הפכה חולות לאדמות פוריות. 

בהמשך לכך, אחד מהעיתונאים העומאנים אמר כי "אסור לאפשר לאנשים כאלה להיכנס למדינה כדי להפיץ רעיונות הרסניים". איש עסקים מקומי אף פרסם סרטון, שבו אמר כי הנזיר קורא לקידוש האדמה לפי אותו היגיון שמקדש פרות, ורואה ברכה בגללים שלהן.

לבנון: סמיר ג'עג'ע ניצב בפני דילמה

באוקטובר ימלאו למנהיג מפלגת הכוחות הלבנוניים, סמיר ג'עג'ע, 70 שנה. הסטודנט לרפואה לשעבר, שכוכבו דרך בימי מלחמת האזרחים המדממת, ושדחק את שותפיו למיליציה הנוצרית וריצה עונש מאסר בתא מבודד, רשם לעצמו הישג פוליטי מרשים בבחירות לפרלמנט. למרות מכונת הסתה משומנת מטעם חיזבאללה ואיומים על מועמדים ששיתפו פעולה עם אנשיו, השיגה מפלגתו 19 מושבים - ארבעה נציגים יותר מאשר ב־2018.

ג'עג'ע יכול להתבשם מכך שהקואליציה של חיזבאללה והזרם הפטריוטי החופשי (יריבתו הנוצרית) איבדו את הרוב. אך מעבר לכך, המצב הפוליטי החדש הופך אותו ללשון מאזניים בעיתוי מושלם. בסוף אוקטובר יסיים מישל עאון בן ה־88 כהונה של שש שנים בתפקיד הנשיא. ג'עג'ע, שהתכוון להתמודד על המשרה בעבר, יוכל לנצל את הפלונטר בביירות לטובתו האישית.

סמיר ג'עג'ע, מנהיג מפלגת "הכוחות הלבנוניים",

בתמורה להקמת "ממשלת הסכמה" עם מחנה חיזבאללה, הכוחות הלבנוניים יוכלו לדרוש תמיכה במועמד שלהם לנשיאות. ייתכן שג'עג'ע יעדיף להריץ מועמד פחות שנוי במחלוקת מאשר לרוץ בעצמו. כך או כך, לא תהיה זו הפעם הראשונה שבה הוא משתף פעולה עם יריביו: בבחירות הקודמות לנשיאות, ג'עג'ע תמך בעאון נגד סעד חרירי. עם פרישתו של חרירי מהחיים הפוליטיים והתפלגות הקול הסוני לרסיסי מפלגות ולנציגים עצמאיים, הפליק־פלאק הפוליטי יהיה קל הרבה יותר.

נסראללה מבין היטב את המצב. בימים האחרונים הוא קרא לשתף פעולה עם כל המפלגות ולהפסיק את ההתנגחויות בתקשורת. מנהיג חיזבאללה מתייחס אולי לעמוד השער של העיתון "אל־אח'באר" המקורב לו, שהתפרסם לפני כמה חודשים. אז הופיע סמיר ג'עג'ע במדים נאציים. העיתון התייחס לתקרית שבה נורו תומכי חיזבאללה בביירות, אך רמז לעברו האפל של המנהיג הנוצרי במלחמת האזרחים. כך, למשל, בגיל 26 הוא השתתף עם אלי חובייקה בטבח במשפחת פרנג'יה.

ממשלה כזו תיטיב עם האינטרסים הפוליטיים של הצדדים היריבים, אך ספק אם תוכל לפתור את בעיותיה של לבנון. 80 אחוזים מהאוכלוסייה נמצאים מתחת לקו העוני, הלירה המקומית התרסקה והחשמל זורם במשך שעות בודדות ביום. השתתפות חיזבאללה בממשלה תקשה לגייס סיוע כספי מהמערב, והמשקיעים של מדינות המפרץ לא ימהרו לסכן את הונם במדינה כאשר בשלטון יושב ארגון שמבריח סמים לתחומן ומסייע ליריביהן החות'ים בתימן.

סערה בעיראק: משפט הנאשם ברצח העיתונאי נדחה שוב

בית המשפט בבגדד דחה בפעם השלישית את משפטו של הנאשם ברצח החוקר והעיתונאי הישאם האשמי ביולי 2020. באותו קיץ, האשמי חוסל מול ביתו על ידי ארבעה מתנקשים רכובים על שני אופנועים. הרצח המזעזע עורר זעם ציבורי, וראש הממשלה העיראקי, מוסטפא אל־כאזמי, התחייב לתפוס את הרוצחים ולהעמידם למשפט.

ב־16 ביולי 2021 נתפס אחד מהחשודים בחיסול העיתונאי. אחמד כנאני הודה כי הפעולה תוכננה על ידי מיליציית גדודי חיזבאללה העיראקית. כנאני היה קצין במשרד הפנים, בדרגה המקבילה לסגן בצה"ל. על פי הפרסומים, הקצין הסורר השתמש בנשקו כדי לחסל את האשמי, וככל הנראה השתייך לחיזבאללה העיראקי. בדיווחים שונים נטען אף כי כנאני הוברח מבית הכלא והועבר לחו"ל.

על רקע דחיית המשפט, רשת "אל־חדת'" דיווחה כי אחד הגורמים האחראים לחיסול הוא פוליטיקאי עיראקי בשם חוסיין מואנס, שהאשמי חשף כבכיר בחיזבאללה בעיראק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר