המיליארדר טדי שגיא הוא איש העסקים הישראלי שהיה מטרה לניסיון חיסול בקפריסין

שגיא ובכיר בחברה שתחת ניהולו היו יעד לחיסול של אזרח אזרבייג'ן, שעל פי החשד נשלח על ידי איראן ונתפס כשברשותו אקדח עם משתיק קול וטלפונים סלולריים • כפי שדווח ב"ישראל היום" בשבוע שעבר, לפחות חמישה אנשים היו ברשימת החיסול של החשוד • לפי גרסה אחרת, המתנקש האזרי נשכר על ידי המאפיה הרוסית בשל חוב של שגיא לשותפיו

המיליארדר טדי שגיא, צילום: יוסי זליגר

ימים אחדים לאחר הדיווח ב"ישראל היום", נחשף היום (ראשון) כי טדי שגיא הוא איש העסקים שהיה יעד לחיסול בקפריסין על ידי אזרח אזרבייג'ן שעל פי החשד נשלח על ידי איראן.

לצד זאת, בקפריסין גובר החשד כי האזרח האזרי שנתפס בניקוסיה ליד משרדיו של המיליארדר עם אקדח ומשתיק קול, קשור לגורמים במאפיה הרוסית, שאולי היו מסוכסכים עם שגיא. 

כפי שדווח בשבוע שעבר ב"ישראל היום", החשוד, גבר בן 38, נעצר ביום שלישי האחרון בקפריסין בחשד שתכנן להתנקש בחייהם של כמה אנשים, ובהם ישראלים.

המיליארדר שגיא ובכיר בחברה שבניהולו היו בראש "רשימת החיסול" של האזרח האזרי. בכלי התקשורת בקפריסין ציטטו בשבוע שעבר מקורות במשטרת קפריסין שטענו כי לפחות חמישה אנשים היו ב"רשימת החיסול" של החשוד. על פי הדיווחים, בממשלת קפריסין ידעו על התוכניות, ועדכנו חלק מה"יעדים" כי חייהם בסכנה.

בשל רגישות הפרשה, שהוגדרה בקפריסין כ"עניין שנוגע לביטחון הלאומי", התקיים הדיון להארכת מעצרו של האזרי בדלתיים סגורות. עם זאת, בעיתונות הקפריסאית מדווחים כי ככל הנראה המידע הראשוני שגרם לשלטונות הביטחון המקומיים לעקוב אחר האזרי החשוד ולהזהיר את שגיא – הגיע ממקורות זרים.

"העובדה שהדיון נערך בדלתיים סגורות וכי גם המטרה של המתנקש וגם המתנקש עצמו הגיעו מחו"ל, מעוררת תהיות לגבי הגעת המידע למשטרה על הגעתו של האזרי לקפריסין", מסביר פרשן אתר החדשות dialogos. "המידע שנמסר למשטרת קפריסין עשוי להגיע משירות הביטחון של מדינה אחרת, או מהמעגל הרחב יותר של אנשי עסקים ישראלים".

הגיע עם דרכון רוסי

החשוד האזרי נחת בנמל התעופה בלרנקה לפני כשלושה שבועות, עם דרכון רוסי – שכעת נבדק אם הוא מקורי או מזויף. מאז הוא חצה את הגבול היבשתי לקפריסין הטורקית כמה פעמים, ושהה מספר לילות באזור פמגוסטה. הוא נפגש עם כמה גורמים בצד הקפריסאי של האי.

גורמים במשטרה סיפרו כי האזרי ניסה לנוע בין החלק היווני והטורקי של קפריסין מבלי לעורר תשומת לב. מסיבה זו, הוא שכר קורקינט חשמלי כדי לחצות את מעבר הגבול באגיוס דומטיוס ללא רכב, כדי להימנע משאלות של חיילים ושוטרים. באמצעות הקורקינט החשמלי הוא נסע לשטח פתוח ליד הכפר אנגומי, שם חיכתה לו המכונית השכורה, ובתוכה נעצר לבסוף כשברשותו אקדח עם משתיק קול לבסוף.

במשטרה המקומית סירבו בימים האחרונים לענות לשאלות כלי התקשורת, מאחר שכאמור הפרשייה מוגדרת כ"ביטחון לאומי". עם זאת, מקורות במשטרת קפריסין סיפרו לכלי התקשורת באי כי ככל הנראה האקדח ומשתיק הקול הגיעו מהחלק הטורקי של קפריסין. חברה בחלק הטורקי של האי גם שילמה על המכונית השכורה של האזרי ועל דירתו המושכרת.

לפי כלי התקשורת בקפריסין, באי עוד לא הסירו לגמרי את כיוון החקירה הנוגע למניעים לאומניים, ואולי גם קשר איראני לפרשה. אך מדפוסי הפעולה של האזרי החשוד כמתנקש ניתן להבין כי דרך הפעולה שלו דמתה יותר למתנקש של ארגון פשע, ופחות למתנקש של ארגון ביון, שככל הנראה לא היה נתפס עם רשימת חמשת היעדים לחיסול, שאיתה נתפס האזרי.

ה"חור השחור" של קפריסין

השטחים שבשליטה טורקית בצפון המדינה, בהם גם מרחבים גדולים שנותרו נטושים לאחר שהמעמד הפוליטי שלהם לא נקבע, נחשבים בקפריסין כ"חור השחור" שבולע את הפשע באי.

בעבר היו כמה חיסולים וניסיונות חיסול מאזורים אלה שבוצעו על ידי רשתות פשע מאורגן - בינלאומיות וקפריסאיות.

לחלק הטורקי של קפריסין ניתן להגיע דרך מעברים, אך יש גם לא מעט נקודות מתות לאורך "הקו הירוק" בין קפריסין היוונית והטורקית. בפברואר 2018 חוסל בלימסול ארנסט ליאונידיס, על ידי ארגון פשע. המתנקשים נמלטו דרך שטחי הספר שבגבול הטורקי, ולא נתפסו.

בצד הטורקי של קפריסין פועלות רשתות פשע מאורגן טורקיות, לעיתים בשיתוף פעולה עם ארגוני פשע בינלאומיים. בקפריסין היוונית מספרים שבצד הטורקי יש שוק מפותח לנשק שחור, מה שהקל כנראה על האזרי החשוד כמתנקש להשיג את האקדח ומשתיק הקול.

מקבוצת טדי שגיא נמסר: "מדובר באירוע טרור איראני שסוכל. היעד לחיסול איננו טדי שגיא, אלא ישראלים בקפריסין. מצער שקל כל כך לפרסם מידע שגוי ולפגוע בשמו של אדם".

לקריאת הכתבה באנגלית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר