בעולם הערבי עונים להרצוג: "דעת הקהל בסעודיה לא בשלה"

האמירה של הנשיא בראיון ל"ישראל היום" ולפיה ישמח להגיע לסעודיה, מעוררת הדים

יורש העצר בן סלמאן, צילום: רויטרס

אחרי תקופה של הפוגה יחסית, סוגיית יחסי ישראל־סעודיה שוב עולה לכותרות, בעקבות ההתבטאות הבלעדית של נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, בראיון לעורך הראשי של "ישראל היום", עמר לחמנוביץ, ולפיה "הסעודים צריכים להצטרף למשפחת הסכמי אברהם", וכי הנשיא "בהחלט ישמח להגיע בעתיד למפגש גלוי בסעודיה".

עוד ציין הנשיא בראיון כי "תהליך ההצטרפות לא תלוי רק בישראל, אלא גם בתהליכים הפנימיים בסעודיה וביחסי סעודיה־ארה"ב".

איש תקשורת סעודי שמתגורר בג'דה אומר ל"ישראל היום" כי "ללא ספק זה דבר חשוב מאוד גם לישראל וגם לסעודיה, אם זה יקרה. עדיין לא מדברים על זה בתקשורת הרשמית פה, אבל באופן כללי יש עניין שהקשרים עם ישראל יתפתחו".

עם זאת, לדברי מוסטפא אבו־עמשה, עיתונאי ופרשן לענייני המזרח התיכון, ההתפתחויות האזוריות והבינלאומיות והמצב הפנימי בסעודיה עלולים להקשות על הוצאה לפועל של מהלך מסוג זה.

העם אינו בשל. בן סלמאן, צילום: רויטרס

בשיחה עם "ישראל היום", אומר אבו־עמשה: "אני לא רואה שהעם בממלכה מוכן למהלך כזה, אין בשלות לכך. בניגוד לאיחוד האמירויות, יש לחץ ציבורי על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שלא ללכת לכיוון הזה".

"30 שנה חייתי בסעודיה. אני לא רואה שהעם בממלכה מוכן למהלך כזה, אין בשלות לכך. בניגוד לאיחוד האמירויות, יש לחץ ציבורי על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שלא ללכת לכיוון הזה, בעיקר הזרמים הסלפים בממלכה מתנגדים לאפשרות של נורמליזציה עם ישראל. יחסים פומביים של בן סלמאן עם ההנהגה בישראל יכולים לסכן את מעמדו ואת הדימוי שלו".

לדברי אבו עמשה, הסיכוי לביקור גלוי של נשיא מדינת ישראל על אדמת סעודיה בקרוב - אינו רב, גם בשל המתיחות ביחסים בין הממלכה לממשל ביידן.

"לא חושב שמוחמד בן סלמאן ילך לנורמליזציה עם ישראל בלי לקבל תמורה. הסעודים רוצים ערבויות מארהב. יורש העצר הסעודי צריך מהאמריקנים לגיטימציה לשלטונו בממלכה, והמתיחות עם ארהב מקשה על הדבר הזה. כשדובר על נורמליזציה בתקופת טראמפ, יורש העצר הסעודי היה צריך להכשיר את דעת הקהל בממלכה, אבל עכשיו העניינים עם הדמוקרטים בבית הלבן הסתבכו. עמדת הממשל בעניין האיום מצד החות'ים על הממלכה גם משפיע. ולצד זה, הסעודים גם רואים איך האמריקנים נלהבים להגיע להסכם גרעין עם איראן, וחוששים שזה יבוא על חשבונם. יש גם את המסרים שהועברו בעניין הצורך בקידום פתרון בסוגייה הפלסטינית", אומר אבו עמשה.

בעקבות הראיון, כוכב הרשת הסעודי מוחמד סעוד פרסם סרטון, ובו הזמין את הרצוג להתארח בביתו בסעודיה: "הנשיא היקר הרצוג, הבית שלי פתוח בפניך ובשביל האורחים - מחכים לך".

הראיון המלא עם נשיא המדינה יפורסם בערב יום העצמאות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר