בלגיה: עירייה מסרבת להחזיר ציור שנבזז על ידי הנאצים מאספן יהודי

מוזיאון בגנט מודה שהציור ״דיוקן הבישוף טריסט״ נגנב מסוחר אמנות יהודי בתקופת השואה, אך מסרב להשיבו ליורשיו בטענה שהמשפחה כבר קיבלה פיצוי • הארגונים היהודיים באירופה מכנים את ההחלטה ״פיקציה משפטית״ וטוענים שאין שום ראיה לכך שהמשפחה פוצתה אי פעם • עורך הדין של היורשים: ״מקרה מביש וחסר תקדים באירופה — בתי המשפט הם הדרך היחידה שנותרה לצדק״

״דיוקן הבישוף טריסט״, גנט. צילום: AP, מתוך ויקיפדיה

מוזיאון אמנות בעיר הבלגית גנט מסרב להשיב ליורשיו של סוחר אמנות יהודי ציור שנגנב מאוספו בתקופת השואה — אף שהמוזיאון עצמו מודה שמדובר ביצירה גנובה. ההחלטה התקבלה יום חמישי על ידי עיריית גנט, ועוררה היום (שני) תגובות זעם מארגונים יהודיים באירופה.

ההחלטה מגיעה חודש לאחר שכעשרים חברי ועדת פסטיבל פלנדריה בגנט ביטלו קונצרט של הפילהרמונית של מינכן, בשל היותו של המנצח שלה ישראלי ובשל תפקידו בפילהרמונית הישראלית — מה שהופך את גנט, כך נראה, למעוז של עיוורון מוסרי.

גנט (ארכיון). עיוורון מוסרי, צילום: AP

מדובר בציור ״דיוקן הבישוף טריסט״ של הצייר גספר דה קרייר משנת 1630, שהיה חלק מגלריית האמנות של סוחר האמנות היהודי שמואל הרטפלד בעיר אנטוורפן. הגלריה, שכללה 66 ציורים והייתה אחת מהמרשימות בבלגיה, הועברה במהלך הכיבוש הנאצי לניהולו של היינריך קונסט, חבר המפלגה הנאצית. הציור התגלגל בסופו של דבר למוזיאון MSK בגנט.

בהודעה שהוציאו היום המרכז היהודי למידע ותיעוד והאיגוד היהודי האירופי (EJA) הביעו הארגונים ״זעם עמוק על החלטת המוזיאון לסרב להחזיר את היצירה, למרות הודאתו של המוזיאון עצמו כי הציור נשדד״.

לדברי ראלף פייס, סגן נשיא המרכז היהודי למידע ותיעוד בבלגיה, ״העיר גנט יוצרת פיקציה משפטית. ועדת גנט מבססת את סירובה להחזיר את היצירה על מה שנקרא ׳פיצוי משוער׳ — מושג ללא ראיות, ללא בסיס משפטי וללא תקדים. חשוב מכל: לא קיים אף מסמך אחד המעיד שמשפחת הרטפלד או שמואל הרטפלד עצמו קיבלו אי פעם פיצוי כלשהו״.

להב שני, המנהל המוזיקלי של הפילהרמונית הישראלית. הוחרם בגנט, צילום: Marco Borggreve

פייס הוסיף כי ״הסטנדרטים הבינלאומיים המבוססים על עקרונות וושינגטון והצהרת טרזין ברורים: כאשר השוד מוכח, יש להחזיר את הרכוש, ללא קשר לתשלומים לכאורה שבוצעו מאוחר יותר. מוסדות אחרים — כולל גלריית טייט בבריטניה ומוזיאונים אוסטריים מובילים — החזירו יצירות אמנות שנבזזו משמואל הרטפלד״.

״החלטת העיר גנט מבודדת את פלנדריה ויוצרת רושם שבלגיה חוסמת את החזרת אמנות שנשדדה על ידי הנאצים״, הוסיף פייס. ״זה בלתי מוסרי שמוזיאון בלגי יגרום עוול חדש למשפחה יהודית שכבר נרדפה על ידי הנאצים״.

במרכז היהודי למידע ותיעוד דורשים מהממשלה הבלגית לפעול להחזרת היצירה ליורשי בעליה המקוריים, לדרוש הבהרה מיידית מעיריית גנט, ולהקים ועדה לאומית להשבת יצירות גנובות, כפי שקיימות במדינות אירופיות אחרות.

ראלף פייס. תקף את ההחלטה, צילום: יואב דודקביץ

מנגד, עיריית גנט טוענת כי ועדה עצמאית הגיעה פה אחד למסקנה שאין עילה להשבת הציור. לפי העירייה, הוועדה קבעה אמנם שהציור הוחרם על ידי כוחות הכיבוש הנאצי, אך גם הגיעה למסקנה שהרטפלד ויורשיו כבר קיבלו פיצוי בשנים שלאחר המלחמה — ולכן אין בסיס להחזרה.

אולם לדברי עורך הדין הבינלאומי לאמנות הנס הרטונג, היועץ המשפטי של יורשי הרטפלד, זהו המקרה הראשון באירופה שבו ועדה מאשרת שמדובר בציור שנגנב על ידי הנאצים אך עדיין ממליצה שלא להחזירו. ״מדובר במקרה מביש וחסר תקדים״, אמר הרטונג, והוסיף כי בבלגיה נראה שבתי המשפט הם כעת הדרך היחידה שנותרה להגעה לצדק.

הרטפלד עצמו הצליח להימלט מידי הנאצים בשנת 1940 וברח לארצות הברית. כמה מבני משפחתו שנשארו בבלגיה, כולל בנו שנשאר להילחם נגד הכובשים הנאצים, נרצחו מייד לאחר הכיבוש הגרמני. הרטפלד נפטר בשנת 1949 בלונדון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר