"ההתנדבות בעורף מסייעת בחזית": הישראלים שמאחדים את האוקראינים

ב"לב אחד" יצאו עם פרוץ הלחימה להקים באוקראינה ארגון דומה שירים את המורל הלאומי • הם כבר גייסו מאות מקומיים, בתקווה להגיע ל־10,000 חברים • "הם מוכיחים עמידה איתנה מול האויב"

מייד עם תחילת המלחמה יצאו לאוקראינה ולגבולותיה היועץ האסטרטגי תומר דרור והסטודנטית למשפטים הילה שיש - חברי ארגון המתנדבים "לב אחד". לא היה להם ספק שעליהם לעזוב הכל ולהוציא משלחת, שתלווה את התושבים המקומיים להקים ארגון מתנדבים דומה.

אנשי לב אחד מישראל הגיעו להקים ארגון מתנדבים באוקראינה // כתב: אבי כהן, צילום: יהודה פרץ, עריכה: סיון שוסטר

בתוך זמן קצר הם כבר התמקמו. צוות אחד יצא לגבול פולין מהצד האוקראיני כדי לספק סיוע הומניטרי, וחברים נוספים, בראשות תומר, פועלים להקים את הארגון החדש. הם החלו בשיפוץ מקלט מקומי, ולשמחתם הצליחו למלא אולם קולנוע במתנדבים. כעת הם מציבים יעד גבוה של כ־10,000 מתנדבים, במדינה המשוועת לכל עזרה שרק תבוא.

פליטים אוקראינים בתחנת רכבת בלביב שבאוקראינה, צילום: אי.פי.איי

את תומר והילה פגשנו במפגש צוות עם הפעילים המקומיים בלביב. מייד עם תחילת המפגש נשמעה אזעקה. כולנו ירדנו יחד למקלט המשופץ, ועימנו כ־30 מקומיים - בתוכם ילדים - שרובם אפילו לא מכירים זה את זה. במקום שכל אחד יהיה עסוק בענייניו ובמכשיר הטלפון שלו, התפתחו ביניהם שיחות והמקומיים החלו לשיר שירים. "אנחנו פה כדי להקים 'לב אחד' באוקראינה ולנצל את הידע שיש לנו ואת כישורי הניהול בבניית הארגון", מסביר דרור, משנרגעו הרוחות. "כשהיתה מלחמה דומה לפני 80 שנה איש לא עשה דבר, והיום יש לנו מדינה חזקה. לכן זו חובתנו שלא לנהוג כמו אומות העולם, אלא להיות אור לגויים ולעמוד לצד הטוב".

הילה שיש (מימין) ותומר דרור. "חובתנו להיות אור לגויים", צילום: יהודה פרץ

"יש מה ללמד אותם"

"לב אחד" הוא כוח סיוע אזרחי במצבי חירום, שהוקם לפני 17 שנים, במהלך ההתנתקות מגוש קטיף. בתקופה זו עבד תומר דרור במכינת עין פרת בראשות ארז אשל, ולנוכח הפילוג בעם הקים יחד עם כמה מדריכים וחניכים את ארגון "לב אחד", מתוך כוונה לאחד את העם בשעתו הקשה. כבר ב־2014, לאחר הפלישה הרוסית לחצי האי קרים, הגיעו אנשי מדרשת עין פרת להקים מדרשות למנהיגות באוקראינה על בסיס המודל הישראלי. אלו הפכו היום לתשתית להקמת ארגון מקביל אוקראיני.

פליטים אוקראינים בלביב, צילום: GettyImages

הילה שיש, שנמצאת בארגון כבר שלוש שנים, ניהלה חמ"לים בצבא כקמב"צית וחמ"ל אזרחי ב"לב אחד". "בישראל יש תרבות עשירה של התנדבות, ויש מה ללמד אותם", היא מסבירה, "הבנתי שהיכולות האלה שלי, יחד עם אלה של תומר, עשויות להיות רלוונטיות מאוד גם כאן".

"אנחנו כאן רק יומיים־שלושה וכבר הוצאנו לפועל שלושה פרויקטים שהחלו", מוסיף תומר, "עד כה האוקראינים הוכיחו עמידה איתנה והם מפתיעים את כל העולם. אני מאמין שלכוח התנדבותי גדול תהיה גם השפעה על התוצאות בחזית".

הילה מספרת כי הם פגשו אנשים מדהימים ומוכשרים, שלמרות החוויות הקשות שעברו - באו להתנדב ולעזור. "היתה אנה, שיום אחרי שחניך שלה נהרג בקרב בחזית, אמרה לנו שהפעילות שלה ב'לב אחד' היא לזכרו", היא מספרת, "היתה גם קטיה, שאחיה לוחם בחזית והמשפחה שלה נמצאת בחזית במצור וכששאלתי אותה איך יש לה כוחות להגיע, היא ענתה: 'אין לי שום ברירה, אני חייבת לעשות משהו'. מדובר באנשים שנמצאים במלחמה קיומית מול אויב רשע וחזק, אבל אנחנו מגלים שהם מוכנים לו", מסכמת הילה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר